prof. dr hab. Janosz AnnaSylabusy

prof. dr hab. Janosz AnnaSylabusy

Przykładowy sylabus

 

PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU

 

Nazwa przedmiotu

Prowadzenie form wokalno-instrumentalnych III rok

Opisywana forma zajęć

ćwiczenia

Liczba godzin dydaktycznych

15 g w semestrze

 

Tytuł i/lub stopień naukowy/tytuł zawodowy, imię i nazwisko prowadzącego/ prowadzącego dana formę zajęć

Dr hab. Anna Janosz prof. UKW

Szczegółowa tematyka zajęć

Student poznaje dzieła wokalno-instrumentalne kolejnych epok od strony pulpitu dyrygenckiego. Uczy się analizować poszczególne partie – solistów, chóru, orkiestry i zapanować nad całym aparatem wykonawczym.

Celem przedmiotu jest praca nad utworami wokalno-instrumentalnymi pod kątem wykonawstwa, stylistyki, ruchu dyrygenckiego. Każdy kolejny utwór muzyczny powinien być punktem wyjścia do poznania  nowych problemów. Doskonalenie sprawności manualnej na dziełach kantatowo-oratoryjnych, realizacja programu, dobór repertuaru i sposób realizacji zależeć będą od indywidualnych predyspozycji studenta.

Treści teoretyczne:

o    Problematyka wykonawstwa muzyki barokowej

o    Poznanie problemów związanych z stylistyką wykonawstwa muzyki klasycznej i romantycznej

o    Muzyka współczesna

o    Formy wokalno-instrumentalne – powstanie i rozwój

o    Twórczość wybranych kompozytorów pod kątem twórczości wokalno-instrumentalnej

Treści praktyczne:

o    Umiejętność samodzielnego odczytywania i realizacji partytury

o    Analiza partii solowej

o    Analiza partii chóralnej

o    Analiza partii orkiestry

o    Problematyka umiejętności manualnych w utworach wokalno-instrumentalnych

 

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania

Semestr V  zaliczenie z oceną na podstawie opracowanego materiału

Semestr VI - egzamin

-  opracowanie określonej ilości utworów muzycznych (określa prowadzący zajęcia)

- dyrygowanie z pamięci 2 – 3 utworami,

- dyrygowanie jednym dowolnie wybranym przez studenta utworem podstawowym,

- znajomość tekstów słownych wykonywanych pieśni,

- znajomość znaków i określeń zawartych w partyturach dyrygowanych utworów

 

Literatura podstawowa

Mozart Kyrie z Mszy Koronacyjnej

Mozart - Lacrimosa z Requiem,

Faure – Agnus Dei i Liberame z Requiem,

Grieg – Poranek z Peer Gynt,

Orff – O, Fortuna z Carmina Burana

 

Literatura uzupełniająca (w tym portale internetowe)

 Jachimecki Z., Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej. T. I. „Od Bogurodzicy do Chopina włącznie”, Księgarnia Stefana Kamińskiego, Kraków 1948, Kraków 1948

Prosnak J., Wychowanie Muzyczne w Polsce od Średniowiecza do dni dzisiejszych, WSiP, Warszawa 1976

Reissa J. W., Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, PWM, Warszawa 1984

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, Kraków 1989

Podhajski M., Formy muzyczne, Warszawa 1991

Krukowski S., Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1991

Bok J., O konieczności rozśpiewania chóru, PZChiO, Warszawa 1975

Mendlik B., Wykonawstwo form wokalnych i wokalno-instrumentalnych muzyki religijnej w kontekście budowy formalnej oraz treści utworów, UKW, Bydgoszcz 200

Ordyk – Czyżewska E., Wybrane zagadnienia sztuki chóralnej, UMCS, Lublin 2005