dr Mandrzejewska-Smól IwonaPublikacje

dr Mandrzejewska-Smól IwonaPublikacje

Ważniejsze publikacje:

Monografie:

1. Aktywność edukacyjna i zawodowa osób w wieku emerytalnym w perspektywie pomyślnego starzenia się. Diagnoza wybranych problemów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2018, ISBN: 978-83-8018-213-4, ss. 320.

2. Edukacyjno-zawodowe wybory młodzieży gimnazjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010, ISBN: 978-83-7096-745-1, ss. 291.

 

Monografie współredakcyjne:

1. Zygmunt Wiatrowski, Iwona Mandrzejewska-Smól, Andrzej Aftański (red.), Pedagogika pracy i andragogika z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XXI wieku, tom II,  Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Włocławek 2008, ISBN: 978-83-60150-45-0, ss. 517.                                                                                                                                 

 2. Zygmunt Wiatrowski, Iwona Mandrzejewska-Smól, Andrzej Aftański (red.), Nauki pedagogiczne w perspektywie społeczeństwa wiedzy i pracy, tom II, Lega. Oficyna Wydawnicza Włocławskiego Towarzystwa Naukowego, Włocławek 2010, ISBN: 978-83-60150-59-7, ss. 354.   

 

Artykuły w czasopismach krajowych z listy B MNiSW:

 

  1. Człowiek stary w regionalnej relacji badawczej o wymowie edukacyjnej, „Zeszyty Naukowe WSHE we Włocławku - Nauki Pedagogiczne”, Tom XXVII/ 2009, p-ISSN: 1507-7403, s. 83-98.
  2. Rola etyki w przygotowaniu młodzieży do podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowej (na etapie nauki w gimnazjum), „Zeszyty filozoficzne” nr 14-15/ 2009, p-ISSN: 1230-4411, s. 215-224.  
  3. Znaczenie aktywności edukacyjnej w życiu osób w wieku senioralnym, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 2(73)/2011, p-ISSN: 1507-6563, s. 89-99.                                                    
  4. Człowiek stary w analizach teoretycznych i edukacyjnych szkoły wyższej, „Zeszyty Naukowe WSHE we Włocławku - Nauki Pedagogiczne”, Tom XXXIV/ 2012, p-ISSN: 1507-7403, e-ISSN: 1428-6211, s.75-88.     
  5. Wybrane aspekty funkcjonowania doradcy zawodowego we współczesnej szkole, „Szkoła – Zawód – Praca”, nr 3/2012, p-ISSN: 2082-6087, s. 62-70                  
  6. Aktywność edukacyjna jako główny wyznacznik aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym osób w okresie późnej dorosłości, „Przegląd Pedagogiczny”,  nr 2/2014, p-ISSN: 1897-6557, s. 201-212. 
  7. Podejmowanie aktywności przez osoby starsze w kontekście przystosowania do starości, „Zeszyty Naukowe WSHE we Włocławku - Nauki Pedagogiczne”, Tom XL /2015, p-ISSN: 1507-7403, s.47-56.                                     
  8. Aktywność edukacyjna osób w wieku senioralnym – wybrane konteksty,Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 29 /2017, p-ISSN: 2083-179X, e-ISSN: 2449-8971, s. 109-121.                                  
  9. Edukacja seniorów w perspektywie optymalnego starzenia się, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 3 (98)/2017, p-ISSN: 1507-6563, s. 43-55.                                                                                                                                      
  10. Aktywność zawodowa osób starszych na współczesnym rynku pracy, „Problemy Profesjologii”, nr 2/2014, p-ISSN: 1895-197X, s. 175-187.               
  11. Edukacja jako forma wspierania rozwoju zawodowego osób u schyłku kariery zawodowej, „Szkoła-Zawód-Praca”, nr 12/2016, p-ISSN: 2082-6087, s. 198-211.                                                                                                          
  12. Podejmowanie aktywności zawodowej przez osoby w wieku senioralnym w opinii słuchaczy Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku           w Bydgoszczy, „Problemy Profesjologii”, nr 1/2016, p-ISSN: 1895-197X, s. 145-154.
  13. Aktywność edukacyjna seniorów w perspektywie pomyślnego starzenia się, „Szkoła-Zawód-Praca”, nr 14/2017, p-ISSN: 2082-6087, s. 82-93.          

 

 Artykuły w czasopismach w j. angielskim:

 

  1. Educational activity of senior citizens in terms of their operation in the society, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 18/2017, p-ISSN: 2084-2740, s. 207-218.                                                                                                      

 

 Artykuły w czasopismach zagranicznych:

  1. Importance of information technologies in the education of senior citizens, Scientific Researches: Information, Analysis, Forecast”, Moscow-Voronezh, the Book 38/2012, ISBN: 978-5-88519-953-7, s.105-116.                                  

 

 Rozdziały w monografiach w j. polskim:

 

  1. Kształcenie prozawodowe i zawodowe w kontekście europejskiego rynku pracy, [w:] Zygmunt Wiatrowski (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej, Wyższa Szkoła Humanistyczo-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Włocławek 2006, ISBN: 83-60150-05-2, s. 153-161.
  2. Działalność zawodoznawcza jako forma przygotowania do kształcenia zawodowego, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych: wyzwania, szanse, zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2007, ISBN: 978-83-7096-603-4, s.182-190.
  3. Rola nauczyciela edukacji techniczno-informatycznej w przygotowaniu uczniów do wyboru przyszłej drogi edukacyjno zawodowej [w:] M. Kajdasz-Aouil, M. Michalski, E. Podoska-Filipowicz (red.), Edukacja techniczna i informatyczna: przygotowanie zawodowe – kwalifikacje – rynek pracy, Bydgoszcz 2007, ISBN: 978-83-7096-642-3, s. 292-302.
  4. Przechodzenie na emeryturę i wiek senioralny w świetle pedagogicznych badań empirycznych, [w:] Z. Wiatrowski, I. Mandrzejewska-Smól, A. Aftański (red.), Pedagogika pracy i andragogika z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XXI wieku, Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Włocławek 2008, ISBN: 978-83-60150-45-0, s. 461-501.                                                                                                                        
  5. Okres aktywności zawodowej a styl życia osób w wieku senioralnym po ich przejściu na emeryturę, [w:] Renata Konieczna-Woźniak (red.), Dorosłość wobec starości: oczekiwania – radości - dylematy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2008, ISBN: 978-83-232-1960-6, s.101-117.                                                                                                                   
  6. Wiek i doświadczenie jako atrybuty działalności zawodowej, [w:] R. Gerlach (red.), Praca człowieka w XXI wieku: konteksty – wyzwania – zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008, ISBN: 978-83-7096-654-6, s. 386-400.
  7. Działalność zawodoznawcza w okresie dorastania jednostki ludzkiej, [w:]  Z. Wiatrowski, I. Mandrzejewska-Smól, A. Aftański (red.), Pedagogika pracy i andragogika z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XXI wieku, Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Włocławek 2008, ISBN: 978-83-60150-45-0, s. 27-42. 
  8. Kierunki przemian w zawodach w XXI wieku [w:] R. Gerlach, A. Kulpa-Puczyńska, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wybrane problemy pedagogiki pracy w aspekcie przygotowania do zatrudnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008, ISBN: 978-83-7096-656-0, s. 179-189. 
  9. Wychowanie przez pracę w kontekście teorii wychowania, [w:] E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Wydawnictwo Wers, Bydgoszcz 2008, ISBN: 83-921685-7-7, s. 172-178.                                                                  
  10. Aktywność edukacyjna osób starszych z myślą o społeczeń-stwie wiedzy, [w:]  Z. Wiatrowski, I. Mandrzejewska-Smól, A. Aftański (red.), Nauki pedagogiczne  w perspektywie społeczeństwa wiedzy i pracy, tom II, Lega. Oficyna Wydawnicza Włocławskiego Towarzystwa Naukowego, Włocławek 2010, ISBN: 978-83-60150-59-7, s. 261-276.                                                           
  11. Uwarunkowania aktywności edukacyjnej osób starzejących się, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego (Materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego – Kraków 23-24 czerwca 2009), Uniwersytet Jagielloński, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, Instytut Technologii Eksploatacji BIP, Radom 2010, s. 459-473.
  12. Zawodoznawstwo jako istotny obszar problemowy pedagogiki pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010, ISBN: 978-83-7096-773-4, s. 190-201.            
  13. Rola i znaczenie doradcy zawodu w placówkach oświatowych, [w:] W. Duda, G. Wieczorek, D. Kukla (red.), Tendencje  i wyzwania poradnictwa zawodowego, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa 2010, ISBN: 978-83-7455-149-6, s. 189-206.                                        
  14. Aktywność edukacyjna seniorów jako forma uczestnictwa społecznego, [w:] D. Seredyńska (red.), Uczestnictwo społeczne w średniej i późnej dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012, ISBN: 978-83-7096-847-2, s. 152-170.                                                                               
  15. Znaczenie aktywności społeczno-kulturowej w funkcjono-waniu społecznym osób starszych, [w:] A. Baranowska, E. Kościńska, K.M. Wasilewska-Ostrowska (red.), Społeczny wymiar życia i aktywności osób starszych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2013, ISBN: 978-83-63955-05-2, s. 155-166.                                                                                                                                   
  16. Wyzwania andragogiki wobec edukacji ludzi starszych, [w:] E. Kościńska (red.), Wybrane formy opieki i pomocy dla seniorów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, ISBN: 978-83-7096-910-3, s. 223-246.                                                                                                                         
  17. Prasa, radio, telewizja na rzecz samokształcenia seniorów, [w:] E. Kościńska (red.), Wybrane formy opieki i pomocy dla seniorów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, ISBN: 978-83-7096-910-3, s.247-266.                                                                                                      
  18. Aktywizacja zawodowa seniorów, [w:] R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017, ISBN: 978-83-8018-128-1, s. 455-479.                                                                                                      
  19. Rola i znaczenie aktywności edukacyjnej i zawodowej człowieka starszego w kontekście procesu starzenia się społeczeństw, [w:] E. Polańczyk-Baron, A. Klementowska (red.), Wyzwania i dylematy edukacyjno-zawodowe, t. 2, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego, Zielona Góra 2015, ISBN: 978-83-932280-9-6, s. 91-103.                                               

 

Rozdziały w monografiach w j. angielskim o obj. min. 0,5 ark. wyd.:

 

  1. Determinants and dimensions of intellectual activity of the elderly in the context of problems in adjustment to old age, [w:] A. Chabior, A. Szplit (red.), Ageing and Old Age as a Task – Health, Activation, Development and Integration, Wydawnictwo Libron, Kraków 2014, ISBN: 978-83-65148-01-8, s. 267-278.