dr Nowak JolantaPublikacje

dr Nowak JolantaPublikacje

dr Nowak Jolanta - Publikacje

 

 


 

Monografie naukowe:

  1. Jakubowicz-Bryx A., Nowak J., Solarczyk-Szwec H. (red.), Wychowanie jednostki i wspólnoty do wartościowego życia, Toruń 2016, 236ss.
  2. Nowak J., Efekty operacjonalizacji celów i strukturalizacji treści kształcenia w integralnym systemie nauczania początkowego, Bydgoszcz 2005, 188ss..ISBN 83-7096-547-4.

 

Rozdział w monografii:


Publikacje zagraniczne

  1. Nowak J.: Od dialogu do wiedzy w matematyce [w:] Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ruzomberok 2014, s. 45-55. ISSN 1336-2232
  2. Nowak J.: Środowisko edukacyjne a jakość kształcenia [w:] Pridavkova A., Klimovic M. (red.), Komplexnost a integrita v predprimarnej, primarnej a specialnej edukacii, Presov 2012, s. 174-181. ISBN 978-80-555-0664-7.
  3. Nowak J., Pedeutologicke vyskumy v Pol'skej republike. [w:] Kasacova B., Babiakova S., Cabanova B. Filipiak E., Seberova A.(red.), Profesiografia v slovensko-cesko-pol'skom vyskume, Banska Bystrica 2011, s.97-107,ISBN 978-80-5570162-2.
  4. Nowak J., Preprimary teacher's competences for effective education, [w:] Kosacova B. (red.) Teachers in theory practice and research, Banska Bystrica 2010, s.163-170, ISBN 978-80-557-0036-6.
  5. Nowak J., O nauczycielu przedszkola w świetle teorii i praktyki pedagogicznej. [w:] Kasáčová, B. Cabanová, M.(red.), Učiteľ v preprimárnej  a primárnej edukácii. Teória, výskum, vývoj. Banská Bystrica 2009, s. 156-176, ISBN 978-80-8083-814-0.
  6. Nowak J., Kompetencje nauczyciela jako klucz do efektywnej edukacji małego dziecka, [w:] Kosacova B. Cabanova M. (red.) Profesia ucitel'a v preprimarnej a primarnej edukacii v teorii a vyskumoch, Banska Bystrica 2009, s.219-226, ISBN 978-80-8083-902-4.

Publikacje krajowe:

  1. Nowak J., Niedoceniony potencjał środowiska uczącego, [w:] Humeniuk M., Paszenda I., (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. Tom 1. Wrocław 2017, s. 175-183. ISBN 978-83-62618-24-8.
  2. Nowak J., Determinanty postawy twórczej/kreatywnej, inhibitory i stymulatory kompetencji kreatywnych w ocenie studentów, [w:] Bałachowicz J., Adamek I., (red.), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa 2017, s. 138-164. ISBN 978-83-64953-61-3.
  3. Nowak. J., Klasa szkolna przestrzenią uczenia (się), [w:] Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.), Świat małego dziecka.Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa. Poznań 2017, s. 247-256, ISBN 978-83-2323154-7.
  4. Nowak J., Autorytaryzm czy partycypacja - obraz edukacji wczesnoszkolnej w oczach rodziców, [w:] Jakubowicz-Bryx A., Nowak J. Solarczyk-Szwec H. (red.), Wychowanie jednostki i wspólnoty do wartościowego życia, Toruń 2016, s. 131-144. ISBN 978-83-231-3619-4.
  5. Nowak J., Matematyka - radość odkrywania czy reżim odtwarzania? [w:] Skibska J., Wojciechowska J. (red.) Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej. Warszawa 2015, s. 143-152, ISBN 978-83-65231-07-9.
  6. Nowak J., Szkoła - nowe przestrzenie edukacyjne. [w:] Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I. (red.) Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających sie kontekstów społecznych. Toruń 2014, s. 76-87, ISBN 978-83-7780-552-7.
  7. Nowak J., Uczenie (się) jako kategoria zmiany. [w:] Skibska J., Kochanowska E. (red.) Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji. Bielsko-Biała 2013, s.13-24, ISBN 978-83-63713-62-1.
  8. Nowak J., Edukacyjny potencjał dialogu w przestrzeni klasy szkolnej. [w:] Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Kuszak K. (red.) Świat małego dziecka. Tom II, Poznań 2013, s.85-96, ISBN 978-83-232-2637-6.
  9. Nowak J., A liberating environment of learning as the key to a young child's effective mathematical education. [w:] Denek K., Kamińska A., Łuszczuk W., Oleśniewicz P. (red.), Education of Tomorrow. From Nursery School to the Professional Activity, Sosnowiec 2012, s. 35-44, ISBN 978-83-61991-60-1.
  10. Nowak J., School as a place of intersubjective exchange. [w:] Denek K., Kamińska A., Kojs W., Oleśniewicz P. (red.), Education of Tomorrow. Contemporary Education and ots Contexts, Sosnowiec 2011, s.91-104. ISBN 978-83-61991-60-1.
  11. Nowak J., Wspólnota osób uczących się jako wyzwanie nowoczesniej edukacji. [w:] Skowrońska-Kruszewska A. (red.), Edukacja elementarna - wyzwania, konteksty, dylematy, Częstochowa 2010, s. 57-65, ISBN 978-83-7455-136-6.
  12. Nowak J., Papierowe składanki czyli technika origami w kształtowaniu pojęć geometrycznych. W: Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J.(red.), Edukacja dziecka mity i fakty, Białystok 2010, s.572-581. ISBN 978-83-61209-39-3.
  13. Nowak J., Między modalnościami, czyli sposób myślenia nauczyciela o edukacji małego dziecka, [w:] Grzesiak J. (red.): Ewaluacja i innowacje w edukacji. Kompetencje i odpowiedzialność nauczyciela, Kalisz - Konin 2010, s.329-338.ISBN 978-83-88335-59-4.
  14. Nowak J., Tutoring rówieśniczy jako wsparcie rozwoju poznawczego dziecka, [w:] Surma B. (red.): Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka,  Łódż-Kraków 2009, s.117-124. ISBN 978-83-927276-3-7.
  15. Nowak J., Teleologiczne wyznaczniki procesu kształcenia w opinii nauczycieli edukacji elementarnej, [w:] Leżańska W. (red.): Nauczyciel wczesnej edukacji w kontekscie zmian edukacyjnych, Łódż 2009, s.370-378.ISBN 978-83-7525-271-2.
  16. Nowak J., Sobieszczyk M., Pozwól działać a zrozumiem – aktywność eksploracyjna dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Denek K., Koszczyc T., Oleśniewicz P.(red.), Edukacja jutra: XV Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Wrocław 2009, s.479-486. ISBN 978-83734-058-7.
  17. Nowak J., Metoda projektów a efektywność kształcenia na etapie edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Grzesiak J. (red.): Ewaluacja i innowacje w dialogu. Ewaluacja w dialogu-dialog w ewaluacji, Kalisz – Konin 2008, s.325-334.ISBN 978-83-88335-35-8.
  18. Nowak J., Twórcze rozwiązywanie problemów a efektywność kształcenia przyrodniczego w okresie wczesnej edukacji dziecka, [w:] Zatoń K., Koszczyc T., Sołtysik M.(red.): Edukacja jutra: XIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Wrocław 2007, t.2, s.75-81.ISBN 978-83734-048-8.
  19. Nowak J., Integracja sensoryczna – radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata, [w:] Piwowarski R. (red.) Dziecko sukcesy i porażki, Warszawa 2007, s.409-417.ISBN 978-83-87925-81-9.

Artykuły naukowe:


Publikacje krajowe:

  1. Nowak J., Dziecko jako aktywny uczestnik edukacyjnego dialogu, [w:] Waloszek D. (red.) Przestrzeń i czas dialogu w edukacji, Kraków 2011, s.173-177, ISBN 978-83-61246-32-9.
  2. Nowak J., Klocki Numicon: działaj - odkrywaj - konstruuj. [w:] Sobieszczyk M. (red.) Złap bakcyla Nauki. Bydgoski Festiwal Nauki, Bydgoszcz 2010, s. 72-74, ISBN 83-921754-6-8.
  3. Nowak J., Obraz dziecka funkcjonujący w nowych dokumentach programowych, [w:] Waloszek D. (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, Kraków 2010, s.127-130, ISBN 978-83-61246-28-2.
  4. Nowak J., Nauczyciel - mentor czy facylitator?, [w:] Sałata E. Ośko S. (red.): Współczesne problemy pedeutologii i edukacji, Radom 2007, s. 54-58. ISBN 978-83-7204-649-9..
  5. Nowak J., Sobieszczyk M., Metody aktywizujące a efektywność kształcenia na etapie wczesnoszkolnym, [w:] Siwek H. (red.): Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki, Katowice 2007, s.234-241, ISBN 83-88278-86-X.
  6. Nowak J., Operacjonalizacja celów a efektywność kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Denek K., Koszczyc T., Oleśniewicz P. (red.) Edukacja jutra: XII Tatrzańskie Seminarium Naukowe Tom 2, Wrocław 2006, s.223-230, ISBN 83-7374-042-2.
  7. Nowak J., Diagnoza przepustką do sukcesu dziecka rozpoczynającego edukację szkolną, [w:] Bereźnicki F., Denek K.(red.) Edukacja jutra: XI Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Szczecin 2005, s. 433-436, ISBN 83-9222254-0-6.

Publikacje zagraniczne:

  1. Nowak J., Edukacja matematyczna - w stronę modelu interaktywnego, [w:] Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ruzomberok /2/ 2015, s.165-169, ISSN 1336-2232.
  2. Nowak J., Matematyka nie musi być trudna, [w:] Coufalova J. (red.), Tvorivost v pocatecnim vyucovani matematiky, Pilzno 2011, s.159-164, ISBN 978-80-7043-992-0.
  3. Nowak J., Wizerunek nauczyciela małego dziecka, [w:] Douskova A., Porubsky S., Hulova Z. (red.), Ucitelia a prymarna edukacji - vcera, dnes a zajtra, Banska Bystrica 2010, s.152-158, ISBN 978-80-557-0116-5.
  4. Nowak J., Nauczyciel małego dziecka - między możliwością a koniecznością, [w:] Burkovicova R. (red.) Aktualni otazky preprimarniho a primarniho vzelavani, Ostrava 2010, s.381-389. ISBN 978-80-7368-771-7.
  5. Nowak J., Działaj - odkrywaj - konstruuj czyli kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w umyśle dziecka, [w:] Novak B.i in. (red.) Matematika 4. Matematicke vzdelavani v kontextu promen prymarni skoly, Olomouc 2010, s.209-215.ISBN 978-80-244-2511-5.
  6. Nowak J., Konstruowanie rozumienia niezmienników w umyśle dziecka, W: Matematika z pohladu primarneho vzdelavania, Bańska Bystrica 2009, s.150-156.ISBN 978-80-8083-742-6.
  7. Nowak J., Rozwijanie myślenia dywergencyjnego u dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Tvořivost učitele v primárním vzdělávání, Liberec 2008, s.143-149.ISBN 978-80-7372-422-1.
  8. Nowak J., Uczymy się przez zabawę czyli gry dydaktyczne w edukacji matematycznej małego dziecka, [w:] Novak B.i in. (red.) Matematika 3. Matematicke vzdelavani z pohledu zaka a ucitele primarni skoly,  Olomouc 2008, s.197-202.ISBN 978-80-244-1963-3.
  9. Nowak J., Zadania tekstowe w kształceniu matematycznym małego dziecka, [w:] Coufalova J. (red.) Vyucovani matematice z pohledu kompetenci zaka a ucitele 1. stupne zakladniho vzdelavani – Srni 2007,  Srni, 2007. s. 98-102.ISBN 978-80-7043-548-9,

Artykuły w czasopismach recenzowanych:

  1. Nowak J., Szkoła jako projekt obywatelsko-edukacyjny, Przegląd Pedagogiczny, 2016, Nr 2, s. 21-30.
  2. Nowak J., The learning environment as a space for changes, Problemy Wczesnej Edukacji, 2016, Nr 2 (33), s. 143-151.
  3. Nowak J., Środowisko uczące - (nie)doceniony obszar edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2015, T. 34, nr 2, s. 63-75. 
  4. Nowak J., Edukacja wczesnoszkolna - w stronę modelu partycypacyjnego, Przegląd Pedagogiczny, 2015, Nr 1, s. 42-50. 
  5. Nowak J., Edukacja ku kompetencjom - jak wykształcić kreatywnych myślicieli, Problemy Wczesnej Edukacji, 2012, Nr 1 (16), s. 30-40.
  6. Burkovicova R., Nowak J., Wokół kompetencji kluczowych czyli edukacja przedszkolna w Czechach, Problemy Wczesnej Edukacji, 2011, Nr 1 (13), s.95-102.
  7. Nowak J., Dziecięce budowanie obrazu pojęciowego liczby, Wychowanie na co Dzień, 2011, Nr 1-2, s.28-31.
  8. Nowak J., Nauczyciel - akcelerator czy inhibitor edukacyjnej zmiany, Wychowanie na co Dzień, 2010, Nr7-8, s.24-28.
  9. Nowak J. Sobieszczyk M., Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym, Wychowanie na co Dzień, 2009, Nr.7-8, s.40-43.

Artykuły w innych czasopismach:

  1. Nowak J., Edukacja matematyczna jako przestrzeń zmian, Nauczanie Początkowe. Kształcenie Zintegrowane, Zeszyty Kieleckie, nr 1 2015/2016, s.60-73.
  2. Nowak J., Między wyborem a koniecznością, Bliżej Przedszkola, 2010, Nr 6.105, s. 36-37.