prof. dr hab. Cieszkowski MarekProjekty badawcze

prof. dr hab. Cieszkowski MarekProjekty badawcze

A. Zrealizowane projekty badawcze

1. Joint European Project: Sprachdidaktische Entwicklungsarbeit - Evaluierung und Lernzieldefinition (1992-1994)

2. Międzynarodowy projekt badawczy: Texte im Wandel der Zeit (2002-2003)

3. Ogólnopolski projekt badawczy: My w wieży Babel. Między przekleństwem a błogosławieństwem (2010-2011)

4. Zespołowy projekt badawczy w ramach programu OPUS Narodowego Centrum Nauki (2013-2017)

Nr projektu: 2012/05/B/HS2/04104

Sowietyzacja języka Niemców rosyjskich w latach 20. i 30. XX wieku

Celem badań była analiza i deskrypcja odmiany współczesnego języka niemieckiego na początkowym etapie jej kształtowania się. Przedmiotem eksploracji był proces intensywnej sowietyzacji języka mniejszości niemieckiej, której reprezentanci zaczęli się osiedlać w Rosji już od początku XVIII w. i poddani zostali ideologicznej indoktrynacji w latach 20. i 30. XX w. Wyrafinowana ideologizacja objęła niemal wszystkie dziedziny życia, szczególne piętno wycisnęła jednak na kulturze i szkolnictwie niemieckim i - w konsekwencji - na jej języku.

B. Projekty badawcze w trakcie realizacji

Badania statutowe

MEDIUM - TEKST - DYSKURS

W ramach projektu analizie poddawane są trzy nieostre i polimorficzne kategorie: medium, tekst i dyskurs, które pełnią ważną funkcję eksplikacyjną w opisie zjawisk komunikacyjnych. Dyskursy jako „formacje wiedzy” w rozumieniu Michela Foucaulta tworzone są między innymi przez teksty w ich konkretnych realizacjach medialnych. Medium, tekst i dyskurs pozostają więc w relacji interdependencji. W centrum zainteresowania znajduje się zatem medialny wymiar tekstów jako istotny element konstytuujący dyskursy.

Projekt wpisuje się w paradygmat interdyscyplinarnych badań lingwistycznych; paradygmat ów zakłada różnorodność metodologiczną i heterogeniczność opisu, pozwala szerzej spojrzeć na zjawiska komunikacyjne z pozycji różnych dyscyplin, m.in. lingwistyki tekstu, analizy dyskursu, teorii komunikacji czy nauki o mediach.