dr hab. Maresz Teresa ElżbietaPublikacje

dr hab. Maresz Teresa ElżbietaPublikacje

I  POZCJE ZWARTE

WYDAWNICTWA ŹRÓDŁOWE

1994

  • Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk – Historia w tekstach źródłowych, Wypisy, t. I – IV, ss. 594, wyd. I – Wyd. TEMAT, Toruń 1994; wyd. II – Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1996, dodruk 1997-2000.
    √   t. I.: ISBN 83-901378-4-4;
    √   t. II: ISBN 83-901378-5-2;
    √   t. III: ISBN 83-901378-6-0;
    √   t. IV: ISBN 83-901378-7-9.
    [RECENZJA: M. Strzelecka, Teksty źródłowe, „Wiadomości Historyczne” 1997, nr 3, s. 177-178; ISSN 0522-9262].

1997

  • Zbiór tekstów źródłowych wraz z ćwiczeniami dla ucznia – współautorstwo, Nowa Matura. Informator maturalny 1997, Historia, zeszyt nr 1, Poznański Zespół Regionalny ds. Egzaminów Kuratorium Oświaty, Poznań 1997, ss. 256, ISBN 83-904569-1-5.

2004-2005

  • Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk, Historia w źródłach nie tylko pisanych. Wypisy:
    √  t. I (starożytność-średniowiecze), Wyd. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2004, ss. 190, ISBN 83-7352-084-8;
    √  t. II (czasy nowożytne), Wyd. SOP OŚWIATOWIEC, Toruń 2004; ss. 164, ISBN 83-7443-006-0;
    √  t. III (XX wiek i czasy współczesne), Wyd. SOP OŚWIATOWIEC, Toruń 2005; ss. 208, ISBN 83-7443-016-8.

2007

  • Teresa Maresz, Elżbieta Olczak, Barbara Kubis, Spotkania z historią. Atlas z komentarzami źródłowymi dla gimnazjum, Wyd. DEMART + Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2007, wyd. II – 2010-2012, ss. 160, ISBN 978-83-7446-356-0.

PRACE ZWARTE

1994

  • Przyrodnicza ścieżka dydaktyczna okolic Torunia: Bielany – Barbarka – Przysiek - Bydgoskie Przedmieście. Informator i materiały dydaktyczne + Folder (część historyczna - Teresa Maresz), Wyd. Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Przysiek 1996, ss. 88.
    Zespół autorski w składzie: K. Becmer, S. Burak, T. Chrzanowski, T. Maresz, W. Puchacz, T. Załuski w 1997 r. otrzymał:
    √  IV nagrodę Fundacji Forda
    √  nagrodę NOT II. stopnia w konkursie „Osiągnięcia w dziedzinie ochrony środowiska”

2000

  • Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk – Teksty źródłowe na pisemnej i ustnej maturze z historii, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000, dodruk 2001, ss. 188, ISBN 83-87602-66-3.

2001

  • Teresa Maresz, Barbara Tarnowska – Zeszyty ćwiczeniowe z przedmiotów humanistycznych: Terenowa edukacja środowiskowa na trasie ścieżki przyrodniczej – Blok humanistyczny, ss. 155 (łącznie sześć zeszytów), Wyd. Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Przysiek 2001 (wyd. IV 2004):
    √  Poziom podstawowy: 3 zeszyty: Bielany; Barbarka, Bydgoskie Przedmieście;
    √  Poziom ponadpodstawowy: 3 zeszyty: Bielany; Barbarka, Bydgoskie Przedmieście.

2002

  • Teresa Maresz, Barbara Tarnowska – Podróż przez wieki – program nauczania historii – gimnazjum, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2002, ss. 31, ISBN 83-7195-587-1.
    Opinia rzeczoznawców: mgr K. Misiorowska, dr T. Opolska, prof. dr hab. E. Wipszycka.
  • Teresa Maresz, Barbara Tarnowska – Podróż przez wieki – Przewodnik metodyczny do podręczników historii dla klasy I, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2002, ss. 88, ISBN 83-7195-509-X.

2004

  • Teresa Maresz, Wpływ tekstów źródłowych na rozwój myślenia historycznego uczniów – teoria a praktyka, Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004, ss. 182, ISBN 83-7096-519-9.
    Rec.: prof. dr hab. M. Kosman, prof. dr hab. G. Pańko.

2011

  • Barbara Kubis, Teresa Maresz, Zrozumieć historię. Praca ze źródłem. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2011, ss. 104, ISBN 978-83-2621-227-7.

2012

  • Тереза Мареш, Соседи Польши в школьных учебниках по истории. Проба диагноза образца восточного соседа, Wyd. LAP LAMBERT Academic Publishing, Saarbrücken 2012, ss. 246, ISBN 978-3-8473-9187-6.
    Rec.: prof. nadzw. UKW dr hab. Zdzisław Biegański
    [RECENZJA: N. Marczenko, Переборюючи спiльнi iсторичнi травми, «Українська біографістика = Biographistica Ukrainica» 13/2016 [„Ukraïnsʹka bíografístika” 13/2016], s. 310-315; Серія КВ № 15825-4297Р  від 12.10.2009 р].

2017

  • Teresa Maresz, Polska i Polacy w radzieckiej szkolnej narracji podręcznikowej, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2017, ss. 351. ISBN 978-83-8018-122-9.
    Rec.: Andrzej Skrzypek, Karol Sanojca
    [RECENZJA: M. Wylężek, Burżuazyjny wróg czy socjalistyczny przyjaciel? Rzecz o wizerunkach Polski i Polaków, prezentowanych na kartach radzieckich podręczników szkolnych, „Wieki Stare i Nowe” 2018, t. 13(18), s. 302-309; ISSN 1899‑1556 (wersja drukowana); ISSN 2353‑9739 (wersja elektroniczna); DOI 10.31261/WSN.2018.18.19]

2023

  • Marek Białokur, Leokadia Drożdż, Dariusz Gołebiowski, Teresa Maresz, Agnieszka Misiurska, Rok Wojciecha Korfantego. Historia - Polityka - Edukacja, Opole 2023, ISBN 978-83-7125-443-6; DOI 10.15804/pbs.2023.08.

II  PRACE REDAKCYJNE

1981

  • Głos Uczelni. Biuletyn Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Komitet redakcyjny: R. Bahr (przewodniczący), S. Czaja (z-ca przewodniczącego), J.S. Kwiatkowski, A. Kowalczyk, T. Maresz, C. Pietrucień, Toruń 1981, 15-16/1-2.

2010

  • Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Region  – Patriotyzm – Edukacja, red. Z. Biegański, T. Maresz, Wyd. „LOGO”, Bydgoszcz 2010, ss. 207, ISBN 978-83-62097-21-0.
    Rec.: prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Korsak

2012

  • Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Wyd. Urząd Marszałkowski Woj. Kuj-Pom., Toruń 2012, ss. 176, ISBN 978-83-930279-6-5.
    Rec.: prof. dr hab. Marian Pawlak

2015

  • Swojskość i obcość w regionie kujawsko-pomorskim, red. M. Białkowski, Z. Biegański, T. Maresz, W. Polak, Wyd. Urząd Marszałkowski Woj. Kuj-Pom., Toruń 2015, ss. 288, ISBN 978-83-63921-18-7.
    Rec.: dr hab. Arkadiusz Czwołek, prof. dr hab. Tomasz Nowakowski

2016

  • Dobre i złe sąsiedztwa. Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2016, ss. 528, ISBN 978-83-8018-078-9.
    Rec.: prof. dr hab. Ryszard Sudziński

2017

  • Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy, t. 1.: Bliscy i dalecy sąsiedzi, red. K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2017, ss. 352, ISBN 978-83-8018-154-0.
    Rec.: Ewa Bujwid-Kurek
  • Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy, t. 2.: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2017, ss. 304, ISBN 978-83-8018-155-7.
    Rec.: Andrzej de Lazari

2018

  • Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne, t. 1: Bliscy i dalecy sąsiedzi, red. K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Bydgoszcz 2018, ss. 320, ISBN 978-83-8018-197-7.
    Rec. : Andrzej Skrzypek
  • Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne, t. 2: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2018, ss. 302, ISBN 978-83-8018-178-6.
    Rec.: Andrzej de Lazari
  • Polska Ruś Węgry X-XIV wiek, Monografie Pracowni Badań nad Dziejami Rusi Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, t. 5, red. D. Dąbrowski, A. Jusupović, T. Maresz, Wydawca: Avalon, Kraków 2018, ss. 326, ISBN 9788377303863.
    Rec.:prof. dr hab. Elżbieta Kowalczyk-Heyman, prof. Leonij Wojtowycz

2022

  • Dobre i złe sąsiedztwa. Sąsiad w historycznej narracji narodowej, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2022, ss. 251, ISBN 978-83-8018-484-8; ISBN 978-83-8018-485-5 (e-book).
    Rec.: Grażyna Pańko

III   ARTYKUŁY

ARTYKUŁY W CZASOPISMACH NAUKOWYCH i NAUKOWO-METODYCZNYCH

1983

  • Kultura materialna mieszczaństwa toruńskiego na przełomie XIV-XV w., „Rocznik Toruński” 1983, nr 16, s. 281-309, ISBN 83-01-05275-9; ISSN 0557-2177. [wykaz MNISW cz. B: 4 pkt.]

1998

  • Korzystanie z tekstów źródłowych na lekcjach historii, „Wiadomości Historyczne” 1998, nr 1, s. 40-43, ISSN 0511-9162. [wykaz MNISW cz. B: 1 pkt.]

2000

  • Encyklopedia multimedialna na lekcjach historii, „Nowe w Szkole” marzec 1999-2000, nr 7, s. 20-24, ISSN 1428-5436.

2005

  • Система школьного исторического образования в современной Польше,Преподавание истории и обществознания в школе”, Научно-методический журнал 2005, nr 8, s. 61-68. [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie oświaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 1560].

2006

  • Современное толкование «исторический источник», „Вспомогательные исторические дисцыплины” – классическое наследие и новые направления, red. В.А. Муравьев, Д. А. Добровольский, Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2006, s. 287-290, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie owiaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz.. 668] ББК 63.2 Я 43 В 84.
  • Образ России и россиян в польских учебниках по истории: 80-е годы XX века - начало XXI века, „Вестник ЦМО МГУ” 2006, nr 6, cz. 1-2, Филология. Культурология. Методика, Wyd. Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова, Центр международного образования, s. 115-125, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie oświaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 548].
  • Новгород Великий в польских учебниках по истории, Альманах «Чело» 2006, nr 3, Wyd. Новгородский государственный университет им. Ярослава Мудрого, Великий Новгород, s. 114-119.

2007

  • Переяслав в истории польского государства – обзор польских учебников по истории, „Наукові записки з української історії” 2007, nr 19, Wyd. Кафедра ìстоìï та культури Украïни ДВНЗ Переяслав-Хмельницкого державного педагогĺчного унìверситету ìменì Григорìя Сковороди, Тернопіль 2007, s. 285-295, [Wyższa Komisja Certyfikacyjna na Ukrainie – poz. 864] УКК 94.(477).
    Rec.: проф. д-р ì.н. Г. К. Кожолянков, проф. д-р ì.н. С. С. Троян, проф. д-р ì.н. А. Ĺ. Чернìй.
  • О польско-русских отношениях на примере двух школьных учебников – польского и русского – 80-х годов XX века, „Вестник ЦМО МГУ” 2007, nr 7, cz. 1-2, Филология. Культурология. Методика, Wyd. Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова, Центр международного образования, s. 46-51, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie oświaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 548].

2008

  • Историческое мышление и историческое сознание: проблема взаимоотношения, „Вспомогательные дисциплины” – историковедение – методология истории в системе гуманитарного знания, cz. 2, red. Р. Б. Казаков, М. Ф. Румянцева i inni, Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2008, s. 442-444, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie oświaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 668] ББК 63.2 В 85.
  • Подготовка и повышение квалификации учителей истории в Польше, „Преподавание истории и обществознания в школе”, Научно-методический журнал 2008, nr 6, s. 60-64, ISSN 2074-4935, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie owiaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 1560].
  • Образ восточного соседа: история Руси, России и СССР в польских учебниках для средней школы (40-90-е гг. XX в.), „Вестник РГГУ”: ежемесячный научый журнал, серия "Исторические науки" nr 4, red. Е. И. Пивовар; Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2008, s. 94-129, ISSN 1998-6769, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie owiaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 403] УДК 930.2(07) ББК 63.

2009

  • Местное и региональное образование на уроках истории – на примере города Торунь, [w:] Новая локальная история: Сборник научних статей, red. Т.А. Булыгина, С.И. Маловичко, М.П. Мохначева, nr 5, Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2009, s. 154-161.
  • Образ восточного соседа: История Руси, России и СССР в современных польских учебниках для средней школы, „Вестник РГГУ”: ежемесячный научый журнал Серия "Исторические науки" nr 4, red. Е. И. Пивовар, Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2009, s. 63-78, ISSN 1998-6769, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie oświaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 403] УДК 930.2(07) ББК 63.
  • Можно ли стремление к глобальности совместить с возрождением регионализма?, „Регіональна історія України”. Збірник наукових статей, t. 3, red. В. Смолiй, Я. Верменич, Wyd. ĺнститут ìстоìï Украïни НАН Украïни, Киïв 2009, s. 155-164, ISSN/ISBN 978-966-02-4343-9; УДК 930(477); ВАК Украïни [Wyższa Komisja Certyfikacyjna na Ukrainie – poz. 1123] KV № 14290-3261Р.
  • Miejsce i rola regionalizmu w historii krajowej i globalnej. O historii regionu można uczyć nie tylko w szkole, „Джерела локальної історії”: методи дослідження, проблеми інтерпретації, популяризація, Наукові записки t. 19, ks. 2, cz. 2, red. Н. Зиневич, Національна Академія Наук України Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушев-ського, Київ 2009, s. 416-430. ББК І 90; ВАК Украïни [Wyższa Komisja Certyfikacyjna na Ukrainie – poz. 863] KV № 15259-3831R.

2010

  • Исторические источники в формировании исторического мышления «Круглый стол» по Книге О.М. Медушевской, «Теория и методология когнитивной истории», "Российская история" 2010, nr 1, s. 159-162, ISSN 0869-5687 (Czasopismo wydawane przez Rosyjską Akademię Nauk) [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie oświaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 1687].

2011

  • Локальная история в системе глобально ориентированного образования: польский опыт, «Регіональна історія України». Збірник наукових статей, t. 5, red. В. Смолiй, Я. Верменич, Wyd. Інститут історії України НАН України, Киïв 2011, s. 135-148; ISSN/ISBN 978-966-02-4343-9, УДК 930 (477); ВАК Украïни [Wyższa Komisja Certyfikacyjna na Ukrainie – poz. 1123]KV № 14290-3261Р.
  • Система образования в современной Польше [Education system in modern Poland], Интернет-журнал «Проблемы современного образования» 2011, №5, s. 38-45, ISSN 2218-8711; www.pmedu.ru; http://www.pmedu.ru/res/2011_5_6.pdf [Recenzowane czasopismo naukowo-informacyjne: Рецензируемый научно-информационный журнал РАО, Wyd. Научная педагогическая библиотека им. К.Д. Ушинского. Ukazuje się 6 razy w roku]

2012

  • Восстание Богдана Хмельницкого - одно происшествие в истории двух народов. Сравнительный анализ современных польских и украинских школьных учебников по истории, „Наукові записки з української історії” 2012, nr 31, Переяслав-Хмельницький, s. 98-111, [Wyższa Komisja Certyfikacyjna na Ukrainie – poz. 1123] УКК 94(477)(082) http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nzzui_2012_31_18.pdf
    Rec.: д-р і.н. проф. Г.К. Кожолянко, д-р і.н. проф. С.С. Троян, д-р і.н. проф. А.І. Черній
  • Warto pamiętać o historii swojego miasta – Człuchowa, nie tylko w rocznice wielkich wydarzeń, „Szkice Człuchowskie”, t. VII, z. 14-15, Człuchów 2012, 129-140; ISSN 1731-2353.

2013

  • Историческое познание или историческое мышление?, «Диалог со временем», Альманах интеллектуальной истории, Вып. 44, red. Л.П. Репина, Москва 2013, s. 62-69; ISSN 2073-7564, [Najwyższa Kwalifikacyjna Komisja (WAK) przy Ministerstwie oświaty i nauki Federacji Rosyjskiej – poz. 763].
  • Narracja i ikonografia historyczna współczesnych polskich podręczników do historii. Ich rola w kreowaniu wizerunku Rosji i Rosjan, „Sensus Historiae” 2013, nr 2, s. 135-147, ISSN 2082-0860. [wykaz MNISW cz. B: 11 pkt.]

2014

  • Использование дидактических троп на местности в школьном образовании, «Проблемы современного образования» 2014, № 2, s. 73-88; ISSN 2218-8711.

 2016

  • „Jesień Narodów" - rozpad bloku komunistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej w szkolnej edukacji historycznej w Polsce, „Res Gestae”. Czasopismo Historyczne 2016, nr 3, s. 241-260 [wykaz MNISW cz. B: 5 pkt.].

2017

  • Profesor Janusz Rulka, (współautorstwo Z. Biegański), „Wiadomości Historyczne” 2017, nr 3, s. 48-49. [wykaz MNISW cz. B: 10 pkt.]

2018

  • Rok 1918 i jego następstwa w świetle ukraińskich podręczników do historii: między powojennym urządzeniem świata a zawiedzionymi nadziejami Ukraińców, „Studia Podlaskie” 2018, t. XXVI, s. 75-95. [wykaz MNISW cz. B: 6 pkt.]

2021

  • Historyk z powołania i wyboru... Wspomnienia o Profesorze Siergieju Małowiczko (1960-2021), "Tabularium Historiae" 2021, T. 9, s. 195-205.
  • Praktyka zawodowa przygotowująca do wykonywania zawodu nauczyciela historii z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, „Edukacja Kultura Społeczeństwo” 2021, R. 2, s. 111-125; czasopismo online: https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/doccontent?id=134090

2022

  • Приватні та громадські зони в міському просторі на прикладі середньовічного м. Торунь, „Простір в історичних дослідженнях” 2022, Vol. 3, s. 36-45 (ред. С.М. Вовкодав. Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав», Переяслав). ISSN 2709-8370 (Print), ISSN 2708-6143 (online)

2023

  • Матеріальна культура торуньського міщанства на рубежі XIV–XV ст.: обладнання житлових кімнат і ремісничих майстерень, „Простір в історичних дослідженнях” 2023, Vol. 4, s. 49-60 (ред. С.М. Вовкодав. Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав», Переяслав). ISSN 2709-8370 (Print), ISSN 2708-6143 (online)
  • Dzień Nauki Polskiej – 19 lutego rocznica urodzin Mikołaja Kopernika (współautor M. Białokur), „Wiadomości Historyczne” 2023, nr 1, s. 6-16.
  • Doceniony przez Sejm Wojciech Korfanty – Patron Roku 2023 roku i jego miejsce we współczesnej przestrzeni publicznej (współautor M. Białokur), „Polish Biographical Studies” 2023, nr 11, s. 253-324. ISNN 2353-92912353-9291, DOI 10.15804/pbs.2023.08.

ARTYKUŁY W PRACACH ZWARTYCH

1995

  • Вторая мировая война: Поражения и победы первых лет, [w:] Великая победа в контексте истории XX, red. В. К. Черкасская i inni, Wyd. Тульский Факультет Юридического института, Тульский государственний педагогический университет, Тула 1995, с. 13-15.
  • Wykorzystanie komputera na lekcjach historii, [w:] Historia i komputery, t. I, red. B. Ryszewski, Wyd. UMK, Toruń 1995, s. 87-97, ISBN 83-231-0631-2.
    Rec.: S. Sierpowski, B. Lapis.

1997

  • Komputerowe programy dydaktyczne, [w:] Historia i komputery, t. II, red. B. Ryszewski, Wyd. UMK, Toruń 1997, s. 145-150, ISBN 83-231-0839-0.
    Rec.: S. Mączak.

2000

  • Ścieżki międzyprzedmiotowe – na przykładzie: Przyrodniczej ścieżki dydaktycznej okolic Torunia, [w:] Edukacja historyczna w reformowanej szkole. Propozycje rozwiązań praktycznych, red. A. Zielecki, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej Kraków 2000, s. 50-54, ISBN 83-7271-031-7.
    Rec.: prof. dr hab. W. Bonusiak, prof. dr hab. J. Centkowski.

2002

  • Potrzeby i możliwości pracy z komputerem na lekcjach historii, [w:] Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002, s. 99-104, ISBN 83-7096-455-9.
    Rec.: prof. dr hab. H. Konopka, prof. dr hab. A. Zielecki.
  • Przegląd podręczników do historii w liceum pod kątem zawartych w nich fragmentów źródeł pisanych, [w:] Historia DydaktykaMedia, red. B. Tarnowska, Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002, s. 221-234, ISBN 83-7096-454-0.
    Rec.: prof. dr hab. Cz. Nowarski, prof. dr hab. W. Wrzesiński.

2003

  • Jak można „uzdrowić” egzamin maturalny?, [w:] Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003, s. 523-530, ISBN 83-7322-676-1.
    Rec.: L. Mokrzecki.
  • Młodzi w Europie i o Europie, [w:] Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Dom Wyd. Bentkowski + Instytut Historii Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003, s. 360- 363, ISBN 83-918161-3-3.
    Rec.: S. Naruszewicz.

2004

  • Zmiana obrazu Rosji i Rosjan w podręcznikach do historii dla szkół licealnych, [w:] Tradycja i mity w edukacji historycznej w dobie reformy, red. S. Roszak, M. Strzelecka, M. Ziółkowski, Wyd. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2004, s. 178-196, ISBN 83-7352-099-6.
  • Jakie sąsiedztwo? O stosunkach polsko-ruskich w podręcznikach szkolnych, [w:] Wielokulturowość w nauczaniu historii, red. B. Burda, B. Halczak, Wyd. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2004, s. 259-266, ISBN 83-89712-50-4.
    Rec.: Cz. Nowarski.
  • Regionalizm na lekcjach historii – o tym, jak można uczyć historii regionu nie tylko w ławce szkolnej, [w:] Demokracja i samorządność na Kujawach i Pomorzu w dobie nowożytnej, red. Z. Biegański, W. Jastrzębski, Prace Komisji Historii BTN, t. XVIII, Wyd. Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz 2004, s. 313-317, ISBN 83-917322-3-1.
    Rec.: prof. dr hab. Z. Karpus.

2005

  • Исторические источники в школьном и вузовском преподавании истории, [w:] Образ науки в университеском образовании, red. В.А. Муравьев, Д. А. Добровольский, Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2005, s. 173-176, ББК 63 О-23.
  • Zanim student zostanie nauczycielem – edukacja terenowa, [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce 2005, s. 149-155, ISBN 83-7051-356-5.
    Rec.: prof. dr hab. Z. Kosyrz.
  • Uczniowie i studenci ze specjalnymi potrzebami (SPE) na zajęciach z Technologii Informacyjnej, [w:] Metody komputerowe w badaniach i nauczaniu historii, red. K. Narojczyk, B. Ryszewski, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005, s. 173-177, ISBN 83-7299-356-4.
    Rec.: C. Kuklo.
  • Edukacja regionalna – zajęcia w terenie a karty pracy ucznia, [w:] Region w edukacji historycznej. Nauka – Doradztwo – Praktyka, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Wyd. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2005, s. 288-291, ISBN 83-7352-132-1.
    Rec.: prof. dr hab. K. Mikulski.

2006

  • Rosjanin w polskich podręcznikach szkolnych do historii, [w:] Polacy i Rosjanie. Przezwyciężanie uprzedzeń, red. A. de Lazari, T. Rongińska, Wyd. Ibidem, Łódź 2006, s. 183-209, ISBN 83-88679-46-5.
    Publikacja w ramach projektu badawczego Komitetu Badań Naukowych Wzajemne uprzedzenia pomiędzy Polakami i Rosjanami nr 5 H02E 051 21
    Rec.: J. Dobieszewski, W. Szczukin.
  • Metody pracy z tekstem źródłowym – teoria i praktyka, [w:] Źródła w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Wyd. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2006, s. 312-318, ISBN 83-7352-145-3.
    Rec.: prof. dr hab. K. Mikulski.
  • Rzeczywistość historyczna jako „realna jedność” wielu sfer działalności ludzkiej, [w:] Korelacja, integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wyd. Popularnonaukowe LINEA, Wrocław 2006, s. 177-181, ISBN 83-901518-9-8.
    Rec.: dr hab. S. Roszak.

2007

  • Polska i jej sąsiedzi – wielokulturowy aspekt współczesnych polskich podręczników do historii dla szkół ponadgimnazjalnych, [w:] Edukacja w społeczeństwie „ryzyka”, cz. 2. Bezpieczeństwo jako wartość, red. M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2007, s. 412-421, ISBN 83-9229-6-8.
    Rec.: prof. dr hab. K. Pająk, prof. dr hab. J. Wołejszo.
  • Региональная и местная история: опыт развития в Польше, [w:] Единство гуманитарного знания: новый синтез, red. Д. А. Добровольский, Н. Н. Иванова, Р. Б. Казаков, В. А. Муравьев i inni, Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2007, s. 217-221, ББК 63.2 Е 335.
  • Ikonografia na stronach internetowych. Dostępność oraz poprawność jej opisu, [w:] Megabajty dziejów. Informatyka w badaniach, popularyzacji i dydaktyce historii, red. R. T. Prinke, Wyd. Instytut Historii UAM, Poznań 2007, s. 115-123, ISBN 978-83-89407-33-7.
  • Что о Новгороде Великом узнавали польские ученики из послевоенных учебников по истории? (1947–2006 г.г.), [w:] Новгородика – 2006. К 100-летию академика Д. С. Лихачёва, cz. 2, red. С.А. Коварская, Г.М. Коваленко i inni, Wyd. Новгородский государственний университет, Великий Новгород 2007, s. 109-129, ISBN 978-5-98769-037-6      ISSN 0869-3617, ББК 63.3(2Рос-4Нов).
    Publikacja – projekt «Великий Новгород в мировой и отечественной истории и культуре (298.ЦИК – г.б) w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki Federacji Rosyjskiej «Развмтие научного потенциала высшей школы (2006-2008)»
    Rec.: д-р и.н. Е. И. Анисимов, д-р и.н. В. Г. Дидковская

2008

  • "Микроистория" – возрождение региональной истории на польской почве, „Регiональна iсторiя Украïини”. Збiрнiк наукових статей, t. 2, red. В. Смолiй, Я. Верменич, Wyd. ĺнститут ìстоìï Украïни НАН Украïни, Киïв 2008, s. 67-78, ISSN/ISBN 978-966-02-4343-9, [Wyższa Komisja Certyfikacyjna na Ukrainie – poz. 1123] УДК 93.94(477):005
  • Powstanie Bohdana Chmielnickiego – jedno wydarzenie w historii dwóch narodów w świetle współczesnych podręczników szkolnych. Analiza porównawcza, [w:] Edukacja bez granic – mimo barier. Przestrzeń tworzenia, red. P. Bury, D. Czajkowska-Ziobrowska, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2008, s. 409-420, ISBN 978-83-61304-00-5.
    Rec.: prof. dr hab. R. Kulczycki, prof. dr hab. K. Pająk.
  • Edukacja europejska społeczeństwa polskiego – kompromis między dążeniem do globalizacji a renesans regionalizmu, [w:] Unia Europejska polityczne i prawne aspekty integracji, red. Z. Biegański, J. Jackowicz, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2008, s. 165-173, ISBN 978-83-88278-97-5.
    Rec.: prof. dr hab. S. Opara, prof. dr hab. A. Koseski.
  • Wspólne dzieje dwóch narodów a ich prezentacja we współczesnych polskich i ukraińskich podręcznikach do historii, [w:] Polska – Europa – Świat w szkolnych podręcznikach historii, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Wyd. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2008, s. 272-280, ISBN 978-83-7352-184-1.
    Rec.: prof. dr hab. K. Mikulski.

2009

  • Edukacja historyczna we współczesnej szkole polskiej a kształtowanie tożsamości narodowej i regionalnej, [w:] Kreowanie tożsamości szkoły, t. 2 – Konteksty historyczne, społeczno-kulturalne, edukacyjne, red. K. Chałas, B. Komorowska, Wyd. KUL, Lublin 2009, s. 99-105, ISBN 978-83-7363-897-6.
    Rec.: prof. dr hab. M. Łobocki.

2010

  • "Смутное время" начала XVII в. в польских послевоенных учебниках по истории, [w:] Мининские чтения: Труды участников международной научной конференции. Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского (24-25 октября 2008 г.). Wyd. Редакционно-издательский отдел Центрального архива Нижегородской области, Нижний Новгород 2010, s. 271-278, ISBN
    978-5-9902524-1-7.
  • Portale, wortale i internetowe strony edukacyjne, [w:] Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Region – Patriotyzm – Edukacja, red. Z. Biegański, T. Maresz, Wyd. LOGO, Bydgoszcz 2010, s. 128-154, ISBN 978-8362097-21-0.
    Rec.: prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Korsak
  • Ustawiczna edukacja historyczna wymogiem XXI wieku: konieczność weryfikacji poglądów na temat stosunków polsko-sąsiedzkich, [w:] Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego, t. 2, red. A. Zduniak, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2010, s. 198-206, ISBN 978-83-61304-18-0.
    Rec.: prof. dr hab. inż. Piotr Sienkiewicz, prof. dr hab. Ewa Wysocka
  • Na ile współczesne podręczniki do historii sprzyjają kształtowaniu stosunków dobrosąsiedzkich? Próba odpowiedzi, [w:] Szkolnictwo pijarskie w czasach minionych a współczesne problemy edukacji historycznej, t. 3, red. K. Wróbel-Lipowa, M. Ausz, Wyd. eSPe, Kraków 2010, s. 129-145, ISBN 978-83-7482-355-5.
    Rec.: prof. dr hab. Alojzy Zielecki
  • Rzeka Bug granicą narodów, o dziejach których uczniowie dowiadują się ze współczesnych podręczników do historii, [w:] "Duża i mała ojczyzna" w świadomości historycznej, źródłach i edukacji, red. B. Burda, M. Szymczak, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010, s. 303-314, ISBN 978-83-7481-366-2.
    Rec.: prof. dr hab. Stanisław Roszak
  • Znaczenie źródeł w realizacji celów dydaktycznych i standardów egzaminacyjnych, [w:] Nauczanie historii jako powrót do źródeł, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wyd. PTH, Olsztyn 2010, s. 41-57, [publikacja wydana w ramach projektu MNiSW nr N N108 373034] ISBN 978-83-63040-00-0.
    Rec.: prof. Janusz Rulka
  • "Polski Wrzesień" w edukacji szkolnej w ZSRR i Rosji. Studium porównawcze, [w:] Historia. Polityka. Stosunki międzynarodowe. Wybrane zagadnienia, red. A. Zaćmiński, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2010, s. 54-72, ISBN 978-83-7096-770-3
    Rec.: prof. dr hab. Maciej Mróz, prof. dr hab. Jacek Tebinka
  • Spojrzenie na wspólną przeszłość polsko-litewską przez pryzmat polskich podręczników do historii, [w:] Językowe i kulturowe dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego. Księga jubileuszowa na 1000-lecie Litwy, red. J. Mędelska, Z. Sawaniewska-Mochowa, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2010, s. 39-47, ISBN 978-83-7096-779-6.
    Rec.: Iryda Grek-Pabisowa

2011

  • Toruń i wybitni torunianie. O tym, jak miasto szanuje pamięć o swoich mieszkańcach, [w:] Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia, opolanin z wyboru, red. B. Kubis, Agencja Wydawnicza AlMar, Opole 2011, s. 315-322, ISBN 978-83-930163-4-1
    Rec.: dr hab. Bogumiła Burda, prof. UZ
  • «Toruń na dotyk». Kultura materialna ogniwem w edukacji historycznej, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, red. G. Pańko, B. Techmańska, M. Zawadka, t. II: Kultura 2010, red. B. Techmańska, M. Zawadka, Wyd. Instytut Śląski, Opole – Wrocław – Lubin 2011, s. 152-173, ISBN 978-83-7126-273-9; 978-83-62105-82-3
    Rec.: dr hab. Joanna Wojdon, prof. UWr., dr hab. Bogumiła Burda, prof. UZ
  • Polska Kazimierzowska w polskich, rosyjskich, białoruskich i ukraińskich podręcznikach do historii, [w:] Kazimierz Wielki i jego państwo. W siedemsetną rocznicę urodzin ostatniego Piasta na tronie polskim, red. J. Maciejewski, T. Nowakowski, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011, s. 211-232, ISBN 978-83-7096-807-6.
    Rec.: Andrzej Radzimiński

2012

  • Музейные экспонаты в деле исторического образования, [w:] Археография музейного предмета, red. Д.А. Добровольский, Р.Б. Казаков, М.Ф. Румянцева, Wyd. Российский Государственный Гуманитарный Университет, Москва 2012, s. 116-124, ISBN 978-5-7281-1309-6.
  • Terenowe ścieżki dydaktyczne w nauczaniu historii, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Wyd. Urząd Marszałkowski Woj. Kuj-Pom., Toruń 2012, s. 57-75, ISBN 978-83-930279-6-5.
    Rec.: prof. dr hab. Marian Pawlak
  • „Wielka smuta” w polskich powojennych podręcznikach do historii, [w:] Wokół problemów edukacji…, red. J. Wojdon, B. Techmańska, Wyd. Chromcon, Wrocław 2012, s. 129-140, ISBN 978-83-932771-9-3.
    Rec.: Bohdan Halczak, Jakub Tyszkiewicz
  • Польско-русские отношения во временах „Смутного времени” в свете польской историографии и школьных учебников, [w:] Мининские чтения. Сборник научных трудов по истории Смутного времени в России начала XVII в. В память 400-летия Нижегородского Подвига, red. А. Берелович (Франция), Т. Бохун (Польша), А.А. Кузнецов (Россия) и др., Издательство «Кварц», Нижний Новгород 2012, s. 263-275, ISBN 978-5-903581-71-9.
    Rec.: д.и.н. профессор В.Н. Козляков, д.и.н. доцент К.Ю. Ерусалимский
  • До того как студент станет учителем – местное образование, [w:] Историческая наука и образование в условиях современных вызовов, red. Г.П. Мягков, Р.А. Набиев, Е.А. Чиглинцев i inni, Wyd. Казанский федеральный университет, Казань 2012, s. 24-29, ISBN 978-5-905787-89-8.
  • „Swojskość i obcość”. Jedno wydarzenie historyczne i różna jego ocena, dokonywana przez historyków, [w:] „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”. Edukacja historyczna w szkole ponadgimnazjalnej po 2013 roku, red. M. Fic, Wyd. Cum Laude, Katowice – Bielsko Biała 2012, s. 130-151, ISBN 978-83-63904-00-5.
    Rec.: prof. UMK dr hab. Stanisław Roszak
  • Portret Rosji i Rosjan wykreowany przez autorów polskich podręczników do historii, [w:] Obraz Rosji i Rosjan w Polsce XIX-XXI wieku. Opinia publiczna. Stosunki polsko-rosyjskie. Pamięć historyczna, red. E. Kirwiel, E. Maj, E. Podgajna, Wyd. UMCS, Lublin 2012, s. 147-166, ISBN 978-83-7784-214-0.
    Rec.: prof. dr hab. Roman Bäcker

2013

  • Czas wielkiej smuty w Rosji. Zagrożenie zewnętrzne czy wewnętrzne? Próba odpowiedzi w oparciu o radzieckie i rosyjskie podręczniki szkolne do historii, [w:] Wokół historii… Historia wokół studia, red. A. Konopka, A, Brzostek, Białystok 2013, s. 407-430, ISBN 978-83-7657-168-3.
  • Преподавание истории в современной системе образования Польши, [w:] Историографические чтения памяти профессора Виктора Александровича Муравьева, сб. ст.: в 2 т., сост.: Р.Б. Казаков, С.И. Маловичко, М.Ф. Румянцева, Москва 2013, т. 1, с. 248-270, ISBN 978-5-7281-1535-9.
    Rec.: д-р ист. наук Г.Н. Данилевский, канд. ист. наук Т.Н. Гимов
  • Od warsztatu rzemieślniczego do hali fabrycznej. Realizacja wątku tematycznego „Gospodarka” w ramach przedmiotu „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”, [w:] W warsztacie, w manufakturze, w fabryce i w sklepie, red. Z. Biegański, W. Polak, M. Białkowski, Toruń 2013, s. 217-249, ISBN 978-83-937545-0-2.
    Rec.: prof. dr hab. Janusz Małłek, prof. dr hab. Włodzimierz Jastrzębski
  • Miejsce powstania styczniowego w edukacji i świadomości społeczeństwa polskiego, [w:] Studia z Dziejów Pogranicza Kujawsko-Wielkopolskiego, t. 5, red. A. Mietz, P. Szczepankiewicz, Bydgoszcz-Wierzbinek 2013, s. 123-143, ISBN 978-83-63970-04-8
    Rec.: prof. zw. dr hab. Andrzej Klonder

2014

  • Społeczność średniowiecznego Torunia i jej warunki mieszkalne, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, t. 3. Społeczeństwo 2011, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław 2014, s. 9-27; ISBN 978-83-934814-9-1
    Rec.: dr hab. Anna Glimos-Nadgórska, prof. UŚ; dr hab. Grzegorz Strauchold, prof. UWr.
  • Местное и региональное образование на уроках истории (на примере города Торунь), [w:] Новая локальная история: по следам интернет-конференций 2007-2012, red. И.В. Ключков, Т.А. Булыгина, С.И. Маловичко и др., Ставрополь 2014, s. 31-38, ISBN 978-5-9296-0688-5
  • Świat nauki i techniki XIX i XX w. we współczesnych rosyjskich podręcznikach do historii, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, t. 4. Nauka, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław 2014, s. 81-104, ISBN 978-83-86520-19-0
    Rec.: prof. Dr hab. Grzegorz Strauchold; dr hab. Jarosław Syrnyk

2015

  • Papierowy czy elektroniczny podręcznik szkolny źródłem informacji dla ucznia, [w:] Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach, red. M. Ausz, M. Szabaciuk, Lublin 2015, s. 65-72, ISBN 978-83-7784-628-5.
    Rec.: dr hab. Robert Degen
  • Merytoryczne i metodyczne propozycje realizacji wątku tematycznego „Swojskość i obcość” na lekcjach Historii i społeczeństwa. Dziedzictwo epok, [w:] Swojskość i obcość w regionie kujawsko-pomorskim, red. M. Białkowski, Z. Biegański, T. Maresz, W. Polak, Wyd. Urząd Marszałkowski Woj. Kuj-Pom., Toruń 2015, s. 225-264, ISBN 978-83-63921-18-7.
    Rec.: dr hab. Arkadiusz Czwołek, prof. dr hab. Tomasz Nowakowski
  • Istorija balkanskih zemalja u poljskim školskim udžbenicima za predavanje istorije, [w:] Jugoslovensko-poljski odnosi u XX veku. Zbornik radova, urednici M. Pavlović, A. Zaćmiński, D. Bondžić, Beograd 2015, s. 455-481, ISBN 978-86-7403-202-2.
    Rec.: M. Bokovoy, W. Rohrbach, N. Shiba i inni

2016

  • Wspólne dzieje a odmienna ich prezentacja oraz ocena w polskiej i rosyjskiej narracji podręcznikowej, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2016, s. 376-394, ISBN 978-83-8018-078-9.
    Rec.: prof. dr hab. Ryszard Sudziński
  • Polsko-serbskie odkrywanie historii. Propozycja współpracy w zakresie edukacji historycznej, [w:] Polska i Jugosławia po II wojnie światowej, red. M. Pavlović, N. Stambolija, A. Zaćmiński, Bydgoszcz 2016, s. 328-350, ISBN 978-83-8018-095-6.
    Rec.: Robert Skobelski
  • Dzieje Rusi - Rosji - Związku Radzieckiego w kontekście stosunków społecznych wynikających z podziału pracy. Przegląd współczesnych rosyjskich podręczników do historii, [w:] Człowiek i praca, red. G. Pańko, K. Ruhland, Wrocław 2016, s. 29-59, ISBN 978-83-947634-2-8.
    Rec.: prof. dr hab. Marek Czapliński, prof. dr hab. Hanna Wójcik-Łagan

2017

  • Bałtyk we współczesnych podręcznikach polskich do historii oraz materiałach dydaktycznych, [w:] Bałtyk jako miejsce pamięci w edukacji historycznej, red. D. Konieczka-Śliwińska, M. Machałek, S. Roszak, Szczecin-Warszawa 2017, s. 95-122, ISBN 978-83-92107-9-4.
    Rec.: prof. dr hab. Grażyna Pańko
  • Rozważania nad historyczną edukacją szkolną w rocznicę obchodów 70-lecia zakończenia drugiej wojny światowej w świetle polskich i rosyjskich podręczników do historii, [w:] Studia z dziejów pogranicza kujawsko-wielkopolskiego, t. 7, red. P. Szczepankiewicz, J. Kołtuniak, Bydgoszcz-Wierzbinek 2017, s. 83-104. ISBN 978-83-63970-12-3.
    Rec.: prof. dr hab. Andrzej Klonder
  • Podręcznik szkolny narzędziem kształtowania świadomości historycznej młodzieży. Analiza porównawcza polskich, rosyjskich, białoruskich i ukraińskich podręczników do historii z przełomu XX i XXI wieku, [w:] Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej, kulturowej, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wrocław-Kraków 2017, s. 123-136. ISBN 978-83-7730-249-1.
    Rec.: dr hab. Karol Sanojca, dr hab. Maria Stinia
  • Chrzest Polski w przekazach źródłowych i w szkolnej narracji podręcznikowej, [w:] Amor patriae nostra lex. Oblicza polskiej niepodległości w literaturze dokumentu osobistego, dydaktyce i edukacji historycznej, red. A. Gołębiowska, Opole 2017, s. 143-162. ISBN 978-83-7395-763-3.
    Rec.: Agnieszka Wieczorek, Marek Masnyk
  • Próby zrozumienia drugiej strony konfliktu na przykładzie szkolnej edukacji historycznej, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy, t. 2: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2017, s. 142-158. ISBN 978-83-8018-155-7.
    Rec.: Andrzej de Lazari

2018

  • Miejsce szkolnego podręcznika historii w kształtowaniu relacji sąsiedzkich między narodami, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne, t. 2: Sąsiedzi w historiografii, edukacji i kulturze, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2018, s. 84-99, ISBN 978-83-8018-178-6
    Rec.: Andrzej de Lazari
  • Czasy komunizmu w polskich podręcznikach szkolnych do historii, [w:] Między nostalgią a ironią. Pamięć reżimu komunistycznego w dialogu międzykulturowym, red. E. Tomasi-Kapral, D. Utracka, Wyd. Ibidem, Łódź 2018, s. 187-202; ISBN 978-83-62331-33-8
    Rec.: prof. dr hab. Rafał Stobiecki

2019

  • Школьный учебник как источник информации о повседневной жизни и культурных и экономических достижениях народов-соседей [Podręcznik źródłem informacji o życiu codziennym, kulturalnym i gospodarczym doświadczeń narodów-sąsiadów], [w:] Хорошие и плохие соседи: практики межкультурных коммуникаций, red. С.И. Маловичко, М.А. Горшкова, С.Н. Роман, А.А. Федоренко, Орехово-Зуево 2019, s. 243-257; ISBN 978-5-87471-334-8
    Rec.: проф. д-р Ф.Ю. Дворниченко; проф. д-р. М.В. Яковлев.
  • Buđenje osećanja nacionalnog ponosa putem osobe-uzora u poljskim udžbenicima [Budzenie poczucia dumy narodowej poprzez wzorce osobowe. Przykład polski], [w:] Jugoslavija i Poljska. Odnosi u XX veku, red. M. Pavlović, A. Zaćmiński, N. Stambolija, Wyd.: Institut Za Savremenu Istoriju, Beograd; Institut Za Istoriju i Međunarodne Odnose, Bidgošč, Beograd 2019, s. 345-358;
    DOI: 10.29362/2350.mar.345-358; ISBN 978-86-7403-235-0 (DOI 10.29362/2350.2019.pav)
    Rec.: Akademik Ljubodrag Dimić, dr Melissa Bokovoy, prof. dr Wolfgang Rohrbach, prof. dr Andrej Edemski, prof. dr Peter Radan, prof. dr Tetsuja Sahara, prof. dr Predrag J. Marković, dr Jovan Ćirić, dr Zoran Janjetović

2020

  • 1918 год в школьном изложении учебников трех народов: польского, белорусского и украинского: компаративистское исследование [1918 god v škol´nom izloženii učebnikov treh narodov: pol´skogo, belorusskogo i ukrainskogo: komparativistskoe issledovanie], [w:] Народы и культуры славянского мира Восточной Европы в исторической ретроспективе (Беларусь, Украина, Россия, Польша), Grodno 2020, s. 154-160.
    Rec.: Пивоварчик Сергей, д-р и.н., доцент, (Гродно, РБ), Задорожнюк Иван, д-р ф.н., профессор (Москва, РФ), Василенко Виталий, д-р и.н., профессор (Днепр, Украина)

2021

  • Научно-исследовательская мастерская историка на уроках истории в современной польской школе [Naučno-issledovatelʹskaâ masterskaâ istorika na urokah istorii v sovremennoj polʹskoj škole], [w:] Актуальные проблемы источниковедения. Материалы VI Международной научно-практической конференции, Витебск, 23-24.04.2021, ред. А. Н. Дулов и др., Витебск 2021, s. 104-107. ISBN 978-985-517-785-3
    Rec.: проф. д-р А.В. Сиренов (Санкт-Петербург, Россия); проф. д-р И.Н. Данилевский (Москва, Россия); проф. д-р В.К. Коршук (Минск, Беларусь); доц. к.и.н., А.Н. Острянко (Чернигов, Украина)
  • O Wincentym Teofilu Chruściak-Popielu i drzwiach w soborze sofijskim w Nowogrodzie, [w:] Servitium Klio. In honorem Professoris Alberti Kotowski, red. M.G. Zieliński, Z. Biegański, Bydgoszcz 2021, s. 279- 296. ISBN 978-83-8018-386-5
    Rec.: Tadeusz Wolsza
  • Sąsiedzi za życia i po śmierci. Cmentarze miejscem wspólnej pamięci, [w] Wielka zmiana. Historia wobec wyzwań… Pamiętnik XX Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Lublinie, 18-20 września 2019 roku, t. 1: Potęga historii, red. M. Mazur, J. Pomorski, IPN, UMCS, Warszawa-Lublin 2021, s. 550-560, ISBN 978-83-8229-262-6
    Rec.: Krzysztof Mikulski, Tomasz Szramm

2022

  • Kompatybilność szkolnej edukacji historycznej z polityką władz partyjnych i państwowych w "Polsce Ludowej" na przykładzie postrzegania Rusi, Rosji i ZSRR, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Sąsiad w historycznej narracji narodowej, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2022, s. 174-195, ISBN 978-83-8018-484-8; ISBN 978-83-8018-485-5 (e-book)
    Rec.: Grażyna Pańko
  • Antoni Stanisław Jurasz, [w:] Polscy profesorowie na wyższych uczelniach w Austrii, Niemczech i Szwajcarii, red. J. Gmitruk, Z. Judycki, T. Skoczek, Warszawa-Wiedeń 2022, s. 143-150. ISBN 978-83-7901-393-7
    Rec.: prof. zw. dr hab. Regina Renz, prof. zw. dr hab. Norbert Kasparek
  • Приватні та громадські зони в міському просторі на прикладі середньовічного м. Торунь, „Простір в історичних дослідженнях” 2022, Vol. 3, s. 36-45 (ред. С.М. Вовкодав. Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав», Переяслав). ISSN 2709-8370 (Print), ISSN 2708-6143 (Online)
  • Projekt „Dobre i złe sąsiedztwa” realizowany na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w latach 2015-2022, „Europa Orientalis. Studia z Dziejów Europy Wschodniej i Państw Bałtyckich” 2022, R. 13, s. 215-238, ISNN 2081-8742 (współautorstwo z K. Grysińska-Jarmuła).

2023

  • Матеріальна культура торуньського міщанства на рубежі XIV–XV ст.: обладнання житлових кімнат і ремісничих майстерень, „Простір в історичних дослідженнях” 2023, Vol. 4, s. 47-58 (ред. С.М. Вовкодав. Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав», Переяслав). ISSN 2709-8370 (Print), ISSN 2708-6143 (Online)

IV  RECENZJE

2007

  • Stefan Bratkowski. Pan Nowogród Wielki [recenzja], Альманах «Чело», nr 1(38)/2007, Новгородский государственный университет им. Ярослава Мудрого, Великий Новгород 2007, s. 92-93.

2010

  • Новгородский сюжет Великий Новгород в книге Бенедыкта Зентары «Древняя Россия. Деспотизм и демократия» - exlibris, Альманах «Чело» 1(46)/2010, Новгородский государственный университет им. Ярослава Мудрого, Великий Новгород 2010, s. 114-115. http://www.novsu.ru/file/816670

2014

  • Природа власти государя. Бенедикт Жентара о деспотизме и демократии в России, „Родина” 2014, №12, s. 39-42 [recenzja książki B. Zientary, Dawna Rosja. Despotyzm i demokracja, Warszawa 1995] [WAK – rosyjskie punktowane czasopismo poz. 1685].
2021
  • Jaсмина В. Милановић, "Женско друштво (1875-1942)", Беград 2020, – 638 с., WYDAWCA: Службени гласник; Институт за савремену историjу, ISBN 978-86-519-2579-8 (СГ); ISBN 978-86-7403-259-7 (ИСИ), „Tabularium Historiae” 2021, t. 10, s. 143-150.

V  SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI

2002

  • T. Maresz, B. Tarnowska, Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, „Wiadomości Historyczne” 2002, nr 1, s. 59-60, ISSN 0511-9162.

2015

  • K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich sprawozdanie z konferencji, „Kronika Bydgoska” 2015, T. 36, s. 543-550. ISSN: 0454-5451
  • T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dobre i złe sąsiedztwa”, Bydgoszcz, 11-12 V 2015, „KLIO” 2015, Vol 34, Nr 3, s. 156-168.

2016

  • K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Od konfliktu do współistnienia i współpracy, „Kronika Bydgoska” 2016, T. 37, s. 513-521. ISSN: 0454-5451.

2017

  • K. Grysińska-Jarmuła, T. Maresz, Dobre i złe sąsiedztwa. Obce - nasze - inne: Bydgoszcz, 11-12 maja 2017 r.: sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej, „Kronika Bydgoska” 2017, t. 38, s. 569-574.
  • T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: „Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy”, Bydgoszcz, 11-12 maja 2016 roku, „Tabularium Histriae” t. I:2017, s. 121-128. ISSN 2543-8433.
  • T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: „Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne”, Bydgoszcz, 11-12 maja 2017 roku, „Tabularium Histriae” t. II:2017, ISSN 2543-8433, s. 185-192.

2018

  • T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: “Хорошие и плохие соседи”: практики межкультурных коммуникаций [Dobre i złe sąsiedztwa. Doświadczenie międzykulturowej komunikacji], Oriechowo-Zujewo, 11-12 maja 2018 roku, „Tabularium Histriae” t. III:2018, ISSN 2543-8433, s. 199-211.
  • T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: “Хорошие и плохие соседи”: практики межкультурных коммуникаций [Dobre i złe sąsiedztwa. Doświadczenie międzykulturowej komunikacji], Oriechowo-Zujewo, 11-12 maja 2018 roku, „Europa Orientalis” 2018, nr 9, ISSN 2081-8742, s. 269-279.

2019

  • T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Хорошие и плохие соседи: образ “Другого” в национальных нарративах [Dobre i złe sąsiedztwa. Obraz "Innego" w narracjach narodowych], Oriechowo-Zujewo, 17-18 maja 2019 r. sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej „Tabularium Histriae” t. V:2019, s. 155-163.

2022-2023

  • T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Międzynarodowa konferencja naukowa: „Dobre i złe sąsiedztwa. Budowanie tożsamości lokalnych, regionalnych oraz kontynentalnych w przeszłości i teraźniejszości”, Bydgoszcz, 11-12 maja 2022 roku, „Tabularium Historiae” 2023, t. XI:2022, s. 233-249.