Kultura edukacji
o jednostce

ZAPROSZENIE NA KONFERENCJĘ

Z cyklu

Odkrywając Wygotskiego

Socjo-historyczno-kulturowe podejście do rozwoju i edukacji
Rekonstrukcje i tropy historyczno-metodologiczne

Sympozjum I

Rozwojowe podejście do edukacji według Lwa S. Wygotskiego
Od teorii do zmiany w praktyce

19-20.03.2018

 

TEMATYKA

Oryginalna socjo-historyczno-kulturowa teoria rozwoju Lwa S. Wygotskiego inspiruje badaczy na całym świecie do podejmowania licznych studiów teoretycznych, metodologicznych, inicjuje nowe projekty rozwojowo-badawcze, jest także zaproszeniem do rozwiązywania problemów (badawczych) współczesnej edukacji.
Heurystyczny potencjał teorii Lwa S. Wygotskiego jest nieoceniony. Coraz częściej mówi się o „nieodkrytym Wygotskim”, tropach które pozostawił, problemach, które zasygnalizował…
Oryginalność myśli Lwa S. Wygotskiego i jego niezwykła intuicja badawcza tworzy krytyczną przestrzeń dla dyskusji, wymiany doświadczeń w zakresie podjętych prób poszukiwania ukrytych i głębszych znaczeń konceptualizacji naukowej procesów metapoznawczych.
Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, Laboratorium Zmiany Edukacyjnej - Centrum Badań nad Rozwojem i Uczeniem się Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy zapraszają do powrotów do studiowania oryginalnych źródeł, ale też do podjęcia wyzwań w zakresie poszukiwania „nieodkrytych problemów” obecnych w wyrafinowanej poznawczo koncepcji Lwa S. Wygotskiego, ich odczytywania w  kontekście współczesnej kultury edukacji.

Zaproszenie na Sympozjum przyjęli:

Galina Zuckerman (Tsukerman), Professor in Educational Psychology; Laboratory of Psychological Development of Elementary Schoolchildren, Psychological Institute, Russian Academy of Education

Pentti Hakkarainen, Professor of the Department of Developmental and Educational Psychology at Lithuanian University of Educational Sciences, founder Play Research Laboratory “Silmu” in 2002 at the University of Oulu.

Milda Bredykite, Associated Professor of the Department of Developmental and Educational Psychology and a coordinator of research and teaching activities of the Research Laboratory of Play at Lithuanian University of Educational Sciences.

Thor-André Skrefsrud, Professor, Head of Department of Social Sciences, Faculty of Education and Natural Sciences, Inland Norway University of Applied Sciences

Thor Ola Engen, Professor Emeritus of Education at the Faculty of Education at Inland Norway University of Applied Sciences (INN University).

Abstrakty i zgłoszenia do udziału w Sympozjum przyjmowane są do 25 stycznia 2018 r w ramach następujących tematów:
1) Kategorie i paradygmaty (analiza, rekonstrukcja idei, wydobycie znaczeń)
Kluczowe tematy dyskusji:
Oryginalne kategorie obecne w teorii L.S. Wygotskiego, ich rozumienie i „pulsowanie” we współczesnej kulturze edukacji (w szczególności w odniesieniu do aktywności edukacyjnej dziecka na I etapie szkoły) -  Strefa Najbliższego Rozwoju (SNR), aktywność/działalność edukacyjna dziecka,  Wyższe Funkcje Psychiczne,  pojęcia naukowe vs spontaniczne/potoczne, język jako pośrednik między uczeniem się i rozwojem, narzędzia psychologiczne, mediowanie, psychologiczne kryzysy i ich sens, samoregulacja, perezhivanie

2) Rozwojowe podejście do edukacji
Kluczowe tematy dyskusji:
Tworzenie warunków wspierającego środowiska uczenia się,  koncepcja dziecka, „wrażliwy nauczyciel”, budowanie rusztowania/scaffolding, rozwijanie samodzielności myślenia/ uczenia się, działalności dziecka (od działania ze wsparciem do działania samodzielnego), projektowanie nauczania rozwijającego

3) Oryginalna Metodologia Lwa S. Wygotskiego
Kluczowe tematy dyskusji:
Badanie dynamiki procesów rozwojowych. Eksperyment genetyczny, Konstruowanie eksperymentu nauczającego/metoda podwójnej stymulacji. Projekty badawcze z wykorzystaniem podejścia CHAT.

Przewidywane formy prezentacji podczas Sympozjum:

  1. Sesje plenarne
  2. Sesje problemowe/tematyczne
  3. Okrągły stół
  4. Sesja posterowa.

Uczestnicy konferencji uzyskają certyfikat.

Publikacja: Teksty po zakwalifikowaniu i przejściu procedury recenzyjnej publikowane będą w: monografii anglojęzycznej oraz czasopiśmie „Problemy Wczesnej Edukacji”.

Redakcja ma prawo odmówić publikacji tekstów, które nie odpowiadają problemom konferencji, a także tych, które nie spełniają wymagań niniejszej informacji i wymagań dla publikacji naukowych.

Język konferencji: angielski, polski

KOMITET NAUKOWY

prof. zw dr hab. Ewa Filipiak (przewodnicząca), UKW Bydgoszcz
prof. Galina  Zuckerman (Tsukerman), Professor in Educational Psychology; Laboratory of Psychological Development of Elementary Schoolchildren, Psychological Institute, Russian Academy of Education
prof. Pentti Hakkarainen, Professor of the Department of Developmental and Educational Psychology at Lithuanian University of Educational Sciences, founder Play Research Laboratory “Silmu” in 2002 at the University of Oulu
dr Milda Bredykite, Associated Professor of the Department of Developmental and Educational Psychology and a coordinator of research and teaching activities of the Research Laboratory of Play at Lithuanian University of Educational Sciences.
prof. Thor-André Skrefsrud, Professor, Head of Department of Social Sciences, Faculty of Education and Natural Sciences, Inland Norway University of Applied Sciences
prof. Thor Ola Engen, Professor Emeritus, Faculty of Education and Natural Sciences, Inland Norway University of Applied Sciences
prof. zw dr hab. Dorota Klus-Stańska, Uniwersytet Gdański, Polska
prof. CDV dr hab. Dorota B.Gołębniak, CDV Poznań, Polska

KOMITET ORGANIZACYJNY

dr Ewa Lemańska-Lewandowska (sekretarz)
dr Małgorzata Wiśniewska
dr Joanna Szymczak
mgr Adam Mroczkowski
mgr Małgorzata Tyszkowska
mgr Justyna Gorce-Bałut

 

na skróty