Kolejne prestiżowe publikacje naukowe na Wydziale Pedagogiki

Co ma ze sobą wspólnego pedagogika i nauka o sztucznej inteligencji?. Otóż bardzo dużo! AI i Gen AI zmieniają przedmiot badań pedagogiki, jakim jest edukacja. Zmieniają również sposoby prowadzenia badań naukowych, umożliwiając zastosowanie nowatorskiej metodologii wspieranej przez sieci neuronowe.

We współczesnym świecie pojawia się coraz więcej inteligentnych maszyn, które są w stanie decydować, a także podejmować działania bez udziału człowieka – podlegają bowiem procesowi uczenia się. Ponadto trendy i prognozy dla rynku pracy wskazują gwałtowny wzrost popytu na zawody związane ze sztuczną inteligencją, co stanowi wyzwanie dla edukacji. Popyt na specjalistów zorientowanych w temacie AI rośnie w tempie geometrycznym. Trudno też wskazać sektor życia społeczno-gospodarczego, w którym technologia ta nie znalazłaby jeszcze zastosowania.

Wybrane wątki badawcze z tego obszaru tematycznego są z sukcesem publikowane przez dr hab. Renatę Tomaszewską, prof. uczelni z Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki.

W ostatnim czasie są to m.in. publikacje:

  • "The New Normal: How to Educate the ISD and AI Specialists and Enhance their Competencies in Poland's Post-COVID Era", Conference on Information Systems Development (ISD 2024), Poland, Gdańsk (140 pkt),
  • "Andragogy Meets ChatGPT in Lifelong Learning: Exploring Opportunities and Challenges", IEEE International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW 2023), Shanghai, China (200 pkt).

Potencjał wynikający z rozwoju AI dla pedagogiki jako dyscypliny naukowej jest duży, a badaczki i badacze z Wydziału Pedagogiki coraz częściej zajmują się badaniami ukierunkowanymi na problemy związane z technologiami cyborgizującymi edukację i ludzką pracę.