dr hab. Tomaszewska RenataTematyka seminariów

dr hab. Tomaszewska RenataTematyka seminariów

Tematyka Seminariów Naukowych

dr hab. Renata Tomaszewska, prof. uczelni

 

I. FUNDAMENTY PEDAGOGIKI PRACY

1. Praca zawodowa w systemie wartości jednostki

  • Transformacja znaczenia pracy w życiu współczesnego człowieka
  • Praca jako źródło tożsamości, samorealizacji i sensu życia
  • Generacyjne różnice w postrzeganiu wartości pracy
  • Praca instrumentalna vs. praca jako wartość autoteliczna
  • Kształtowanie etosu pracy w różnych kulturach organizacyjnych

2. Przygotowanie młodych ludzi do wejścia na rynek pracy

  • Kompetencje kluczowe vs. kompetencje przyszłości
  • Gap (luka) między edukacją formalną a oczekiwaniami pracodawców
  • Generacja Z na rynku pracy: wyzwania i możliwości
  • Modele mentoringu i coachingu w procesie wejścia na rynek pracy
  • Przedsiębiorczość młodych jako alternatywa dla tradycyjnego zatrudnienia


II. SYSTEMY EDUKACJI I RYNEK PRACY

3. Rynek pracy a system edukacji: współzależności i napięcia

  • Edukacja zawodowa vs. akademicka: perspektywy rozwoju
  • Lifelong learning jako imperatyw współczesności
  • Mikropoświadczenia i certyfikacje branżowe
  • Współpraca uczelni z biznesem: dobre praktyki i pułapki
  • Prognozowanie potrzeb kompetencyjnych: metodologie i wyzwania

4. Zakład pracy jako organizacja ucząca się

  • Od tradycyjnej firmy do learning organization
  • Kultura uczenia się w organizacji: bariery i katalizatory
  • Knowledge management i zarządzanie wiedzą pracowników
  • Mentoring, coaching i peer learning w miejscu pracy
  • Mierzenie skuteczności procesów uczenia się w organizacji


III. TECHNOLOGIE I PRZYSZŁOŚĆ PRACY

5. Organizacje "turkusowe", pracownicy cyfrowi i uczące się maszyny versus ludzka praca

  • Modele organizacyjne przyszłości: turkusowe, sieciowe, hybrydowe
  • Digital natives w strukturach organizacyjnych
  • Human-AI collaboration: modele współpracy człowieka z maszynami
  • Automatyzacja procesów a rola człowieka w organizacji
  • Nowe formy przywództwa w organizacjach 4.0

6. Kompetencje przyszłości w erze sztucznej inteligencji

  • Soft skills vs. hard skills: redefinicja kompetencji
  • Kreatywność, krytyczne myślenie i inteligencja emocjonalna
  • Kompetencje cyfrowe jako nowy wymiar alfabetyzacji
  • Adaptacyjność i resilience jako kluczowe zdolności
  • T-shaped professionals i multipotencjalność


IV. RÓWNOWAGA I JAKOŚĆ ŻYCIA ZAWODOWEGO

7. Work-life balance i model tech-life harmony

  • Od work-life balance do work-life integration
  • Tech-life harmony: technologia jako mostek między życiem a pracą
  • Praca zdalna, hybrydowa i jej wpływ na jakość życia
  • Mindfulness i wellbeing w miejscu pracy
  • Zarządzanie czasem w epoce ciągłej dostępności

8. Szczęście w pracy: psychologia pozytywna w organizacjach

  • Teoria flow i zaangażowanie w pracę
  • Job crafting jako narzędzie zwiększania satysfakcji
  • Pozytywne przywództwo i jego wpływ na wellbeing zespołów
  • Mierzenie i wspieranie szczęścia pracowników
  • Organizacje high-trust i ich charakterystyka


V. PATOLOGIE I DYSFUNKCJE

9. Zjawiska dysfunkcjonalne na rynku pracy

  • Mobbing, dyskryminacja i wykluczenie zawodowe
  • Prekariat i gig economy: szanse czy zagrożenia?
  • Wypalenie zawodowe w różnych sektorach gospodarki
  • Ageizm i inne formy dyskryminacji na rynku pracy
  • Nieetyczne praktyki HR i ich konsekwencje

10. Cywilizacja konsumpcyjna. W kierunku „kontrideologii pracy"

  • Konsumeryzm vs. kultura pracy: konflikt wartości
  • Slow work movement i philosophy of enough
  • Kontrideologia pracy: krytyka kultu produktywności
  • Uniwersalny dochód podstawowy: utopia czy konieczność?
  • Redefinicja sukcesu zawodowego w XXI wieku


VI. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

11. Zrównoważony rozwój, społeczna odpowiedzialność biznesu i firma 4.0

  • ESG (Environmental, Social, Governance) w praktyce biznesowej
  • Green jobs i zielona transformacja rynku pracy
  • Circular economy i jej wpływ na modele biznesowe
  • Purpose-driven organizations i ich atrakcyjność dla pracowników
  • B-Corp i inne modele społecznie odpowiedzialnego biznesu


VII. GOSPODARKA I SPOŁECZEŃSTWO 4.0/5.0

12. Rynek pracy w warunkach gospodarki 4.0 i społeczeństwa 5.0

  • Industry 4.0: transformacja sektorów i zawodów
  • Platform economy i nowe formy zatrudnienia
  • Society 5.0: człowiek w centrum technologicznej transformacji
  • Smart cities a przyszłość miejsc pracy
  • Blockchain, IoT i big data w zarządzaniu zasobami ludzkimi

13. Sztuczna inteligencja w edukacji i pracy człowieka

  • AI jako narzędzie personalizacji ścieżek kariery
  • Machine learning w procesach rekrutacji i selekcji
  • Etyka AI w zarządzaniu zasobami ludzkimi
  • Reskilling i upskilling w obliczu automatyzacji
  • Human-centric AI: projektowanie technologii przyjaznej człowiekowi


VIII. ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA

14. Społeczne aspekty funkcjonowania jednostki w organizacji (pedagogika organizacji)

  • Socjalizacja organizacyjna i onboarding pracowników
  • Kultura organizacyjna jako czynnik rozwoju
  • Komunikacja interpersonalna i jej wpływ na efektywność
  • Konflikty w organizacji: źródła, dynamika i rozwiązania
  • Wielokulturowość w miejscu pracy: wyzwania i korzyści

15. Zarządzanie zasobami ludzkimi w erze cyfrowej transformacji

  • People analytics i data-driven HR
  • Employee experience design
  • Agile HR i nowe metodologie zarządzania talentami
  • Employer branding w dobie social mediów
  • Future of work: scenariusze i strategie adaptacyjne


IX. TRENDY I INNOWACJE

16. Przywództwo przyszłości i nowe paradygmaty zarządzania

  • Servant leadership i conscious leadership
  • Distributed leadership w organizacjach sieciowych
  • Emotional intelligence w przywództwie
  • Change management w czasach niepewności (VUCA/BANI)
  • Inclusive leadership i zarządzanie różnorodnością

17. Innowacje pedagogiczne w kształceniu zawodowym

  • Gamifikacja i serious games w edukacji
  • VR/AR w treningu zawodowym
  • Microlearning i just-in-time learning
  • Community of practice i peer-to-peer learning
  • Badanie skuteczności innowacyjnych metod edukacyjnych


X. METODOLOGIE I NARZĘDZIA BADAWCZE

18. Interdyscyplinarne podejście do badań nad pracą

  • Mixed methods research w pedagogice pracy
  • Big data i machine learning w analizie rynku pracy
  • Etnografia organizacyjna i badania jakościowe
  • Design thinking w rozwiązywaniu problemów HR
  • Action research i badania partycypacyjne w organizacjach