prof. dr hab. Trempała Janusz JózefTematyka seminariów

prof. dr hab. Trempała Janusz JózefTematyka seminariów

Przedmiot: SEMINARIUM MAGISTERSKIE nt. Rozwój psychiczny człowieka
Kierunek:  psychologia
Forma studiów: stacjonarne

Cele:
Celem seminarium jest: przedstawienie podstaw proponowanej problematyki badawczej; podstaw metodologii i etyki prowadzenia badań naukowych; opanowanie przez studenta warsztatu pisarstwa naukowego; zastosowanie wiedzy teoretycznej i metodologicznej w realizacji własnego projektu badawczego; ukształtowanie umiejętności wnioskowania i dyskusji naukowej na podstawie osiągniętych wyników badań empirycznych.
 
Treści:

  1. Rozwój psychiczny małego dziecka: przebieg i uwarunkowania zmian; wczesne kompetencje ponawcze (ukryte teorie i nabywanie wiedzy o świecie, np. o cechach wspólnych, zależnościach przyczynowych itp); przywiązanie w relacjach z rodzicami; wczesne kompetencje jako predyktor dalszego rozwoju jednostki.
  2. Rozwój człowieka dorosłego: przebieg i uwarunkowania zmian; jakościowo nowe formy poznania (np. rozwój postformalnologicznych sposobów myślenia); przywiązanie w relacjach z rówieśnikami i w związkach małżeńskich; różnice międzyosobnicze w rozwoju poznawczym emocjonalnym i społecznym ludzi dorosłych.
  3. Rozwój w okresie późnej dorosłości: przebieg i uwarunkowania zmian; stan umysłowy (demencje) i afektywny (depresje) w okresie starzenia się człowieka; kompensacja ubytków w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym; nowe jakościowo sposoby funkcjonowania w okresie późnej dorosłości.

Metodologia


Dane empiryczne gromadzone będą w paradygmacie badań eksperymentalnych i naturalistycznych przy wykorzystaniu obserwacji, wywiadu i kwestionariuszowych narzędzi pomiaru.
 
Warunki zaliczenia

  1. Semestr 7. Wybór tematu, określenie celu badań i jego uzasadnienie.
  2. Semestr 8. Pisemne opracowanie podstaw teoretycznych tematu pracy i zarysu metodologii badań własnych.
  3. Semestr 9. Koncepcja pomaru i konstrukcja narzędzi.
  4. Semestr 10. Przeprowadzenie badań właściwych, zredagowanie pracy  i jej złożenie.
  5. Uwaga: Warunki te mogą ulec zmianie w indywidualnych przypadkach ze względu na specyfikę badań i/lub postępy uczestnika seminarium.

Literatura podstawowa:

  1. Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
  2. Jakubowska U. (1993). Czynności badawcze w psychologii i pedagogice. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe WSP

Uwaga: Pozostała literatura zostania przekazania zaintersowanym studentom stosownie do wybranego problematyki badawczej.