Koncert Uniwersytecki w Filharmonii Pomorskiej

  • 29 marca 2017

28 kwietnia 2017 roku o godz.18.00 zapraszamy do Filharmonii Pomorskiej na Koncert Uniwersytecki.

Kolejny projekt z serii koncertów uniwersyteckich z  wykładem dr. hab. Aleksandra Lasika. Pochodzący z Szubina, polski socjolog i historyk, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, specjalizuje się w historii III Rzeszy, SS oraz systemie niemieckich obozów koncentracyjnych. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – kierunek socjologia, specjalność – patologia społeczna, rozpoczął pracę w Międzywydziałowym Instytucie Nauk Społecznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy, obecnie UKW, gdzie pełni funkcję kierownika Zakładu Historii Najnowszej i Dziejów Migracji. Autor kilkudziesięciu prac zwartych i artykułów dotyczących historii Niemiec XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji SS i systemu niemieckich obozów koncentracyjnych. Pracownik Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Mahlerowska I Symfonia była wpierw zaplanowana jako 5-częściowy poemat symfoniczny pt. Tytan, zainspirowany   poematem pod tym samym tytułem Jeana Paula (przedstawiającym genialna jednostkę, która sama się zatraca). Premiera odbyła się w 1889, ale siedem lat później kompozytor zmienił zdanie i przerobił poemat na symfonię o klasycznym układzie. Symfonika stanowi fundament twórczości Mahlera, tworzył ją w dość niespokojnej atmosferze, bardzo zaabsorbowany także aktywnością dyrygencką. Jego oryginalna, monumentalna, pełna przepychu instrumentalno-brzmieniowego muzyka odzwierciedla epokę kompozytora i styl jaki w niej zapanował w malarstwie i architekturze, czyli secesję. Ten koncert z cyklu prezentacji Mahlerowskich dodatkowo uświetni  arcydzieło na wiolonczelę Dvořáka. Od czasów Bacha do dziś popularność wiolonczeli przeżywała upadki i wzloty, jednak udało się jej utrzymać ważną pozycję, czego dowodzą zarówno wielka liczba znakomitych solistów na niej grających, jak i dzieła wykorzystujące  walory wiolonczeli. Niewątpliwie do najbardziej znanych i najpiękniejszych, stanowiących fundament żelaznego repertuaru wirtuozów wiolonczeli, należy Koncert h-moll. Wiele wyrażają znamienne słowa samego  Brahmsa, który  tak opisał ten koncert  czeskiego kompozytora: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał  ten koncert.” Dzieło, które w pewnym stopniu wieńczy twórczość Dvořáka,  powstało w Ameryce  w latach 1894 – 1895, u schyłku życia kompozytora i stanowi jakby jego spojrzenie w przeszłość na cały swój  dorobek muzyczny: słychać w nim bowiem reminiscencje i cytaty z oper i pieśni oraz oddźwięki Symfonii „Z Nowego Świata”, ale także echa muzyki jego mistrzów: Brahmsa i Beethovena…Pierwszego wykonania Koncertu h-moll dokonał angielski wiolonczelista Leo Stern w londyńskiej Queen’s Hall, 19 marca 1896. W naszej sali koncertowej  to romantyczne, pełne symfonicznego rozmachu dzieło usłyszymy w interpretacji Maximiliana Hornunga. „Hornung wydaje się pochodzić z innej planety” – donosił Die Zeit. Uderzająca wręcz muzykalność, instynktowna stylistyczna pewność,  dojrzałość  muzyczna, mimo młodego wieku, otworzyły  niemieckiemu wiolonczeliście szeroko drzwi na estrady świata, zwłaszcza  gdy wygrał Konkurs Niemieckiej Rady Muzycznej w 2005. Urodził się  w 1986 w Augsburgu, zaczął brać lekcje gry na wiolonczeli w wieku ośmiu lat. Nauczyciele, z którymi studiował najintensywniej to:  Eldar Issakadze Thomas Grossenbacher i David Geringas. Jako wiolonczelista z Tecchler Trio, w którym grał do 2011,  zdobył pierwszą nagrodę w  Konkursie Muzycznym ARD w 2007. W wieku zaledwie 23 stał się pierwszym wiolonczelistą Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego i sprawował tę funkcję do 2013. Jego liczne nagrania zarejestrowały firmy – Sony Classical, Genuin, Linn Records, NEOS, Bridge Records i CPO. Za swoją pierwszą płytę (Sony) w 2011 otrzymał nagrodę ECHO Klassik dla najlepszego debiutanta roku, a w rok później  także wyróżnienie ECHO Klassik za najlepszy koncert wiolonczelowy (nagranie roku ) – i to właśnie Koncert h-moll Dvořáka.  W 2014  zadebiutował na Festiwalu w Salzburgu pod batutą  Esa-Pekka Salonena, wydał płytę z dziełami na wiolonczelę R. Straussa nagraną  z Orkiestrą Symfoniczną Radia Bawarskiego (dyrygent Bernard Haitink), następnie CD koncertów wiolonczelowych (Haydn, Vaja Azarashvili, z Kammerakademie Potsdam, dyrygent Antonello Manacorda,  Sony Classical). Maximilian Hornung jest wspierany i sponsorowany  przez Anne-Sophie Mutter Circle of Friends Foundation oraz stypendystą Borletti-Buitoni Trust w Londynie. Nad koncertem z podium dyrygenta będzie czuwał maestro Kai Bumann, pomysłodawca cyklu Mahler i jego czas.

Dla studentów UKW za okazaniem legitymacji w kasie FP bilety w cenie promocyjnej 10 zł! Zapraszamy!

Więcej informacji: www.filharmonia.bydgoszcz.pl