dr hab. Krause Ewa MariaDodatkowa działalność
WYKAZ PEŁNIONYCH FUNKCJI
Byłam i/lub jestem:
- Wydziałową (wcześniej Instytutową) Koordynatorką ds. praktyk pedagogicznych na kierunku Pedagogika I stopnia (2015 do chwili obecnej);
- członkinią Wydziałowej Komisji ds. Oceny Kadry (od 2019 r. do chwili obecnej: kadencja 2024-2028);
- członkinią i sekretarzem Rady Programowej kierunku: Rozwój osobisty i kariera zawodowa z AI (kadencja 2024-2028);
- członkinią i sekretarzem Rady Programowej kierunku: Zarządzanie zasobami ludzkimi i coaching z AI (kadencja 2024-2028);
- członkinią Rady Programowej kierunku: pedagogika, studia I stopnia (2012-2019);
- wiceprzewodniczącą Wydziałowej Komisji Wyborczej (Wydział Pedagogiki i Psychologii, 2012-2016);
- członkinią Wydziałowego Zespołu ds. Jakości (Wydział Pedagogiki i Psychologii, 2012 r.)
- członkinią Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej (Wydział Pedagogiki i Psychologii; 2007, 2008, 2009 r.);
- członkinią Zespołu Wspomagającego Sekcję Pedagogiki Pracy działającą przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (kadencja 2020-2023);
- członkinią Zespołu Pedagogiki Pracy przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (2016-2019);
- członkinią Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Oddział w Bydgoszczy (od 2011 r. do chwili obecnej);
- członkinią Narodowego Forum Doradztwa Kariery (2015-2017);
- członkinią Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego (będącego Międzynarodowym Towarzystwem Naukowym). W całym okresie działalności bydgoskiego oddziału pełniłam funkcję skarbnika (w latach 2013-2021) i zastępcy kierownika (2020-2021).
Ponadto pełniłam przez wiele lat funkcje:
- opiekuna studentów kierunku pedagogika (studia stacjonarne i niestacjonarne I stopnia) w latach: 2008–2011; 2011–2014; 2015-2018; 2018-2021;
- opiekuna praktyk studenckich – opieka nad praktykami zawodowymi i pedagogicznymi realizowanymi na kierunku pedagogika I stopnia (studia stacjonarne i niestacjonarne), w tym pełnienie funkcji opiekuna kierunkowego z ramienia uczelni w: 2012, 2013, 2015, 2016, 2017, 2018 r.
Podejmowałam i podejmuję działania wynikające zarówno z bieżącej działalności Katedry Pedagogiki Pracy – KPPiA UKW (a wcześniej Zakładu Teorii Wychowania i Deontologii Nauczycielskiej – ZTWiDN UKW), jak i potrzeb ówczesnego Instytutu Pedagogiki oraz Wydziału Pedagogiki i Psychologii, a obecnie Wydziału Pedagogiki, przyczyniając się tym samym do zapewnienia sprawności organizacyjnej jednostki, w której jestem zatrudniona. Jestem także współorganizatorką różnych przedsięwzięć naukowych (konferencji, seminariów, spotkań, warsztatów) organizowanych najpierw przez ZTWiDN, a następnie przez KPPiA. Będąc adiunktem w ZTWiDN byłam zaangażowania, w ramach Dni Otwartych, w promowanie specjalności (potem modułu): opieka nad dzieckiem i wczesne wspomaganie rozwoju, w prace m.in. Koła Naukowego Wspierania i Kreowania Rozwoju Dziecka oraz Bydgoskiego Festiwalu Nauki (w tym byłam przez wiele lat opiekunem różnych inicjatyw), we włączanie studentów do organizacji konferencji, seminariów i spotkań naukowych oraz Dni Instytutu Pedagogiki.
Po uzyskaniu stopnia doktora byłam współorganizatorką (członkinią komitetów organizacyjnych i naukowych) 11 seminariów i konferencji naukowych (krajowych lub międzynarodowych), w tym m. in.:
- Międzynarodowej Konferencji Naukowej: „Człowiek w gospodarce i społeczeństwie 5.0 nowe wyzwania edukacyjne i zawodowe w erze rozwoju sztucznej inteligencji, Bydgoszcz, 29-30.05.2025 r.
- Jubileuszu 50-lecia pedagogiki pracy – Konferencji Naukowej z udziałem gości zagranicznych „Dokąd zmierzasz pedagogiko pracy? Drogi i bezdroża rozwoju”, Ciechocinek, 22-24.04.2022;
- Seminarium Naukowo-Metodycznego na temat: „Dzieci wojny i dzieci uchodźcy – o prawach dzieci z różnych perspektyw”, Bydgoszcz, 17.05.2018 r. (główny organizator, współpraca ze Szkołą Podstawową nr 9 w Bydgoszczy);
- Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej na temat: „Dojrzałość: kontekst celów, zadań i działań edukacyjno-wychowawczych. Perspektywa temporalna” (współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Chełmnie), Bydgoszcz 22.05.2017 r.;
- VII Forum Polsko-Ukraińskiego/Ukraińsko-Polskiego na temat: „Edukacja dla przyszłości”, Bydgoszcz, 19-21.09.2017 r.
Zorganizowałam m.in.:
- wiele spotkań i/lub wizyt terenowych (w: 2012, 2013, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025 r.) dla studentów kierunku pedagogika m.in. z pracownikami Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Bydgoszczy, Biur Karier, pośrednikami pracy Młodzieżowego Biura Pracy Ochotniczych Hufców Pracy w Bydgoszczy, kierownikiem Działu Wsparcia Rodziny i Asysty Rodzinnej MOPS w Bydgoszczy i asystentami rodziny, z koordynatorem Hostelu oraz Placówek Wsparcia Dziennego działających w ramach Bydgoskiego Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, z pedagogami i psychologami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie, z położnymi i pielęgniarkami w Bydgoszczy, z wychowawcami-nauczycielami grup najmłodszych dzieci w oddziałach przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 9 w Bydgoszczy;
i współorganizowałam m.in.:
- Dni Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (w: 2017, 2018 i 2019 r.) – byłam członkinią głównego Komitetu Organizacyjnego;
- debatę (w 2018 r.), w ramach Dni Instytutu Pedagogiki, na temat: Jak pedagogika sprzyja osiąganiu sukcesu? z udziałem Nietuzinkowych Absolwentów Bydgoskiej Pedagogiki;
- otwarte spotkanie naukowe (w 2017 r.) dla studentów kierunku pedagogika różnych specjalności i lat studiów z Dorotą Zawadzką na temat: Wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera we wspieraniu rozwoju inteligencji emocjonalnej (EQ) u dzieci w wieku przedszkolnym;
- z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Chełmnie (w 2017 r.) dla studentów kierunku pedagogika, warsztaty: „Dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci i młodzieży” oraz „Dojrzałość pedagogiczna osób dorosłych – świadomość rodziców, opiekunów i nauczycieli dotycząca zagrożeń wobec dzieci i młodzieży”.
Ponadto nawiązałam współpracę na rzecz studentów ze środowiskiem lokalnym, w tym m.in.
- z instytucjami edukacyjnymi w Bydgoszczy (współpraca dotycząca praktyk na kierunku pedagogika);
- ze żłobkami, przedszkolami i innymi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, zajmującym się dzieckiem. Współpraca ta podyktowana była uruchomioną na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UKW specjalnością na kierunku pedagogika pierwszego stopnia – opieka nad dzieckiem z językiem angielskim, która przekształcona została później w specjalność: opieka nad dzieckiem i wczesne wspomaganie rozwoju, która była pod merytoryczną opieką ZTWiDN, w którym ówcześnie byłam najpierw asystentem, a następnie adiunktem.
Udział w wybranych szkoleniach:
§ Szkolenie: Odkryj potencjał sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela – od podstaw (część 1), zorganizowane przez Placówkę Doskonalenia Nauczycieli, Instytut Edukacji i Innowacji, działającą zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. oraz posiadającą Akredytację Kuratorium Oświaty (szkolenie udokumentowane zaświadczeniem – 02.05.2025)
§ Szkolenie: Odkryj potencjał sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela – szkolenie dla zaawansowanych (część 2) zorganizowane przez Placówkę Doskonalenia Nauczycieli, Instytut Edukacji i Innowacji, działającą zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. oraz posiadającą Akredytację Kuratorium Oświaty (szkolenie udokumentowane zaświadczeniem – 13.05.2025)
§ Szkolenie: Zarządzanie różnorodnością, zapobieganie dyskryminacji płciowej i stosowanie języka inkluzywnego, zrealizowanym w ramach wdrożenia planu równości dla UKW na lata 2023-2027 (szkolenie udokumentowane certyfikatem – 16.05.2025 r.).
§ Szkolenie: Sztuczna inteligencja dla edukacji, UKW w ramach projektu „Dorośli dla gospodarki" (numer projektu FERS.01.05-IP.08-0456/23 – szkolenie zakończone wydaniem mikropoświadczenia i udokumentowane certyfikatem – 07.06.2025, 08.06.2025, 15.06.2025).
§ Szkolenie z zakresy transformacji cyfrowej pt.: Narzędzia sztucznej inteligencji dla nauczycieli akademickich, UKW, w ramach projektu „Kierunki Drogi dla GOSPODARKI” (24.06.2025)
§ udział w webinarze: Narzędzia AI w pracy badacza: jakie rozwiązania warto znać (i jak z nich korzystać z głową) zorganizowanym przez Centrum Kształcenia IDEA (20.05.2025).
§ Szkolenie w ramach projektu „Uniwersytet Równych Szans, obejmujące 4 moduły:
- Moduł I – Pracę z osobą niepełnosprawną z dysfunkcją narządu słuchu i mowy (13.09.2021)
- Moduł II – Pracę z osobą niepełnosprawną z dysfunkcją narządu wzroku (27.09.2021)
- Moduł III – Pracę z osobą niepełnosprawną z dysfunkcją narządu ruchu (20.09.2021)
- Moduł IV – Pracę z osobą z zaburzeniami psychicznymi oraz ze spektrum autyzmu (17.09.2021)
§ „Akademia e-learningu” i warsztaty: „Teams, Teams, Teams” oraz „Jak prowadzić zajęcia, aby zaangażować każdego studenta?”, organizator główny: Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki (18.05.2021)