Działalność Koła w roku akademickiem 2006/2007

Działalność Koła w roku akademickiem 2006/2007

Nowy rok akademicki rozpoczęliśmy ważnym wydarzeniem. Na zaproszenie Katedry Kultury Współczesnej Instytutu Filologii Polskiej oraz naszego Koła Naukowego prof. dr hab. Tadeusz Lubelski z Uniwersytetu Jagiellońskiego wygłosił wykład zatytułowany Andrzej Wajda: szacowny klasyk czy inspirujący autor?. Wystąpienie odbyło się 11 października 2006 roku w auli Instytutu Filologii Polskiej.

W książce Filmowe fascynacje (pod redakcją doktora Piotra Zwierzchowskiego, recenzent - prof. Grażyna Stachówna) opublikowane zostały teksty dwojga członków SKNF UKW. Magdalena Kruszka analizuje dokonaną przez Jeana Cocteau interpretację mitu o Orfeuszu, a Dominik Wierski pisze o kreowaniu rzeczywistości medialnej w filmie Sieć Sidneya Lumeta.

Pierwsze spotkanie Koła Naukowego Filmoznawców UKW w roku akademickim 2006/2007 dotyczyło twórczości wybitnego amerykańskiego reżysera Martina Scorsese. Spotkaniu towarzyszyła projekcja filmu "Alicja już tu nie mieszka" (1974), w którym główne role zagrali Ellen Burstyn, Kris Kristofferson, Diane Ladd oraz Harvey Keitel.

W listopadzie zajęliśmy się kinem Davida Lyncha. Rozmowa o dorobku artystycznym reżysera uzupełniona została wyświetleniem filmu Zagubiona autostrada.

Podczas grudniowego spotkania rozmawialiśmy o dokumentalnych filmach Krzysztofa Kieślowskiego. Obejrzeliśmy trzy z nich: Z punktu widzenia nocnego portiera, Siedem kobiet w różnym wieku oraz Refren.

Rok 2007 zainaugurowaliśmy przyjrzeniem się dokonaniom Larsa von Triera, ze szczególnym uwzględnieniem wcześniejszych etapów jego twórczości (obejrzeliśmy film Element zbrodni z 1984 r.).

W trakcie pierwszego spotkania w semestrze letnim omówiliśmy film Akiry Kurosawy Tron we krwi (1957) jako adaptację Makbeta.

Następnie zajęliśmy się filmami dotyczącymi wojny w Wietnamie. Tematem naszych rozmów były m.in.: Zielone berety Raya Kellogga i Johna Wayne'a, Łowca jeleni Michaela Cimino, Powrót do domu Hala Ashby'ego, Czas Apokalipsy i Kamienne ogrody Francisa Forda Coppoli, Full Metal Jacket Stanleya Kubricka, Ofiary wojny Briana de Palmy, Hamburger Hill Johna Irvina, BAT*21 Petera Markle'a, czy wreszcie trylogia Olivera Stone'a: Pluton, Urodzony 4 lipca i Pomiędzy niebem a ziemią.

W kwietniu 2007 ukazała się książka Kino najnowsze: dialog ze współczesnością (red. Ewa Ciszewska i Magdalena Saryusz-Wolska), w której opublikowany został tekst Dominika Wierskiego Żyć, zabijać i umrzeć młodo w Rio de Janeiro. Miasto Boga Fernanda Meirellesa.

Tematem kwietniowego spotkania były komedie z udziałem Bustera Keatona. W tym samym miesiącu członkowie Koła wzięli udział w panelowej dyskusji dotyczącej sytuacji kina w regionie kujawsko-pomorskim. Dyskusja towarzyszyła imprezie filmowej zorganizowanej przez Fundację Yakiza.

W maju spotkaliśmy się, by porozmawiać o włoskim kinie politycznym lat 60. i 70. Nasze dyskusje dotyczyły m.in. takich filmów, jak Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem (reż E. Petri), Sacco i Vanzetti (reż G. Montaldo), Szacowni nieboszczycy (reż. F. Rosi) czy Dajcie sensację na pierwszą stronę (reż. M. Bellocchio).

Rok akademicki 2006/07 zakończyliśmy spotkaniem, podczas którego porozmawialiśmy o kinie Petera Greenaway'a oraz podsumowaliśmy dotychczasową działalność.