04 maja 2008
modyfikacja: 06.02.2017 20:41
dr Ewa Puls
II PRACE POD REDAKCJĄ
- Jak dotrzeć do pokolenia Z?, Przykłady dobrych praktyk na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych z historii, red. E. Puls, J. Gładkowska, T. Izajasz, Bydgoszcz 2014, ss. 80.
- Jak dotrzeć do pokolenia Z?, Przykłady dobrych praktyk na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych z historii, red. E. Puls, J. Gładkowska, T. Izajasz, Bydgoszcz 2015, ss. 76.
III ARTYKUŁY W CZASOPISMACH I PRACACH ZBIOROWYCH
- Kształtowanie lokalnej świadomości historycznej poprzez Konkurs Wiedzy o Przeszłości Bydgoszczy, „Wiadomości Historyczne", 1998, nr 3, s. 169-174.
- Kształtowanie lokalnej świadomości historycznej poprzez Konkurs Wiedzy o Przeszłości Bydgoszczy, [w:] Bydgoszcz 650 lat praw miejskich, red. M. Grzegorz, Z. Biegański, Bydgoszcz 1996, s. 320-327.
- Patriotyzm lokalny jako wartość w edukacji historycznej, [w:] Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999, s. 322-327.
- Współpraca towarzystw regionalnych ze zreformowaną szkołą na przykładzie ścieżki międzyprzedmiotowej „Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie", [w:] Edukacja historyczna w reformowanej szkole, cz. 2 propozycje rozwiązań praktycznych, red. A. Zielecki, Kraków 2000, s. 82-90.
- Wykorzystanie przezroczy i filmu w historycznej edukacji lokalnej na przykładzie Bydgoszczy, [w:] Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002, s. 231-243.
- Turniej Wiedzy o Starożytności „Ku źródłom europejskiej kultury" jako przykład działań na rzecz integracji międzyprzedmiotowej w liceum ogólnokształcącym, [w:] Nauczanie blokowe i zintegrowane przedmiotów humanistycznych w zreformowanej szkole, red. T. Jaworskiego, B. Burdy, M. Szymczak, Zielona Góra 2002, s. 429-450.
- Miejsce i rola edukacji europejskiej w działalności Sekcji Historycznej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy, [w:] Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. KonopkA, Białystok 2003, s. 364-372.
- „Bydgoszcz nieistniejąca" w świadomości półfinalistów konkursu z okazji 650-lecia miasta, [w:] Tradycja i mity w edukacji historycznej w dobie reformy, red. S. Roszak, M. Strzelecka,
M. Ziółkowski, Toruń 2004, s.372-381. - Miejsce i rola nowoczesnych metod (technik) aktywnych w procesie kształcenia studentów historii. Refleksje nauczyciela akademickiego i opinie studentów, [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005, s. 216-228.
- Konkurs wiedzy o mieście jako sposób kształcenia lokalnej świadomości historycznej, [w:] Region w edukacji historycznej: nauka - doradztwo - praktyka, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2005, s. 306-313.
- Ks. Grzegorz Piramowicz jako patron i wzór osobowy dla uczniów Publicznej Szkoły Powszechnej nr 5 w Bydgoszczy w latach 1923-1939, [w:] Staropolski etos wychowania,
red. E. J. Kryńska, Białystok 2006, s. 126-136. - Projekt „Bydgoszcz - moja mała ojczyzna" a integracja międzyprzedmiotowa w szkole podstawowej i w gimnazjum, [w:] Korelacja - integracja wiedzy - szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006, s. 87-100.
- Źródła ikonograficzne w wybranych zbiorach zadań autokontrolnych adresowanych do uczniów przygotowujących się do matury z historii a obudowa wewnętrzna podręczników do szkół ponadgimnazjalnych i arkusze nowej matury, [w:] Źródła w edukacji historycznej,
red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006, s. 240-258. - Kształtowanie lokalnej i regionalnej tożsamości młodych Bydgoszczan, „Rocznik naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy" 2007, nr 2, s. 153-162.
- Miejsce i rola muzeum w realizacji programu - Bydgoszcz - moja mała ojczyzna, [w:] Muzea i archiwa w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, Toruń 2007, s. 199-204.
- Przygotowanie studentów historii i wiedzy o społeczeństwie do roli liderów ścieżki międzyprzedmiotowej „Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie" na przykładzie Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, [w:] Edukacja w społeczeństwie „ryzyka" - Bezpieczeństwo jako wartość, red. M. Gwoździcka-Piotrowska, J. Wołejko, A. Zduniak, Poznań 2007, s. 421-425.
- Edukacja regionalna i lokalna na łamach „Wiadomości Historycznych" w latach 1948-2006, [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań społeczności, red. L. Kudła, C. Nowarski, Kraków 2008, s. 217-239.
- Wielokulturowość Bydgoszczy w świadomości uczestników konkursów wiedzy o mieście, [w:] Bydgoszcz miasto wielu kultur i narodowości, red. K. Grysińska, W. Jastrzębski, A.S. Kotowski, Bydgoszcz 2009, s. 69-84.
- Regionalizm w teorii i praktyce nauczania - uczenia się w historii w świetle dorobku polskiej dydaktyki historii, [w:] Teoretyczne podstawy edukacji regionalnej, red. E. Szkurłat, Łódź 2010, s. 63-73.
- Regionalizm w teorii i praktyce nauczania - uczenia się historii, [w:] Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Region - patriotyzm - edukacja, red. Z. Biegański, T. Maresz, Bydgoszcz 2010, s. 11-26.
- Metody utrwalania wiedzy i umiejętności w procesie nauczania-uczenia się historii w gimnazjum, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i promocji dziedzictwa kulturowego region, red. Z. Biegański, T. Maresz., Toruń 2012, s. 170-178.
- Dzieje i współczesność miasta nad Brdą i Wisłą poligonem dla kształtowania umiejętności kluczowych i przedmiotowych młodych bydgoszczan, [w:] Edukacja, red. G. Pańko,
M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław 2013, s. 81-89. - Wielki konkurs wiedzy o Bydgoszczy w opinii uczestników i twórców, [w:] Wokół historii… Historia wokół studia, red. A. Konopka, A. Brzostek, Białystok 2013, s. 431-446.
- Od uczestnictwa w szlachetnej rywalizacji do organizacji imprez edukacyjnych dla olimpijczyków w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy - moja czterdziestoletnia przygoda z Olimpiadą Historyczną, [w:] Olimpiada Historyczna 1974-2014: historia i pamięć, red. S. Roszak, M. Targowski, Toruń 2014, s. 217-229.
- Edukacja regionalna dzieci i młodzieży w Bydgoszczy na tle województwa, [w:] X Kongres Stowarzyszeń Regionalnych w Bydgoszczy: regionalizm polski 25 lat po transformacji jako ważne źródło odrodzenia narodu i państwa: referaty i prezentacje: Bydgoszcz 11-13 września 2014 r., red. J. Drenda, Bydgoszcz 2014, s. 181-199.
IV ARTYKUŁY W MATERIAŁACH METODYCZNYCH DLA NAUCZYCIELI
- Ścisły związek Polski z Litwą - unia lubelska 1569 (konspekty lekcji do kl. II liceum ogólnokształcącego), Zeszyt metodyczny dla nauczycieli, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Bydgoszcz 1994, nr 4, s. 73-92.
- Przemiany w szkolnictwie polskim XVIII wieku i ich znaczenie dla dzieła reformy państwa (konspekt do klasy II liceum ogólnokształcącego), Zeszyt metodyczny dla nauczycieli, Bydgoszcz 1996, s. 30-35.
- Bydgosko-toruńskie przedsięwzięcie dla miłośników starożytności z klas pierwszych szkół ponadpodstawowych, „Biuletyn przedmiotowy nauczycieli historii", Toruń 1998, nr 9, s. 21-26.
- Pytania sprawdzające - starożytność, [w:] K. Przybysz, W. Jakubowski, M. Włodarczyk, Historia dla gimnazjalistów - program nauczania, Warszawa 2000, s. 49-51.
V ARTYKUŁY W PRASIE CODZIENNEJ
- Młodzież siedziała nawet na materacach, „Kalendarz Bydgoski", 1992, Bydgoszcz 1991,
s. 74-76. - (współautor) - Historia Bydgoszczy w 300 pytaniach i odpowiedziach, Dziennik historyczny, dodatek specjalny do „Dziennika Wieczornego" z dn. 7.10.1993, s. 4.
- (współautor) O regionalizmie w historii w przededniu 650-lecia Bydgoszczy, „Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole", Bydgoszcz 1996, nr 3, s. 5-8.
- Czy znasz Szwederowo, „Nasze Szwederowo" nr 10, Bydgoszcz 1997, s. 9.
- Czy znasz Szwederowo, „Nasze Szwederowo" nr 11, Bydgoszcz 1997, s. 7.