Zakład Dydaktyki Historii i Edukacji Europejskiej (Archiwum)

dr Ewa Puls

II  PRACE POD REDAKCJĄ

  1. Jak dotrzeć do pokolenia Z?, Przykłady dobrych praktyk na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych z historii, red. E. Puls, J. Gładkowska, T. Izajasz, Bydgoszcz 2014, ss. 80.
  2. Jak dotrzeć do pokolenia Z?, Przykłady dobrych praktyk na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych z historii, red. E. Puls, J. Gładkowska, T. Izajasz, Bydgoszcz 2015, ss. 76.

III   ARTYKUŁY W CZASOPISMACH I PRACACH ZBIOROWYCH

  1. Kształtowanie lokalnej świadomości historycznej poprzez Konkurs Wiedzy o Przeszłości Bydgoszczy, „Wiadomości Historyczne", 1998, nr 3, s. 169-174.
  2. Kształtowanie lokalnej świadomości historycznej poprzez Konkurs Wiedzy o Przeszłości Bydgoszczy, [w:] Bydgoszcz 650 lat praw miejskich, red. M. Grzegorz, Z. Biegański, Bydgoszcz 1996, s. 320-327.
  3. Patriotyzm lokalny jako wartość w edukacji historycznej, [w:] Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999, s. 322-327.
  4. Współpraca towarzystw regionalnych ze zreformowaną szkołą na przykładzie ścieżki międzyprzedmiotowej „Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie", [w:] Edukacja historyczna w reformowanej szkole, cz. 2 propozycje rozwiązań praktycznych, red. A. Zielecki, Kraków 2000, s. 82-90.
  5. Wykorzystanie przezroczy i filmu w historycznej edukacji lokalnej na przykładzie Bydgoszczy, [w:] Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002, s. 231-243.
  6. Turniej Wiedzy o Starożytności „Ku źródłom europejskiej kultury" jako przykład działań na rzecz integracji międzyprzedmiotowej w liceum ogólnokształcącym, [w:] Nauczanie blokowe i zintegrowane przedmiotów humanistycznych w zreformowanej szkole, red. T. Jaworskiego, B. Burdy, M. Szymczak, Zielona Góra 2002, s. 429-450.
  7. Miejsce i rola edukacji europejskiej w działalności Sekcji Historycznej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy, [w:] Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. KonopkA, Białystok 2003, s. 364-372.
  8. „Bydgoszcz nieistniejąca" w świadomości półfinalistów konkursu z okazji 650-lecia miasta, [w:] Tradycja i mity w edukacji historycznej w dobie reformy, red. S. Roszak, M. Strzelecka,
    M. Ziółkowski, Toruń 2004, s.372-381.
  9. Miejsce i rola nowoczesnych metod (technik) aktywnych w procesie kształcenia studentów historii. Refleksje nauczyciela akademickiego i opinie studentów, [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005, s. 216-228.
  10. Konkurs wiedzy o mieście jako sposób kształcenia lokalnej świadomości historycznej, [w:] Region w edukacji historycznej: nauka - doradztwo - praktyka, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2005, s. 306-313.
  11. Ks. Grzegorz Piramowicz jako patron i wzór osobowy dla uczniów Publicznej Szkoły Powszechnej nr 5 w Bydgoszczy w latach 1923-1939, [w:] Staropolski etos wychowania,
    red. E. J. Kryńska, Białystok 2006, s. 126-136.
  12. Projekt „Bydgoszcz - moja mała ojczyzna" a integracja międzyprzedmiotowa w szkole podstawowej i w gimnazjum, [w:] Korelacja - integracja wiedzy - szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006, s. 87-100.
  13. Źródła ikonograficzne w wybranych zbiorach zadań autokontrolnych adresowanych do uczniów przygotowujących się do matury z historii a obudowa wewnętrzna podręczników do szkół ponadgimnazjalnych i arkusze nowej matury, [w:] Źródła w edukacji historycznej,
    red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006, s. 240-258.
  14. Kształtowanie lokalnej i regionalnej tożsamości młodych Bydgoszczan, „Rocznik naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy" 2007, nr 2, s. 153-162.
  15. Miejsce i rola muzeum w realizacji programu - Bydgoszcz - moja mała ojczyzna, [w:] Muzea i archiwa w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, Toruń 2007, s. 199-204.
  16. Przygotowanie studentów historii i wiedzy o społeczeństwie do roli liderów ścieżki międzyprzedmiotowej „Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie" na przykładzie Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, [w:] Edukacja w społeczeństwie „ryzyka" - Bezpieczeństwo jako wartość, red. M. Gwoździcka-Piotrowska, J. Wołejko, A. Zduniak, Poznań 2007, s. 421-425.
  17. Edukacja regionalna i lokalna na łamach „Wiadomości Historycznych" w latach 1948-2006, [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań społeczności, red. L. Kudła, C. Nowarski, Kraków 2008, s. 217-239.
  18. Wielokulturowość Bydgoszczy w świadomości uczestników konkursów wiedzy o mieście, [w:] Bydgoszcz miasto wielu kultur i narodowości, red. K. Grysińska, W. Jastrzębski, A.S. Kotowski, Bydgoszcz 2009, s. 69-84.
  19. Regionalizm w teorii i praktyce nauczania - uczenia się w historii w świetle dorobku polskiej dydaktyki historii, [w:] Teoretyczne podstawy edukacji regionalnej, red. E. Szkurłat, Łódź 2010, s. 63-73.
  20. Regionalizm w teorii i praktyce nauczania - uczenia się historii, [w:] Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Region - patriotyzm - edukacja, red. Z. Biegański, T. Maresz, Bydgoszcz 2010, s. 11-26.
  21. Metody utrwalania wiedzy i umiejętności w procesie nauczania-uczenia się historii w gimnazjum, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i promocji dziedzictwa kulturowego region, red. Z. Biegański, T. Maresz., Toruń 2012, s. 170-178.
  22. Dzieje i współczesność miasta nad Brdą i Wisłą poligonem dla kształtowania umiejętności kluczowych i przedmiotowych młodych bydgoszczan, [w:] Edukacja, red. G. Pańko,
    M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław 2013, s. 81-89.
  23. Wielki konkurs wiedzy o Bydgoszczy w opinii uczestników i twórców, [w:] Wokół historii… Historia wokół studia, red. A. Konopka, A. Brzostek, Białystok 2013, s. 431-446.
  24. Od uczestnictwa w szlachetnej rywalizacji do organizacji imprez edukacyjnych dla olimpijczyków w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy - moja czterdziestoletnia przygoda z Olimpiadą Historyczną, [w:] Olimpiada Historyczna 1974-2014: historia i pamięć, red. S. Roszak, M. Targowski, Toruń 2014, s. 217-229.
  25. Edukacja regionalna dzieci i młodzieży w Bydgoszczy na tle województwa, [w:] X Kongres Stowarzyszeń Regionalnych w Bydgoszczy: regionalizm polski 25 lat po transformacji jako ważne źródło odrodzenia narodu i państwa: referaty i prezentacje: Bydgoszcz 11-13 września 2014 r., red. J. Drenda, Bydgoszcz 2014, s. 181-199.

IV   ARTYKUŁY W MATERIAŁACH METODYCZNYCH DLA NAUCZYCIELI

  1. Ścisły związek Polski z Litwą - unia lubelska 1569 (konspekty lekcji do kl. II liceum ogólnokształcącego), Zeszyt metodyczny dla nauczycieli, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Bydgoszcz 1994, nr 4, s. 73-92.
  2. Przemiany w szkolnictwie polskim XVIII wieku i ich znaczenie dla dzieła reformy państwa (konspekt do klasy II liceum ogólnokształcącego), Zeszyt metodyczny dla nauczycieli, Bydgoszcz 1996, s. 30-35.
  3. Bydgosko-toruńskie przedsięwzięcie dla miłośników starożytności z klas pierwszych szkół ponadpodstawowych, „Biuletyn przedmiotowy nauczycieli historii", Toruń 1998, nr 9, s. 21-26.
  4. Pytania sprawdzające - starożytność, [w:] K. Przybysz, W. Jakubowski, M. Włodarczyk, Historia dla gimnazjalistów - program nauczania, Warszawa 2000, s. 49-51.

V   ARTYKUŁY W PRASIE CODZIENNEJ

  1. Młodzież siedziała nawet na materacach, „Kalendarz Bydgoski", 1992, Bydgoszcz 1991,
    s. 74-76.
  2. (współautor) - Historia Bydgoszczy w 300 pytaniach i odpowiedziach, Dziennik historyczny, dodatek specjalny do „Dziennika Wieczornego" z dn. 7.10.1993, s. 4.
  3. (współautor) O regionalizmie w historii w przededniu 650-lecia Bydgoszczy, „Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole", Bydgoszcz 1996, nr 3, s. 5-8.
  4. Czy znasz Szwederowo, „Nasze Szwederowo" nr 10, Bydgoszcz 1997, s. 9.
  5. Czy znasz Szwederowo, „Nasze Szwederowo" nr 11, Bydgoszcz 1997, s. 7.