Katedra Pedagogiki Resocjalizacyjnej

Dialog motywujący

„Dialog Motywujący to oparty na współpracy, zorientowany na cel sposób komunikowania się, zwracający szczególną uwagę na język zmiany. Ma on w zamierzeniu umocnić motywację i zobowiązanie do osiągnięcia konkretnego celu przez wydobycie oraz zbudowanie u osoby jej własnych powodów do zmiany w atmosferze akceptacji i współczucia".

Metodą dialogu motywującego pedagodzy resocjalizacji posługują się przede wszystkim w pracy z indywidualnym przypadkiem. Ma on zastosowanie w pracy zarówno z niedostosowaną społecznie młodzieżą, jak i dorosłymi skazanymi. 

Cztery procesy w Dialogu Motywującym

  • Angażowanie
  1. Istotne jest w trakcie całej pracy z drugą osobą
  2. To stworzenie atmosfery współpracy, w której gotowość pracy klienta będzie ulegać wzmocnieniu
  3. Okazywanie szacunku i zaufania
  4. Odwoływanie się do systemu wartości
  5. Terapeuta/specjalista nie jako przeciwnik lecz partner
  • Ukierunkowywanie
  1. Ukierunkowywanie w DM to ciągły proces poszukiwania i podtrzymywania kierunku
  2. To klient decyduje, czy i jak dążyć do zmiany; nie można mu tego prawa odebrać.
  3. Nie zawsze celem jest udzielenie porady , ale raczej wspieranie zmiany
  • Wywoływanie
  1. Wywoływanie i wzmacnianie wewnętrznej motywacji do zmiany
  2. Wzmacnianie wiary we własną skuteczność
  3. Dochodzenie do własnej koncepcji zmiany klienta
  • Planowanie – planowanie obejmuje zarówno rozwijanie zobowiązania do zmiany, jak i sformułowanie konkretnego planu działania.

Szkolenie trwa 58 godzin (7 dni). Realizowane jest przez certyfikowany podmiot zewnętrzny.

źródło: Polskie Towarzystwo Terapii Motywującej (www.pttm.org.pl)