dr Sobieszczyk Maria HalinaPublikacje

dr Sobieszczyk Maria HalinaPublikacje

Dr Maria Sobieszczyk

WYKAZ PUBLIKACJI za lata 2000 – 2008


PUBLIKACJE ZWARTE:

  1. Z działalności innowacyjnej nauczycieli klas młodszych (sylwetki pedagogów wczesnoszkolnych – innowatorów z Bydgoszczy i byłego województwa bydgoskiego), WSP Bydgoszcz 2000 (współautorstwo dr E. Szefler)


ARTYKUŁY

  1. Czy leworęczność to problem pedagogiczny? „Przedszkolak i uczeń”. Inspiracje metodyczne i wychowawcze; nr 2/2000
  2. Autorska propozycja kształcenia nauczycieli w ramach przedmiotu pedagogika – doświadczenia studentów w tworzeniu podręcznika akademickiego. W: Doświadczenie i projekcja przyszłości w treściach pedagogicznego kształcenia nauczycieli (red.) R. Cierzniewska, R. Parzęcki, Wyd. Uczelniane AB, Bydgoszcz – Kraków 2000
  3. Moje spotkanie z profesorem Czesławem Kupisiewiczem. „Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole”, WOM Bydgoszcz 2000/2
  4. Dłuższe wypowiedzi pisemne w edukacji początkowej – sprawozdanie, „Życie Szkoły” 2000/2
  5. Edukacyjne nadzieje i rozczarowania XX wieku Profesora Czesława Kupisiewicza. Elbląg „Doskonalenie Otwarte”, 2000/2
  6. Kilka refleksji na temat realizacji w praktyce szkolnej nauczania zintegrowanego. W: Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania zintegrowanego. red. H. Kosętka Kraków 2000
  7. Potrzeba kształcenia nauczycieli  - doradców na przykładzie pracy z dziećmi leworęcznymi.  W: Optymalizacja sytuacji szkolnej uczniów. Red. J. Jakóbowski  WSP Bydgoszcz 2000
  8. Możliwość interdyscyplinarnego potraktowania programów edukacji zintegrowanej.  W: Unifikacja czy tożsamość edukacyjna w kształceniu pedagogicznym nauczycieli u progu zjednoczenia z Europą. Red. R, Parzęcki, I. Strachanowska,  Wyd. BORA, Bydgoszcz 2001 s. 192 – 196.
  9. Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji a potrzeby edukacyjne dzieci. Zeszyty  Naukowe WSHE tom IX Nauki Pedagogiczne Włocławek 2001
  10. Przygotowanie studentów Instytutu Edukacji Szkolnej Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego do pracy w szkole na szczeblu edukacji zintegrowanej. W: J. Jakóbowski, A. Jakubowicz – Bryx, Integracja w edukacji Bydgoszcz 2002
  11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci a kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji. W: Kompetencje nauczyciela – stan, potrzeby i kierunki zmian. E. Kozioł, E. Kobyłecka (red.). Zielona Góra 2002 (współautorstwo z dr M. L. Plenkiewicz)
  12. Nauczyciel promotorem zdrowia w zreformowanej szkole (współautorstwo z mgr K. Wojciechowską) W: Edukacja jutra. Red. K. Denek, T. Koszyc, M. Lewandowski, Wrocław 2003.
  13. Wybrane aspekty sprzyjające tworzeniu w przedszkolu edukacji wysokiej jakości – doniesienie  z badań (współautorstwo z M. Bulerą) W: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela. Red. R. Cierzniewska, AB Bydgoszcz 2003
  14. Krytyczne czytanie a edukacja polonistyczna (rec. Książki M. Plenkiewicz Krytyczne czytanie w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej) W: Wychowanie na co dzień 12 (123) 2003
  15.                                                                                                                                                                                                      Efekty pracy pedagogicznej nauczycieli z leworęcznymi trzecioklasistami. W: Modernizowanie edukacji wczesnoszkolnej – wybrane próby.  Red. Marzenna Magda – Adamowicz, UZ Zielona Góra 2004
  16. Na marginesie książki Marii Plenkiewicz, „Krytyczne czytanie w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej” W; Język, kultura, nauczanie i wychowanie, red. J. Kida, wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2004,
  17. Przygotowanie nauczycieli edukacji zintegrowanej do pracy z uczniem leworęcznym i jego rodzicami, W: Edukacja „Głębszego poziomu” w dialogu i perspektywie. A. Karpińska (red.) Trans Humana Białystok 2005
  18. Metodyczne inicjatywy i próby doskonalenia praktycznego przygotowania do  przyszłej pracy zawodowej studentów kształcenia zintegrowanego (od warsztatów z integracji – do seminariów magisterskich) ((współautorstwo z E. Szefler) W:  Jakość kształcenia w szkole wyższej.Nabywanie praktycznych umiejętności w kształceniu kierunkowym.praca zbiorowa pod red, B. Sitarskiej,K. jankowskiego, R. Droby , Wydawnictwo Akademii Podlaskiej Siedlce 2006 ss. 279- 300.
  19. Metody aktywizujące a efektywność kształcenia na etapie wczesnoszkolnym,W: Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki red. Helena Siwek.  WSP TWP Katowice 2007.
  20. „Kosz i walizeczka” czyli o niektórych problemach edukacji matematycznej. W: Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki red. Helena Siwek.  WSP TWP Katowice 2007.
  21. Recenzja książki Lenartowska K,. Światek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej. Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, „Wychowanie na co dzień” Toruń 2007.
  22. Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej  W: „ Wiadomości Głosy Rozmowy o Szkole” Bydgoszcz 2007/2
  23. Znaczenie poezji w zintegrowanej edukacji elementarnej W: „ Wychowanie na co dzień” Toruń 2007.3
  24. Czytanie Krytyczne W: „Życie Szkoły” Warszawa 2007/5
  25. Kreatywny nauczyciel  - warunek  twórczej edukacji dziecka ? W: Denek K. (red.) Edukacja jutra, wyd. Wrocław 2008


PUBLIKACJE OPUBLIKOWANE ZAGRANICĄ:

  1. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w systemie poradnictwa pedagogicznego,W: Premeny pedagogickiej zlożky pripravy ucitela 1. Stupna ZS 1999
  2. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci w młodszym wieku szkolnym a matematyczne przygotowanie nauczycieli. Słowacja UMB Bańska Bystrica 2001
  3. Konstruowanie geometrycznych gier planszowych w edukacji wczesnoszkolnej: Podil matematiky na priprave ucitele primarni skoły. Sbornik mezinarodni konfereence. Olomouc - Czechy 2002.
  4. Twórcza i kreatywna postawa nauczyciela w czynnościowym nauczaniu matematyki. Sbornik mezinarodni konfereence Pilzno - Srni - Czechy 2003.
  5. Aspekty determinujące działalność innowacyjną nauczycieli edukacji zintegrowanej –  W: Historia, sucasnost a perspektywy uczitelskiho vzdelavania UMB Bańska Bystrzyca – Słowacja 2005
  6. Nabywanie kompetencji nauczycielskich w praktykach pedagogicznych. W: Matematyka 2, Matematyka jako prostredi pro rozvoj osobnosti żaka prymarni skoly Acta Uniwrsitatis Palackianae Olomouc 2006, ss.250 – 255.
  7. Rozwój i możliwości oceny umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich. sześcioletnich: sześcioletnich: Vyucovani matematyce z pohledu kompetencji zaka a ucietele 1. stupene zakladniho vzdelavani.  Zapadnoceska Univerzita w Pilznie – Srni (Czechy) 2007
  8. Podręcznik dla ucznia klas I –III szkoły podstawowej.   szansa czy zagrożenie edukacji? W: Matematyka 3 Matematicke vzdelavani z pohledu zaka a ucitele prymarni skoly (Mathematical Edukaction from Pupils and Primary School Teacher s view) ,Ołomuniec 2008 ss.251-254
  9. Błędy (nie tylko uczniowskie)w rozwiązywaniu zadań tekstowych. W: Matematika3 Matematicke vzdelavani z pohledu zaka a ucitele prymarni skoly (Mathematical Edukaction from Pupils and Primary School Teacher s view)Ołomuniec 2008 ss.246- 250
  10. "Spojrzenie wstecz" czyli o różnych sposobaach rozwiazywania zadań tekstowych. W:Tvorivost v pocatecim vyucowani mateamtyky. Pilzno 2011 ss. 200-205

Lata  2009 -  2012

 

 Publikacja zwarta:  współautorstwo monografii

 

  1. Jakubowicz-Bryx. , M. Sobieszczyk Tradycje i współczesność w edukacji wczesnoszkolnej. Biogramy twórców koncepcji pedagogiki wczesnoszkolnej Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski Bydgoszcz  2011. ss. 221

 

Rozdziały w monografiach oraz artykuły w czasopismach 

 

 

  1. Pozwól działać a zrozumiem – aktywność eksploracyjna dzieci w wieku przedszkolnym W: Edukacja Jutra wyd. Wrocław 2009
  2. Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym Toruń, „Wychowanie na co dzień” nr 7-8 , 2009
  3. Twórczy nauczyciel szansą w wpieraniu uczniów w ich rozwoju W: Edukacja dziecka, mity i fakty.  E. Jaszczyszyn, J. Szada - Borzyszkowska, Białystok Trans Humana 2010
  4. Recenzja książki Barbary Dobrowolskiej, Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów. Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych. Wydawnictwo Akapit, Toruń  „ Wychowanie na co dzień”2010
  5. Pedagogiczne uwarunkowania przebiegu edukacji zdrowotnej w przedszkolu.  Wyższa Szkoła Humanitas Sosnowiec- 2010
  6. K. Wojciechowska, M. Sobieszczyk Prophylaxis of Addictions in Early School Education  W: K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red. nauk.), Education of Tomorrow, Contemporary Education and lts Contexts (Edukacja Jutra , Współczesna edukacja i jej konteksty) . Wyższa Szkoła Humanitas Sosnowiec- 2011 ss.173 -188.
  7. M. Sobieszczyk, K. Wojciechowska, Efektywność edukacji regionalnej w procesie dydaktycznym i wychowawczym w przedszkolu, W: K. Denek, L. Pawelski, A. Żukrowska,   Regionalizm i twórczość w edukacji Szczecin  2011 ss. 141-167. 
  8. M. Sobieszczyk, K. Wojciechowska. Wizja przyszłej pracy w zawodzie nauczyciela studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej a jakoś kształcenia w szkole wyższej. W: J. Grzesiak (red. nauk.) Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia.  UAM w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno – Artystyczny w Kaliszu, PWSZ w Koninie Kalisz- Konin  2011,  ss. 233-240. 
  9. M. Sobieszczyk, M. Plenkiewicz, Czytanie krytyczne – zaniechany sposób rozumienia czytanego tekstu w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Jakubowicz – Bryx (red.) Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz, 2011  ss.121- 137.
  10. M. Sobieszczyk, E. Szefler, Przygotowanie nauczycieli do twórczego układania geometrycznych opowiadań przez dzieci. W: M. Magda- Adamowicz (red. naukowa) Twórczy pedagogicznie nauczyciele klas młodszych: Obszary i panorama problematyki. GWSZH-M „Milenium” Gniezno 2011 ss.267-276.
  11.  M. Sobieszczyk „Piękna Nasza Polska cała”, czyli o kształtowaniu postaw patriotycznych u dzieci w edukacji przedszkolnej. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red. nauk.), Edukacja Jutra, Uczeń i nauczyciel, jako główne podmioty edukacji jutra.. Wyższa Szkoła Humanitas Sosnowiec 2012 ss.221- 232.
  12. M. Sobieszczyk, „Kto Ty jesteś Polak mały”, czyli o roli literatury dziecięcej w kształtowaniu obrazu ojczyzny u dzieci edukacji przedszkolnej. W: J. Grzesiak, A. Karpińska, J. Masztalski (red. naukowa) Ewaluacja i Innowacje w edukacji. Edukacja, oczekiwania a rzeczywistość, UAM w Poznaniu Wydział Pedagogiczno – Artystyczny w Kaliszu, Kalisz 2012, ss. 217-224.
  13. M. Sobieszczyk, P. Sobieszczyk Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w systemie edukacyjnym Królestwa Hiszpanii Problemy Wczesnej Edukacji” nr 1 (13) 2011  
  14.  M. Sobieszczyk, K. Wojciechowska (2011) Przygotowanie dzieci po pierwszym etapie edukacji do życia bez uzależnień, „Wychowanie, na co dzień” nr 10-11.

 

 

Publikacje opublikowane za granicą:

 

  1. Rozwijanie aktywności uczniów w edukacji matematycznej”, w: Matematika z pohledu primarneho vzdelowania, UMB, Bańska Bystrica 2009
  2. Zajęcia komputerowe na etapie wczesnoszkolnej edukacji – poziom umiejętności i wspomaganie ich rozwoju. Ołomuniec – Czechy 2010