dr hab. Grzybowski PrzemysławPublikacje

dr hab. Grzybowski PrzemysławPublikacje

dr hab. Grzybowski Przemysław - Publikacje

1990

1. Andreo Cseh kaj lia instrumetodo (Andreo Cseh i jego metoda nauczania). [w:] J.Jundziłł (red.): Biuletyn Kół Naukowych WSP w Bydgoszczy, nr 1, Bydgoszcz 1990, s.37.

2. "El Camera Obscura" de Hildebrand ("Z Camera Obscura" Hildebranda). [w:] J.Jundziłł (red.): Biuletyn Kół Naukowych WSP w Bydgoszczy, nr 1, Bydgoszcz 1990, s.39.

 

1993

1. Cmentarz Starofarny i jego rola w świetle historii pozostałych cmentarzy bydgoskich. [w:] Kronika Bydgoska, tom XIII, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, Bydgoszcz 1993, s.123-133.

 

1998

1. Materialoj pri Esperanto-kulturo - Lingvo kaj movado (Materiały o kulturze esperanckiej - język i ruch esperancki; skrypt). Międzynarodowe Studium Turystyki i Kultury, Bydgoszcz 1998. (ISBN 83-87145-06-8)

2. Przyjacielowi, na pożegnanie... (nota biograficzna o Edwardzie Szmańdzie, przewodniczącym Oddziału Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego w Bydgoszczy). [w:] Kronika Bydgoska, tom XIX, Bydgoszcz 1998, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, s.374-376.

 

1999

1. Materialoj pri Esperanto-kulturo - Lingvo kaj movado (Materiały o kulturze esperanckiej - język i ruch esperancki; skrypt). Międzynarodowe Studium Turystyki i Kultury, Bydgoszcz 1999. (ISBN 83-87145-06-8) - wydanie drugie rozszerzone

2. Denizard Rivail - niezwykły uczeń Pestalozziego. [w:] Biuletyn Historii Wychowania, nr 1-2 (9-10) 1999, s.5-12.

 

2000

1. Allan Kardec kaj pedagogio. (Allan Kardec i pedagogika). [w:] Almanako Lorenz - 2000. Rio de Janeiro 2000, S.E.S. F.V.Lorenz, s.27-39. (przeredagowany przedruk artykułu: Denizard Rivail - niezwykły uczeń Pestalozziego. [w:] Biuletyn Historii Wychowania, nr 1-2 (9-10) 1999, s.5-12).

2. Interkultura edukado en Europo kaj la ideo de Internacia Lingvo. (Edukacja międzykulturowa w Europie, a idea języka międzynarodowego). [w:] Almanako Lorenz - 2000. Rio de Janeiro 2000, S.E.S. F.V.Lorenz, s.53-70.

3. Dziecko w globalnej wiosce - przygoda ze srebrnym ekranem. [w:] M.Błędowska, J.Michalak (red.): Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych. Łódź 2000, Katedra Teorii Wychowania Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytet Łódzki, s.205-224.

4. Wykorzystanie globalnej sieci komputerowej do zajęć z pedagogiki porównawczej. [w:] A.W.Mitas (red.): Pedagogika i informatyka. Materiały konferencyjne. Konferencja naukowa Cieszyn 15-16 czerwca 2000r. Cieszyn 2000, Zakład Edukacji Informatyczno-Technicznej, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, s.233-242.

5. Mark Taylor: "Każdy inny - Wszyscy równi" - rzecz o edukacji międzykulturowej. [w:] R.Leppert (red.): Edukacja w świecie współczesnym. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza "Impuls", s.115-126. - tłumaczenie i opracowanie

6. Na kłopoty Internet - przewodnik dla początkujących internautów. [w:] R.Leppert (red.): Edukacja w świecie współczesnym. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza "Impuls", s.393-403.

7. Edukacja międzykulturowa jako czynnik integracji młodzieży w jednoczącej się Europie. [w:] Integracja europejska - problemy i wyzwania. Bydgoszcz 2000, Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew Kujawsko-Pomorska, s.13-22.

8. Iwona Strachanowska, Przemysław Grzybowski: Attitudes interculturelles des étudiants polonais. „Différents”, „inconnus” sur le chemin de l’Europe unie. (Postawy międzykulturowe polskich studentów. „Odmienni”, „nieznani” na drodze do zjednoczonej Europy) Scientia Paedagogica Experimentalis, Ghent 2000, 260 s. ISSN 0582-2351

 

2001

1. Tożsamość globalna - kłopoty z poszukiwaniem siebie. [w:] T.Bajkowski, K.Sawicki (red.): Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku. Trans Humana, Białystok 2001, s.38-44.

2. Internet jako czynnik naturalnej edukacji międzykulturowej. [w:] J.Nikitorowicz, M.Sobecki, D.Misiejuk (red.): Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej. Trans Humana, Białystok 2001, t.1, s.258-266.

3. Tożsamość globalna - kłopoty z poszukiwaniem siebie. [w:] Rocznik Pedagogiczny, t.24, Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Pedagogicznych, Radom 2001, s.221-227. (przedruk z: T.Bajkowski, K.Sawicki (red.): Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku. Trans Humana, Białystok 2001, s.38-44).

4. Wykorzystanie języka francuskiego przez studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy do zajęć z pedagogiki porównawczej. [w:] Europejczycy: czasopismo dla młodych nauczycieli akademickich, nr 1/2001, s.57-62.

 

2002

1. Świeckość szkoły we francuskim systemie oświatowym - wokół dylematów edukacji międzykulturowej. [w:] T.Lewowicki, A.Różańska, U.Klajmon (red.): Kwestie wyznaniowe w społeczeństwach wielokulturowych, Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Cieszyn 2002, s.31-43.

2. Edukacja międzykulturowa - w poszukiwaniu Innego. [w:] J.Dobrołowicz (red.): Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 6, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2002, s.133-144.

 

2003

1. W trosce o dziecko i rodzinę - trzy przykłady środowiskowej aktywności opiekuńczo-wychowawczej. [w:] J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.): Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej, Acta Universitatis Masuriensis, Olecko 2003, s.89-100.

2. Wolność, równość, uniwersalizm - o roli wartości w edukacji międzykulturowej, na przykładzie doświadczeń francuskich. [w:] T.Lewowicki, E.Ogrodzka-Mazur, A.Gajdzica (red.): Świat wartości i edukacja międzykulturowa. Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Cieszyn - Warszawa 2003, s.79-92.

3. Jeszcze Nasi, czy już Obcy - problemy przekazu dziedzictwa kulturowego w rodzinach imigrantów we Francji. [w:] J.Nikitorowicz, J.Halicki, J.Muszyńska (red.): Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Społeczno-kulturowe wymiary przekazu. Trans Humana, Białystok 2003, s.103-113. 

4. Poznanie i tolerancja - o sensie międzykulturowych spotkań dzieci i młodzieży. [w:] U.Sobkowiak (red.): Rola harcerstwa w profilaktyce społecznej. Wyzwania - doświadczenia - perspektywy. Komenda Kujawsko-Pomorskiej Chorągwi ZHP im.M.Kopernika, Bydgoszcz 2003, s.79-91. 

5. Pedagogika międzykulturowa - wspólny „kawałek podłogi” pedagogów i filozofów. [w:] Colloquia Comunia 2(75)/2003 numer specjalny „Filozofia pedagogice - Pedagogika filozofii”, s.62-70.

 

2004

1. Badania edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego i etnicznego – o poszukiwaniu człowieka w sferze metodologii. [w:] A.Domagała-Kręcioch, Z.Szarota (red.): Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 8, Akademia Pedagogiczna im.KEN, Kraków 2004, s.11-24.

2. Ku społeczeństwu międzykulturowemu - mniejszości kulturowe i etniczne we Francji. [w:] Z.Jasiński, T.Lewowicki (red.): Kultura mniejszości narodowych i grup etnicznych w Europie. Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004, s.237-253.

3. Wspólny język - utopia, czy nadzieja edukacji międzykulturowej? [w:] T.Lewowicki, J.Urban, A.Szczypka-Rusz (red.): Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych. Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Cieszyn - Warszawa 2004, s.319-332.

4. Rivail kaj edukado. Pedagogiaj ideoj kaj aktivado de la kodiginto de spiritismo (Rivail i edukacja. Poglądy pedagogiczne i działalność kodyfikatora spirytyzmu). Editora Comenius, Bragança Paulista 2004. ISBN 978-85-98472-05-0

5. XVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów. [w:] Edukacja 4 (88) 2004, s.116-118.

6. Perspektywa pointegracyjnego zbliżenia paradygmatów badań edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego i etnicznego. [w:] A.Paszko (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Kraków 2004, s.171-179.

 

2005

1. Dora Incontri, Przemysław Paweł Grzybowski (oprac): Kardec educador. Textos pedagógicos de Hippolyte Léon Denizard Rivail. (Kardec jako wychowawca. Teksty pedagogiczne Hippolyta Léona Denizarda Rivaila) Editora Comenius, Bragança Paulista 2005, s.147. ISBN 85-98472-04-2

2. Famaj pedagogoj en la kariero de H.L.D.Rivail. [w:] Almanako Lorenz, nr 25/2005, s.37-44. (fragmenty książki Rivail kaj edukado)

3. Modernistyczna nostalgia - w poszukiwaniu tożsamościowych punktów oparcia. [w:] T.Lewowicki, A.Szczurek-Boruta, B.Grabowska (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna - problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Uniwersytet Śląski w Katowicach - Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Impuls, Cieszyn - Warszawa - Kraków 2005, s.215-225.

4. Barbarzyńcy w europejskiej szkole - perspektywa edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego. [w:] M.Nyczaj-Drąg, A.Olczak (red.): Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 9, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005, s.13-29. 

5. Europejski wymiar edukacji - ideologiczny bubel, czy kamień milowy edukacji międzykulturowej? [w:] T.Lewowicki, E.Ogrodzka-Mazur (red.): Polityka społeczna i oświatowa, a edukacja międzykulturowa. Uniwersytet Śląski - Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Cieszyn - Warszawa 2005, s.104-115.

6. Między pedagogią i pedagogiką - o refleksji nad edukacją międzykulturową. [w:] T.Hejnicka-Bezwińska, R.Leppert (red.): Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2005, s.265-275.

7. Barbarzyńcy w europejskiej szkole - perspektywa edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego. [w:] Rocznik Pedagogiczny, t.28, Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Pedagogicznych, Radom 2005, s.157-171. (rozszerzony przedruk z: M.Nyczaj-Drąg, A.Olczak (red.): Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 9, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005, s.13-29.)

8. XVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów. Łagów Lubuski, 30 sierpnia-4 września 2004 roku. [w:] Edukacja. Studia, badania, innowacje, nr 4/2004, nr s.116-118.

 

2006

1. Profesjonalizm nauczyciela - a cóż to takiego? [w:] A.Weissbrot-Koziarska, J.Janik (red.): Profesjonalizm zawodu nauczyciela. Konteksty teoretyczne i empiryczne. Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 10, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s.59-69.

2. Szkolnictwo prywatne w Brazylii - obrazki z pedagogiki spirytystycznej. [w:] A.Weissbrot-Koziarska, J.Janik (red.): Profesjonalizm zawodu nauczyciela. Konteksty teoretyczne i empiryczne. Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 10, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s.335-341.

3. Allan Kardec - da teoria social à pedagogia espírita. [w:] D.Incontri, F.Santana Santos (red.): Anais 2º Congresso Brasileiro de Pedagogia Espírita. Diálogos, verticalidade, práxis. Editora Comenius, ABPE, Bragança Paulista 2006, s.21-30.

4. Janusz Korczak - como amar o mundo. [w:] D.Incontri, F.Santana Santos (red.): Anais 2º Congresso Brasileiro de Pedagogia Espírita. Diálogos, verticalidade, práxis. Editora Comenius, ABPE, Bragança Paulista 2006, s.30-40.

5. Profesjonalizm nauczyciela - a cóż to takiego? (głos w dyskusji) [w:] Rocznik Pedagogiczny, t.29, Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Pedagogicznych, Radom 2006, s.131-137. (przedruk z: A.Weissbrot-Koziarska, J.Janik (red.): Profesjonalizm zawodu nauczyciela. Konteksty teoretyczne i empiryczne. Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 10, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s.59-69.

 

2007

1. Edukacja europejska - od wielokulturowości ku międzykulturowości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. ISBN 978-83-7308-755-2

2. Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego. [w:] Przegląd Pedagogiczny, nr 1/2007, s.57-68. 

4. Korczak J.: Sole kun Dio. Preĝoj de tiuj, kiuj ne preĝas. / O sós com Deus. Orações dos que não oram. Editora Comenius, Bragança Paulista 2007 (tłumaczenie dzieła J.Korczaka na język Esperanto, opatrzenie wydania przedmową i przypisami) ISBN 978-85-98472-20-1

5. Enkonduko. Janusz Korczak - kiel ami la mondon. / Introdução. Janusz Korczak - como amar no mundo. (Przedmowa. Janusz Korczak - jak kochać świat) [w:] Korczak J.: Sole kun Dio / O sós com Deus. Editora Comenius, Bragança Paulista 2007, s.9-19 / 9-20.

6. Wychowanie ku międzykulturowości - o poszukiwaniu człowieka w Innych i Obcych. [w:] M.Czerepaniak-Walczak, M.Dudzikowa (red.): Wychowanie. Pojęcia - Procesy - Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. t.2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006, s.105-123.

7. Europejska obywatelskość - strefa elit, czy worek bez dna. [w:] J.Nikitorowicz, D.Misiejuk, M.Sobecki (red.): Etniczność i obywatelskość w nowej Europie. Konteksty edukacji międzykulturowej. Trans Humana, Białystok 2007, s.81-91.

8. Edukacja europejska - mit nowego człowieka, czy realne zadanie? [w:] T.Lewowicki, J.Urban (red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej - teoria i praktyka. Wydawnictwo Gnome, Katowice 2007, s.30-40.

 

2008

1. Edukacja europejska - od wielokulturowości ku międzykulturowości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008 - wydanie drugie. ISBN 978-83-7308-755-2

2. Edukacja międzykulturowa - przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008, 165 s. ISBN 978-83-7308-928-0

3. Wychowanie - o co tak naprawdę chodzi? [w:] R.Wawrzyniak-Beszterda (red.): Wokół zagadnień wychowania - aspekty teoretyczne i przyczynki empiryczne. Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. nr 12, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008, s.9-22.

4. Pokaż mi swój świat... [w:] K.Potoniec, A.Grzędzińska, A.Gaworek (red.): Integracja dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Nasz świat z 36 klatkach”. Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008, s.15-16.

5. Tożsamość tułacza - dylematy identyfikacyjne współczesnych emigrantów. [w:] T.Lewowicki, B.Grabowska, A.Różańska (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości - problemy i sugestie rozwiązań. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s.68-81.

6. Razem czy osobno? Edukacyjne implikacje efektu pogranicza. [w:] T.Lewowicki, E.Ogrodzka-Mazur, A.Gajdzica (red.): Socjopatologia pogranicza a edukacja. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s.59-85.

7. Spotkania z Mistrzem. Profesor Lech Witkowski na Letnich Szkołach Młodych Pedagogów. [w:] Z.Kwieciński, M.Jaworska-Witkowska (red.): Ku integralności edukacji i humanistyki. Księga Jubileuszowa dla Lecha Witkowskiego. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s.743-754.

 

2009

1. Edukacja europejska - od wielokulturowości ku międzykulturowości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009 - wydanie trzecie, uzupełnione. 475 s. ISBN 978-83-7587-164-7

2. Praktyczne cele i aspekty kształcenia tanatologicznego pedagogów i nauczycieli. [w:] J.Binnebesel, A.Janowicz, P.Krakowiak (red.): Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Fundacja Hospicyjna, Gdańsk 2009, s.7-19.

3. R.Borzyszkowska, E.Lemańska-Lewandowska, P.Grzybowski (red.): Edukacja a praca. Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Zeszyt 13. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2009, s.464. ISBN 978-83-7096-711-6

4. Edukacja i praca jako czynnik budzenia świadomości uciśnionych. Refleksja o działalności Instytutu Paula Freirego w Brazylii. [w:] R.Borzyszkowska, E.Lemańska-Lewandowska, P.Grzybowski (red.): Edukacja a praca. Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Zeszyt 13. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2009, s.327-339.

5. Produkt, czy sprzedawca? Edukacja międzykulturowa, a migracja zarobkowa i kontakty biznesowe. [w:] J.Nikitorowicz, D.Misiejuk (red.): Procesy migracji w społeczeństwie otwartym. Perspektywa edukacji międzykulturowej. Trans Humana, Białystok 2009, s.224-235.

6. Skok do Sieci - współczesny kontekst edukacji międzykulturowej. [w:] T.Lewowicki, A.Szczurek-Boruta, B.Grabowska (red.): Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. Problemy praktyki oświatowej. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn - Warszawa - Toruń 2009, s.297-305.

 

2010

1. Przemysław P.Grzybowski, Krzysztof Sawicki: Pisanie prac i sztuka ich prezentacji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010, 191 s. ISBN 578-83-7587-395-5

2. Chorzy i umierający jako Obcy. Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki. [w:] T.Lewowicki, E.Ogrodzka-Mazur (red.): Edukacja międzykulturowa - teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn - Warszawa - Toruń 2010, s.287-299.

3. Objetivos e aspectos práticos da educação tanatológica. [w:] F.Santana Santos (red.): A arte de morrer. Visões plurais - vol.3. Editora Comenius, Bragança Paulista 2010, s.30-48. - przedruk w wersji portugalskiej tekstu: Praktyczne cele i aspekty kształcenia tanatologicznego pedagogów i nauczycieli. [w:] J.Binnebesel, A.Janowicz, P.Krakowiak (red.): Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Fundacja Hospicyjna, Gdańsk 2009, s.7-19.

 

2011

1. Rozwój, postęp, edukacja. Od filozofii do pedagogii spirytystycznej. [w:] Przegląd Pedagogiczny, nr 1-2/2011, s.105-116.

2. P.P.Grzybowski: Obcy przeciw AIDS. Projekt edukacyjno-terapeutyczny w Singureni (Rumunia). [w:] Edukacja. Studia, badania, innowacje, nr 2/2011, s.115-120.

3. Scopi e prospettive di applicazione della formazione tanatologica di educatiori ed insegnanti. [w:] J.Binnebesel, Z.Formella, A.Janowicz, P.Krakowiak (red.): Parlare di cose serie con i bambini a casa e a scuola. La sofferenza e la fine della vita. Libreria Ateneo Salesiano, Roma 2011, s.21-38. (rec. Prof. dr hab. Czesław Kustra, Prof. dr hab. Zenon Gajdzica) - przedruk w wersji włoskiej tekstu: Praktyczne cele i aspekty kształcenia tanatologicznego pedagogów i nauczycieli. [w:] J.Binnebesel, A.Janowicz, P.Krakowiak (red.): Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Fundacja Hospicyjna, Gdańsk 2009, s.7-19.

4. Obcość nieunikniona. Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki. [w:] J.Nikitorowicz, M.Sobecki, J.Muszyńska (red.): Pogranicze - Studia społeczne tom XVII. Edukacja międzykulturowa część II. Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2011, s.256-267.

5. Między Szkołami, czyli kilka słów o elektronicznym „Międzyszkolniku”. [w:] A.Korzeniecka-Bondar, E.Bochno (red.): O budowaniu kapitału ludzkiego i społecznego w środowisku naukowym. 25-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011, s.123-126.

6. Edukacja międzykulturowa - konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, 246 s. ISBN 978-83-7587-619-2

7. Edukacyjne implikacje konfliktu życia i śmierci w przestrzeniach międzykulturowych. [w:] M.Szerląg (red.): Konflikt i dialog w wybranych społecznościach wielokulturowych. Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Towarzystwo Oświatowe, Wrocław 2011, s.257-269.

8. Prawidła życia. Podwórko, ogród i... [w:] Z.Rudnicki (red.): Inspiracje korczakowskie. Wokół „Prawideł życia” w 80. rocznicę wydania. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2011, s.61-73.

9. P.P.Grzybowski: Obcy przeciw wykluczeniu. Międzykulturowy projekt edukacyjny w peruwiańskim Betlejem. [w:] T.Lewowicki, A.Szczurek-Boruta, J.Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011, s.307-317.

10. Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, 124 s. ISBN 978-83-7587-048-0 Książka zdobyła następujące wyróżnienia i nagrody: nagroda jury i internautów w kategorii "Książka dla dzieci" w plebiscycie "Najlepsza książka na wiosnę 2012" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl; wyróżnienie internautów w kategorii "Książki dla dzieci" w plebiscycie "Książka roku 2012" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl; nagroda w kategorii „Książki dla dzieci”w plebiscycie „Książka na zimę” 2013 zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl; głosami internautów została zakwalifikowana do finału plebiscytu „Książka na Gwiazdkę” 2013, w kategorii „Książki dla starszych dzieci”; tytuł książki roku w kategorii "Książki dla dzieci" w plebiscycie "Książka roku 2013" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl

11. Ankaŭ Vi estas Fremdulo. Malgranda traktato pri interkultura edukado kaj pri Esperanto kiel ilo de ĝi. (Także ty jesteś Obcym. Mały traktat o edukacji międzykulturowej i języku esperanto jako jej narzędziu) Internacia Studumo pri Turismo kaj Kulturo, Bydgoszcz 2011, 249 s., ISBN 978-83-62323-17-3

12. Edukacja międzykulturowa - przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, 165 s. wydanie drugie ISBN 978-83-7308-928-0

13. P.P.Grzybowski: Rumuński tabor - od niewolnictwa po AIDS. [w:] „Dialog Pheniben. Kwartalnik Stowarzyszenia Romów w Polsce”, nr 4/2011, s.124-129.

 

 

2012

1. Dora Incontri, Przemysław Grzybowski (oprac): Kardec educador. Textos pedagógicos de Hippolyte Léon Denizard Rivail. (Kardec jako wychowawca. Teksty pedagogiczne Hippolyta Léona Denizarda Rivaila) Editora Comenius, Bragança Paulista 2005, s.147. - wydanie drugie ISBN 85-98472-04-2

2. P.P.Grzybowski: Doktor klaun! Terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, 472 s. ISBN 978-83-7850-031-5 Książka zdobyła następujące nagrody i wyróżnienia: nagroda jury i internautów w kategorii "Książka popularnonaukowa" w plebiscycie "Psychologiczna książka roku 2012" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl; nagroda internautów w kategorii "Poradniki" w plebiscycie "Najlepsza książka na jesień 2012" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl; wyróżnienie internautów w kategorii "Poradniki" w plebiscycie "Książka roku 2012" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl.

3. Edukacja międzykulturowa - konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, 246 s. ISBN 978-83-7587-619-2 - wydanie drugie

4. Zupełnie poza paradygmatem - czyli alegoryczne podziękowania z okazji Jubileuszu. [w:] A.Szczurek-Boruta, E.Ogrodzka-Mazur (red.): Poza paradygmaty. Pedagogika międzykulturowa. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu. Tom 2. Wydawnictwo Adam Marszałek, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Toruń - Katowice 2012, s.91-94.

5. P.P.Grzybowski: Najtrudniejsza miłość. Praca z chorymi i umierającymi w działalności Patcha Adamsa. [w:] Z.Rudnicki (red.): Ars moriendi, ars vivendi, ars educandi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012, s.231-248.

6. Mount Everest, czy Łysa Góra? O warsztacie początkującego autora tekstów naukowych. [w:] B.Dąbrowski (red.): Dążenie do mistrzostwa. Z doświadczeń warsztatu naukowego dużych, średnich i małych badaczy. XVI Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012, s.55-72.

7. Śmiechu naszego codziennego... - czyli o śmiechu jako kategorii edukacyjnej. [w:] A.Korzeniecka-Bondar, B.Tołwińska, U.Wróblewska (red.): Światy życia codziennego uczestników interakcji wychowawczych. Eksploracje - analizy - interpretacje. XVII Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2012, s.22-34.

 

2013

1. Maria Dudzikowa, Ewa Bochno, Przemysław P.Grzybowski, Anna Kola, Alicja Korzeniecka-Bondar, Monika Wiśniewska-Kin: Młodzi badacze o swoim doświadczeniu związanym z doskonaleniem warsztatu naukowego i pisarskiego (panel dyskusyjny). [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 1/2013, s.113-147.

2. P.P.Grzybowski, B.Kunach (red.): Seniorzy w działaniu. Słuchacze Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i działalność wolontaryjna. Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, 191 s. ISBN 978-83-927223-2-8

3. P.P.Grzybowski: Śmiech w przestrzeni publicznej, czyli jak na wesoło poprawiać jakość życia. [w:] P.P.Grzybowski, B.Kunach (red.): Seniorzy w działaniu. Słuchacze Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i działalność wolontaryjna. Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s.128-161.

4. P.P.Grzybowski: Wolontariat w Amazonii Peruwiańskiej. Patch Adams i doktorzy klauni w projekcie Sieć dla Belen. [w:] P.P.Grzybowski, B.Kunach (red.): Seniorzy w działaniu. Słuchacze Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i działalność wolontaryjna. Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s.86-109.

 

2014

1. P.P.Grzybowski, Nina Woderska (red.): Wolontariat - czas stracony, czy bezcenny? Akademickie Centrum Wolontariatu - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014, 186 s. ISBN 978-83-939347-0-6

2. P.P.Grzybowski: Czerwony nos i radość życia. Działalność doktorów klaunów w opiniach wolontariuszy. [w:] Przemysław Paweł Grzybowski, Nina Woderska (red.): Wolontariat - czas stracony, czy bezcenny? Akademickie Centrum Wolontariatu - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014, s. 95-125.

3. P.P.Grzybowski: Podaruję ci (u)śmiech. Najmniejsza antologia wypowiedzi o śmiechu, uśmiechu, dowcipie i humorze. Akademickie Centrum Wolontariatu - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014, 60 s. ISBN 978-83-939347-1-3

4. P.P.Grzybowski: Pisać każdy może... publikować już nie każdy. [w:] Parezja, nr 1/2014, s.135-146.

5. P.P.Grzybowski: Literackie spotkania z Innymi. Zabawne lektury w edukacji międzykulturowej dzieci i młodzieży. [w:] T.Lewowicki, B.Chojnacka-Synaszko, G.Piechaczek-Ogierman (red.): Edukacja dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn - Warszawa - Toruń 2014, s.165-177.

6. P.P.Grzybowski: Uśmiech w przestrzeni publicznej. [w:] M.Czubak-Koch, P.Mikiewicz (red.): Między sferą prywatną a publiczną. XVIII Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Polska Akademia Nauk - Komitet Nauk Pedagogicznych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2014, s.126-136.

7. P.P.Grzybowski: Wspólnota „doktor klaun” - działalność wolontaryjna. [w:] A.Żywczok (red.): Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014, s.186-206.

8. P.P.Grzybowski: Ruch spirytystyczny - zapomniana w Europie forma aktywności społecznej. [w:] E.Karcz-Taranowicz (red.): Tradycje i perspektywy edukacji. Czesko-polskie studia pedagogiczne, tom 6. Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu, Opole 2014, s.59-73.

9. P.P.Grzybowski: O Doente, o Sofrimento, e a Morte como Estranhos. [w:] F.Santana Santos, A.L.Schliemann, J.P.Consentino Solano (red.): Tratado Brasileiro sobre Perdas e Luto. Editora Atheneu, São Paulo 2014, s.13-29.

10. P.P.Grzybowski: Tanatopedagogia. [w:] F.Santana Santos, A.L.Schliemann, J.P.Consentino Solano (red.): Tratado Brasileiro sobre Perdas e Luto. Editora Atheneu, São Paulo 2014, s.315-326.

11. P.P.Grzybowski: Oczekiwania wobec szkoły w środowiskach defaworyzowanych. Freirowskie obrazki z Ameryki Łacińskiej. [w:] Z.Gajdzica (red.): Społeczne oczekiwania wobec szkoły - szkoła wobec oczekiwań społecznych. Studia Pedagogiczne, t. LXVII, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, Warszawa 2014, s.53-68.

12. P.P.Grzybowski: Naprawdę śmieszne? Granice śmiechu w edukacji. [w:] Parezja, nr 2/2014, s.95-108.

13. P.P.Grzybowski: „Beka z nienormalsów“, czyli satyryczny obraz niepełnosprawnych w kulturze masowej. [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej: czasopismo naukowe Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, t. 6/2014, s.9-32.

 

2015

1. P.P.Grzybowski: Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015, 688 s., ISBN 978-83-7850-563-1 Książka zdobyła nagrodę internautów w plebiscycie "Najlepsza książka na wiosnę 2015" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl. Książka zdobyła nagrodę internautów w plebiscycie "Najlepsza książka roku 2015" zorganizowanym przez Portal wydawców granice.pl.

2. P.P.Grzybowski: Pasja leczenia (u)śmiechem. Doktorzy klauni w działaniu. [w:] D.Bis, K.Braun, M.Jeziorański (red.): Opowiem wam o swojej pasji: słowem, obrazem, dźwiękiem... XIX Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Polska Akademia Nauk - Komitet Nauk Pedagogicznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydawnictwo Academicon, Lublin 2015, s.363-378.

3. P.P.Grzybowski: Gemeinsame Motive der interkulturellen Pädagogik und Thanatopädagogik. [w:] P.Dobríková, W.Gebhardt, G.Giemza, V.Grajdian, A.Kacian (red.): Trauerbegleitung in unterschiedlichen kulturellen, sozialen und religiösen Kontexten. Warto, Dzięgielów 2015, s.17-26. (rozdział zawiera przedruk artykułu: P.P.Grzybowski: Obcość nieunikniona. Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki. [w:] J.Nikitorowicz, M.Sobecki, J.Muszyńska (red.): Pogranicze - Studia społeczne tom XVII. Edukacja międzykulturowa część II. Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2011, s.256-267)

4. P.P.Grzybowski: Patch Adams. Od poczucia nierówności po rewolucję miłości w medycynie i edukacji. [w:] Parezja, nr 2/2015, s.66-76.

5. A.Korzeniecka-Bondar, P.P.Grzybowski: Nierówność - problem mozliwy do rozwiązania za sprawą edukacji? [w:] Parezja, nr 2/2015, s.5-13.

6. P.P.Grzybowski: Uśmiechnij się do Obcego! Uśmiech na styku sfer prywatnej i publicznej w warunkach zróżnicowania kulturowego. [w:] T.Lewowicki, B.Chojnacka-Synaszko, Ł.Kwadrans (red.): Aksjologiczne konteksty edukacji międzykulturowej. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn - Toruń -Warszawa 2015, s.106-116.

7. Inni i Obcy w lekturach do edukacji międzykulturowej dla dzieci. Przewodnik bibliograficzny. [w:] A.Młynarczuk-Sokołowska, K.Potoniec, K.Szostak-Król (red.): Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich. Fundacja Dialog, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2015, s.34-38.

 

2016

1) P.P.Grzybowski: recenzja książki Ireneusz Krzemiński (red.), Żydzi - problem prawdziwego Polaka: Antysemityzm, ksenofobia i stereotypy narodowe po raz trzeci (Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytet Warszawski - Instytut Socjologii, 2015), 220 stron. - https://www.pol-int.org/pl/publikacje/zydzi-problem-prawdziwego-polaka-antysemityzm-ksenofobia-i#r4504

2) P.P.Grzybowski: Morycek w szkole. Żydowskie dowcipy o edukacji, w dialogu międzykulturowym. Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2016, 178 s., ISBN 978-83-927223-0-4

3) P.P.Grzybowski: Mistrz, błazen i ich międzykulturowa wspólnota. Śmiech na kulturowym pograniczu klasy szkolnej. [w:] Multicultural Studies, t.I (1/2016), Wrocław 2016, s.131-141.

4) P.P.Grzybowski: Od szpitala wariatów po rewolucję miłości. Patch Adams odbudowuje świat - własny i innych. [w:] M.Krasuska-Betiuk, M.Jabłonowska, S.Galanciak (red.): O poszukiwaniu, poznawaniu i tworzeniu samego siebie. Perspektywa teoretyczna i empiryczna. Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt nr 20. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016, s.64-76.

5) P.P.Grzybowski: O elektronicznym „Międzyszkolniku” - na bis, całkiem poważnie i z przymrużeniem oka. [w:] E.Bochno, A.Korzeniecka-Bondar (red.): Naukowa wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016, s.473-481.

6) P.P.Grzybowski: Bezcenna sztuka wspólnego śmiechu. Śmiech jako czynnik poprawy jakości życia, terapii i edukacji. [w:] G.Leszczyński, H.Gawrońska (red.): Do śmiechu. Komizm w sztuce dla dziecka. Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2016, s.169-181.

7) P.P.Grzybowski: Od tożsamości osobowej po zawodową. Etyczne dylematy badaczy zróżnicowania kulturowego. [w:] T.Lewowicki, A.Różańska, U.Klajmon-Lech (red.): Z teorii i praktyki badań międzykulturowych. Dylematy metodologiczne. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn-Toruń 2016, s.127-141.

8) P.P.Grzybowski - tłumaczenie opatrzenie przedmową i przypisami: Sir Arthur Conan Doyle: Kraina mgieł. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016. 281 s. ISBN: 978-83-7850-867-0

9) P.P.Grzybowski: Wolontariat w Amazonii Peruwiańskiej. Patch Adams i doktorzy klauni w projekcie Sieć dla Belen. [w:] M.Ickiewicz-Sawicka (red.): Kultura a migracje - stan, wyzwania, perspektywy. Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej, Czeremcha 2016, s.110-127. - przedruk z P.P.Grzybowski: Wolontariat w Amazonii Peruwiańskiej. Patch Adams i doktorzy klauni w projekcie Sieć dla Belen. [w:] P.P.Grzybowski, B.Kunach (red.): Seniorzy w działaniu. Słuchacze Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i działalność wolontaryjna. Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s.86-109.

 

2017

1) P.P.Grzybowski, K.Marszałek: W naszym Domu... Tom 1. Bydgoski Zespół Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych wczoraj i dziś. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017, 332 s. ISBN: 978-83-8095-283-6

2) P.P.Grzybowski, K.Marszałek: W naszym Domu... Tom 2. Bydgoski Zespół Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w kronikach i albumach. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017, 270 s. (ISBN: 978-83-8095-289-8

3) P.P.Grzybowski, K.Kramkowska, M.Pluta (red.): Wspólne obszary tanatopedagogiki i pedagogiki międzykulturowej. Chorzy, cierpiący i umierający, jako Inni i Obcy. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017, 169 s. ISBN 978-83-8018-137-3

3) P.P.Grzybowski: Od spotkania do dialogu z Innym i Obcym, w obliczu cierpienia, choroby i śmierci. [w:] P.P.Grzybowski, K.Kramkowska, M.Pluta (red.): Wspólne obszary tanatopedagogiki i pedagogiki międzykulturowej. Chorzy, cierpiący i umierający, jako Inni i Obcy. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017, s.34-53.

4) P.P.Grzybowski, K.Kramkowska, M.Pluta: Sprawozdanie z międzyuczelnianego sympozjum naukowo-metodycznego „Wspólne obszary tanatopedagogiki i pedagogiki międzykulturowej. Chorzy, cierpiący i umierający, jako Inni i Obcy.” (Bydgoszcz, 25 listopada 2016). [w:] P.P.Grzybowski, K.Kramkowska, M.Pluta (red.): Wspólne obszary tanatopedagogiki i pedagogiki międzykulturowej. Chorzy, cierpiący i umierający, jako Inni i Obcy. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017, s.151-155.

5) P.P.Grzybowski: Święta głupców i błaznów. Karnawałowy śmiech oporu w sferze publicznej i klasie szkolnej. [w:] M.Chutorański, J.Moroz, O.Szwabowski, (red.): Subsumcje edukacji. Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017, s.295-325.

6) P.P.Grzybowski: Inni i Obcy w bezpiecznym miejscu. Poprawność polityczna w zróżnicowanej kulturowo szkolnej przestrzeni publicznej. [w:] J.Nikitorowicz, J.Muszyńska, A.Sadowski (red.): Pogranicze - Studia społeczne tom XXX. Polityka edukacyjna - tożsamość - edukacja międzykulturowa. Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2017, s.130-142.

7) P.P.Grzybowski, K.Kramkowska, M.Pluta: „Wspólne obszary tanatopedagogiki i pedagogiki międzykulturowej. Chorzy, cierpiący i umierający, jako Inni i Obcy.” Bydgoszcz, 25 listopada 2016. - sprawozdanie. [w:] Edukacja Międzykulturowa, nr 2 (7)/2017, s.327-331.

 

2018

1) P.P.Grzybowski: Barbarzyńcy, sąsiedzi, świadkowie... Przekleństwo „multikulti”, czy nadzieja na rozwój wspólnoty? [w:] K.Rejman, B.Rejman (red.): Problemy i wyzwania edukacji międzykulturowej na wspólnym obszarze pogranicza polsko-słowackiego. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks.Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, Jarosław 2018, s.75-82.

2) P.P.Grzybowski, G.Idzikowski: Inni, Obcy - ale Swoi. O edukacji międzykulturowej i wspólnocie w szkole integracyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2018, 170 s. ISBN 978-83-8018-206-6

3) P.P.Grzybowski: Kapitał społeczny małego miasta i edukacja międzykulturowa. Propozycja działań w sferze publicznej. [w:] „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1/2018, s.213-225.

4) P.P.Grzybowski: Manfred Liebel, Urszula Markowska-Manista: Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany (recenzja). [w:] „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1/2018, s.249-251.

 

2019

1) P.P.Grzybowski: Lektury do edukacji międzykulturowej dla dzieci. Przewodnik bibliograficzny. [w:] E.Ogrodzka-Mazur, U.Szuścik, A.Szafrańska (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 14. Konteksty społeczne i międzykulturowe. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019, s.189-203.

2) P.P.Grzybowski: Marii Dudzikowej postulat szlachetnego śmiechu uczniowskiego. [w:] „Studia z Teorii Wychowania”, tom X, nr 1 (26)/2019, s.83-102.

3) P.P.Grzybowski, O człowieku pogranicza i latającym talerzu - przy okazji podwójnego jubileuszu. [w:] M.Sobecki, D.Misiejuk, J.Muszyńska, T.Bajkowski (red.), Człowiek pogranicza - wyzwania humanistycznej edukacji. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Jerzemu Nikitorowiczowi. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białystoku, Białystok 2019, s.137-147.

4) P.P.Grzybowski, Śmiech życia i śmierci. Od osobistych historii po edukację do pamięci o okupacji, gettach i obozach koncentracyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019. 290 s., ISBN 978-83-8018-265-3

5) P.P.Grzybowski, Postśmiech, postpamięć i postprawda a edukacja do (post)pamięci. [w:] „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1/2019, s.79-92.

6) P.P.Grzybowski, K.Marszałek, J.Brzozowska, Dom na szwederowskiej skarpie. Obrazki z historii bydgoskiego sierocińca w czasach od Henryka Dietza do Leona Stobrawy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019. 144 s., ISBN 978-83-8095-746-6

7) P.P.Grzybowski, Ludzie śmiechu w obozach koncentracyjnych. Od „Krematoriumboys” po „Wiadomości Häftlingowskie”. [w:] A.Bartuś (red.), Cena odwagi. Między ocaleniem życia a ocaleniem człowieczeństwa. Fundacja na rzecz MDSM, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Oświęcim 2019, s.127-144.

8) P.P.Grzybowski, Prekursorki i pionierki edukacji równościowej, antydyskryminacyjnej i międzykulturowej. Przyczynek do genezy pedagogiki międzykulturowej. [w:] „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2/2019, s.81-93.

9) P.P.Grzybowski, Kamila kaj diferenculoj (کامیلا و مرۆڤە جیاوازەکان), tłum. Ŝler Karimi Kani (شلێرکەریمی کانی), Ĥani (خانی), Saqez (سەقز) 2019, 98 s., ISBN 978-622-6274-18-0.

 

2020

1) P.P.Grzybowski, The Laughter of Life and Death. Personal Stories of the Occupation, Ghettos and Concentration Camps to Educate and Remember. tłum. Agata Cienciała, John Eric Starnes, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2020. 276 s. ISBN 978-83-8018-322-3

2) P.P.Grzybowski, Świadkowie i sąsiedzi. Ku nowym kategoriom pojęciowym oraz perspektywom praktyki w edukacji międzykulturowej. [w:] E.Ogrodzka-Mazur, G.Błahut, G.Piechaczek-Ogierman (red.): Poznawanie kultur: ku edukacji antropologicznej i międzykulturowej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020, s.26-38.

3) P.P.Grzybowski, K.Marszałek, (Nie)upowszechnianie w Internecie polskojęzycznego dorobku z pedagogiki międzykulturowej. [w:] „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2(13)/2020, s.265-278.

4) P.P.Grzybowski, Akademia i „reszta świata”. O wyzwaniach dla środowiska pedagogów wobec kryzysu edukacji antydyskryminacyjnej, równościowej i międzykulturowej w Polsce. [w:] M.Obrycka, G.Piekarski, M.A.Sałapata (red.), Inny. Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla Innego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2020, s.22-34.

5) P.P.Grzybowski (oprac.), Lektury dla dzieci do edukacji antydyskryminacyjnej, międzykulturowej i równościowej (przewodnik bibliograficzny). [w:] M.Obrycka, G.Piekarski, M.A.Sałapata (red.): Inny. Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla Innego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2020, s.645-652.

 

2022

1) P.P.Grzybowski (oprac.), Lubsko - nasze miejsce. Wspomnienia nauczycielskie, uczniowskie, harcerskie i nie tylko, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022, 257 s., ISBN 978-83-66990-18-0

2) P.P.Grzybowski, Lubskiego dzieciaka przygody w latach siedemdziesiątych, [w:] P.P.Grzybowski (oprac.), Lubsko - nasze miejsce. Wspomnienia nauczycielskie, uczniowskie, harcerskie i nie tylko, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022, s.89-113.

3) P.P.Grzybowski, Subiektywny alfabet lubskich wspomnień, [w:] P.P.Grzybowski (oprac.), Lubsko - nasze miejsce. Wspomnienia nauczycielskie, uczniowskie, harcerskie i nie tylko, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022, s.137-189.

4) P.P.Grzybowski, W.Mochocki, E.Pelińska, B.Sarzyńska, M.Wojecki (oprac.), Wybór źródeł o Lubsku i okolicach, [w:] P.P.Grzybowski (oprac.), Lubsko - nasze miejsce. Wspomnienia nauczycielskie, uczniowskie, harcerskie i nie tylko, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022, s.225-231.

5) P.P.Grzybowski, K.Marszałek, Harcerska kultura śmiechu w Polsce. O śmiechu i nie tylko w harcerskim Prawie, edukacji, służbie i twórczości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022, 347 s., ISBN 978-83-66990-60-9

6) P.P.Grzybowski, Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, wydanie II zmienione, 125 s. ISBN 978-83-8294-061-9

7) P.P.Grzybowski, Na pograniczu pedagogiki międzykulturowej i gelotologii. Kultura śmiechu jako czynnik edukacji międzykulturowej, [w:] E.Ogrodzka-Mazur, A.Szczurek-Boruta, B.Grabowska, A.Szafrańska (red.), O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki - tradycja i współczesność. Księga pamiątkowa dedykowana Tadeuszowi Lewowickiemu w okazji 80. urodzin, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022, s.471-480.