Głos, który zachwyca – Monika Walerowicz profesorem sztuki

Monika Walerowicz – wybitna mezzosopranistka, ceniona solistka europejskich scen operowych i doświadczona pedagog, otrzymała prestiżową nominację profesorską. Jej kariera to pasjonująca podróż od debiutu w Teatrze Wielkim w Łodzi po międzynarodowe sukcesy w Hanowerze, Monachium i Wiedniu. Dziś, łącząc sceniczną pasję z misją edukacyjną, kształci młodych adeptów sztuki wokalnej na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, przekazując im tajniki operowego kunsztu i inspirując do artystycznych poszukiwań.
Życiorys naukowy
Mezzosopran, śpiewaczka operowa, pedagog śpiewu. W 1995 uzyskała tytuł magistra sztuki (Instrumentalistyka w zakresie gry na altówce) Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1997 - tytuł magistra sztuki (Wokalistyka w zakresie specjalności wokalno- aktorskiej) Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2001 - kwalifikacje I stopnia sztuki muzycznej w zakresie dyscypliny artystycznej - wokalistyka, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy a w 2019 - stopień doktora habilitowanego sztuki, w dziedzinie sztuki, w dyscyplinie artystycznej sztuki muzyczne, nadany uchwałą Senatu Akademii Muzycznej im. Jana Paderewskiego w Poznaniu.
Kariera
Jej debiut operowy jako solistki opery odbył się w Teatrze Wielkim w Łodzi, (premiera w roli Damy/„Makbet - G. Verdi) w 1999 r.
Na przestrzeni lat 1993- 2024 wzięła udział w około pięćdziesięciu koncertach, od recitali pieśni, poprzez muzykę kościelną, do symfonicznych wielkich form. W repertuarze znajdują się utwory różnych epok, począwszy od wczesnego baroku do muzyki współczesnej. Współpracowała z wieloma cenionymi instytucjami kulturalnymi w kraju i za granicą: Filharmonia Pomorska, Filharmonia Bałtycka, Śląską, Poznańska, Krakowska, Studio S1, Casa da Musica w Porto, Centro National de las Artes w Meksyku, Stadthalle Kassel, Staatstheater Hannover czy ośrodki w Heidelberg, Mannheim, Padeborn, Porto, w których kreowała wraz z niepowtarzalnymi, pasjonującymi artystami, wielkie dzieła muzyczne.
Prowadziła kursy wokalne, m. in. 2017 - Mistrzowski Kurs Wokalny w ramach VII Międzynarodowej Sesji Naukowej „ Teatr operowy - tradycja teraźniejszość, przyszłość”. Brała udział w zespołach eksperckich i konkursowych m. in. 2013 - XV edycja Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu - juror konkursu.
Już podczas studiów była dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta Bydgoszczy. Otrzymała również szereg nagród konkursowych z których na uwagę zasługuje m.in.: I nagroda w kategorii głosów żeńskich na Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, w 2001 r. I nagroda i pięć nagród specjalnych w kategorii głosów żeńskich na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu w 1999 r. Grand Prix Paderewski na Konkursie Wokalnym im. Jana Paderewskiego w Bydgoszczy w 1999 r. I nagroda na Konkursie Wokalnym im. Jana Paderewskiego w Bydgoszczy na poprzedniej jego edycji w 1996 r.
Od roku 2008, w którym po raz pierwszy wystąpiła gościnnie na scenie Państwowej Opery w Hanowerze, w roli Księżniczki Eboli w „Don Carlosie” G. Verdiego, a potem już, jako zatrudniona na stałe artystka, współpracowała z wieloma dyrygentami, reżyserami, korepetytorami i śpiewakami z całego świata. Rozwijała swój kunszt wokalny, aktorski, muzyczny, poszerzając swoje kompetencje, znajomość tradycji wykonawczych różnych epok, poznając i przyswajając sobie meandry tekstów w językach obcych. Zdobytą wiedzą dzieli się z ambitnymi i zainteresowanymi nauką studentami Wydziału Edukacji Muzycznej. Od czerwca 2022 roku jest zatrudniona na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy prowadząc zajęcia z zakresu elementòw techniki wokalnej. Pracę tę łączy z angażem solistki w Państwowym Teatrze Operowym Dolnej Saksonii/ Niedersächsisches Staatstheater w Hanowerze w Niemczech. Do pracy pedagogicznej powróciła po kilkunastoletniej przerwie, związanej z działalnością artystyczną za granicą kraju.
Wśród jej kreacji operowych są: „Carmen”- G. Bizet, Księżniczka Eboli /„ Don Carlos”, Magdalena/ „Rigoletto”, Preziosilla /„Moc przeznaczenia”, Ulrika / „Bal maskowy”, Amneris /„ Aida”- G. Verdi, Waltraute / „Walkiria” i „Zmierzch bogòw”, oraz Wellgunde / „Złoto Renu”- R.Wagner, Octavian /„Kawaler srebrnej ròży”- R. Strauss, Isabella / „Włoszka w Algierze”, Rozyna / „Cyrulik sewilski”, Marchesa Melibea / „Podròż do Reims”, Jadwiga (Hedwige) / „Wilhelm Tell”- G.Rossini, Siebel / „Faust”- Ch. Gounod, Dorabella / „Tak czynią wszystkie”, Donna Elvira / „Don Giovanni”, Sesto / „Łaskawość Tytusa”, Cherubin i Marcellina / „Wesele Figara” - W.A. Mozart, Neron / „Koronacja Poppei” - C.Monteverdi, Matka Maria od Wcielenia / „ Rozmowy karmelitanek”- F. Poulenc, Małgorzata/ „Potępienie Fausta” H. Berlioz, Brangena /„Tistan i Izolda”- R. Wagner, Matka Izoldy/ „Le vin herbe”- F.Martin, Herodiada /„Salome” – R. Strauss, Lucy/ „Sweeney Todd”- S. Sondheim, Pani Grose / „ Obrót śruby” B.Britten, Marta i Pantalis /„Mefistofeles”- A.Boito, Babaricha /„Bajka o carze Saltanie”- N. Rimski- Korsakov, Jeżibaba /„Rusałka” - A. Dvorak.
Była solistką gościnną takich teatrów jak: Państwowy Teatr Operowy/ Staatstheater Oldenburg, Niemcy (Pani Grose Ochmistrzyni/ „The Turn of the Screw” - B. Britten, 2025), Teatr Państwowy/ Landestheater Detmold, Niemcy (Pani Grose Ochmistrzyni/„The Turn of the Screw” - B. Britten, 2022), Teatr Muzyczny w Heidelbergu/Musiktheater Heidelberg, Niemcy (Pani Grose Ochmistrzyni/„The Turn of the Screw” - B. Britten, 2022), Teatr Muzyczny w Monastyrze / Musiktheater Münster, Niemcy (Ulrika /„Bal maskowy”- G.Verdi. 2019),Państwowy Teatr w Oldenburgu / Staatstheater Oldenburg, Niemcy (Małgorzata / „ Potępienie Fausta” - H. Berlioz, 2018), Teatr nad Wiedniem/ Theater an der Wien, Wiedeń, Austria (Jadwiga/„Wilhelm Tell” - G. Rossini, 2018),Teatr Muzyczny w Monastyrze / Musiktheater Münster, Niemcy (Księżniczka Eboli/„Don Carlos”, „Ein Requiem”- G.Verdi i A. Schnittke, 2017), Teatr w Bielefeld/ Theater Bielefeld, Niemcy (Księżniczka Eboli/„Don Carlos” - G. Verdi, 2017), Państwowy Teatr w Erfurcie / Staatstheater Erfurt, Niemcy (Carmen/„Carmen” - G. Bizet, 2015), Państwowy Teatr w Karlsruhe / Staatstheater Karlsruhe, Niemcy (Izabella /„ Włoszka w Algierze” - G. Rossini, 2011), Teatr Muzyczny w Essen / Aalto- Musiktheater Essen, Niemcy (Dejanira/„ Hercules” - G. F. Haendel, 2009), Państwowy Teatr w Moguncji / Staatstheater Mainz, Niemcy (Carmen/„Carmen” - G. Bizet, 2009), Państwowy Teatr w Oldenburgu/Staatstheater Oldenburg, Niemcy (Carmen / „Carmen” - G. Bizet, 2008), Teatr w Bonn/Theater Bonn, Niemcy (Izabella/„ Włoszka w Algierze” - G. Rossini, 2008), Państwowy Teatr Operowy w Norymberdze/Staatstheater Nürnberg, Niemcy (Księżniczka Eboli/„Don Carlos” - G. Verdi, 2007), Teatr Muzyczny w Essen/Aalto- Musiktheater Essen, Niemcy (Izabella/„Włoszka w Algierze” - G. Rossini, 2007), Państwowego Teatru Hesji w Wiesbaden/Hessisches Staatstheater Wiesbaden (Księżniczka Eboli /„ Don Carlos” - G. Verdi, 2006).
Stały angaż realizowała w latach 2004 – 2009 w Państwowym Teatrze w Kassel/Staatstheater Kassel, Niemcy. Ważniejsze partie: Jaś /„ Jaś i Małgosia”- E. Humperdinck , Księżniczka Eboli / „Don Carlos”- G.Verdi, Cherubin /„Wesele Figara”- W.A.Mozart, Laura / „Gioconda”- A.Ponchielli, Gedeon / „Gedeon”- N. Porpora, Kompozytor / „ Ariadna na Naxos” - R.Strauss, Małgorzata /„Potępienie Fausta”- H. Berlioz, Izabella / „Włoszka w Algierze”- G.Rossini, Muza i Niklas / „Opowieści Hoffmanna”- J. Offenbach, Donna Elwira / „Don Giovanni”- W.A. Mozart, Dejanira /„Herkules”- G.Haendel, Matka Maria od Wcielenia /„ Dialogi karmelitanek”- F. Poulenc.
Była również zaangażowana jako solistka opery w takich ośrodkach jak: Państwowy Teatr w Linz/ Landes Theater Linz, Austria (Księżniczka Eboli / „Don Carlos”- G.Verdi, oraz Carmen /„ Carmen” - G.Bizet, 2003-2004), solistka opery, Teatr Miasta Porto / Coliseu do Porto, Portugalia (Cherubin / „Wesele Figara”- W.A.Mozart, 2002). Był również cenioną solistką Opera Nova w Bydgoszczy w roli Carmen („Carmen”- G. Bizet) i jako Jadwiga w przedstawieniu„ Straszny dwór”- S. Moniuszko, 2001-2002)