dr Junik Wioletta MałgorzataPublikacje

dr Junik Wioletta MałgorzataPublikacje

PUBLIKACJE (w okresie od 1.10.1997 do 31.12.2005)

Rozdziały w książkach:

  • Junik W. (2000) Pomoc dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych – przegląd badań. W: M. Błędowska i J. Michalak (red.) Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne. Zeszyt Naukowy Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Łódź,125-134.
  • Junik W. (2000) Efektywność szkolnych programów profilaktycznych promujących zdrowie - koncepcja ewaluacji. W: I. Kropińska (red.) Zdrowie człowieka w jego egzystencji. Edukacja – Wspomaganie – Terapia salutocentryczna – Powinności – Odpowie-dzialność. Wydawnictwo Uczelniane Bałtyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, Elbląg, 525-534.
  • Junik W. (2000) Kompetencje zawodowe nauczycieli jako przedmiot ewaluacji przedsięwzięć edukacyjnych. W: J. Piekarski i B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna – nowe teorie, modele badań i reformy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 546-555.
  • Junik W. (2000) Kompetencje zawodowe nauczycieli przedszkola – propozycja diagnozy i kierunków rozwoju. W: R. Parzęcki i R. Cierzniewska (red.), Doświadczenie i projekcja przyszłości w treściach pedagogicznego kształcenia nauczycieli. Seria „Problemy Studiów Nauczycielskich” Zeszyt nr 25, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz – Kraków, 253- 262.
  • Junik W. (2000) Przegląd wybranych działań ewaluacyjnych we wczesnej profilaktyce uzależnień. W: A. Margasiński i B. Zajęcka (red.) Psychopatologia i psycho-profilaktyka. Przejawy narkomanii, alkoholizmu, przemocy, zaburzeń psychicznych w rodzinie i szkole oraz możliwości im przeciwdziałania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 571-585.
  • Junik W. (2000) Psychoprofilaktyka i socjoterapia adresowana do dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w literaturze i praktyce pedagogicznej – wybrane zagadnienia. W: K. Marzec – Holka (red.) Społeczeństwo Demokracja Edukacja 2000 – Nowe wyzwania w pracy socjalnej. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz, 450 - 461.
  • Junik W. (2001) Cele działalności opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej adresowanej do dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w świetlicach terapeutycznych – propozycja kryteriów i sposobu analizy celów. W: E Trempała i M. Cichosz (red.) Pedagogikaspołeczna. Tradycja – Teraźniejszość – Nowe wyzwania. Wszechnica Mazurska, Olecko, 357-368.
  • Junik W. (2001) Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w świetlicach terapeutycznych. W: J. Ł. Grzelak i M. J. Sochocki (red.) Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Zeszyt 1(3) Pracowni Profilaktyki Problemowej, MEN, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Fundacja ETOH, Warszawa, 212-230.
  • Junik W. (2003) Wyjaśnianie zagrożeń rozwoju psychospołecznego dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. W: K. Marzec-Holka (red). Pomoc społeczna – Praca socjalna. Teoria i praktyka. Tom II, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz , 602-613.
  • Junik W. (2003) Dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w świetlicy terapeutycznej. W: Cz. Kępski (red). Opieka i wychowanie w rodzinie. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 101- 110.
  • Junik W. (2004) Wybrane problemy diagnozy i pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym w Polsce. W: M. Deptuła (red.) Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz , 106-122.
  • Junik W. (2005) Wybrane aspekty badań nad rodziną z problemem alkoholowym, W: M. Deptuła (red.) Diagnostyka – Profilaktyka – Socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 89-108

Artykuły w czasopismach krajowych i zagranicznych:

  • Junik W. (2005) Diagnostyka pedagogiczna dziecka z rodziny z problemem alkoholowym, „Remedium”1 (143), 1-3.
  • Junik W. (2003) La preparation des pédagogues au diagnostic du développementpsychosocial de l’enfant issu d’unefamillealcoolique. W: „Journal Europeen d’Education Sociale”, Reveue semestrielle de la FESET, Numero special Seminaire: Droits des enfants en istitution, N°4 – 2003, 85-90.

Artykuły niepublikowane:

  • Junik W. (1997) Pedagog – liderem klubu pracy. Bydgoszcz, maszynopis.
  • Junik W. (1999) System doskonalenia kompetencji wychowawczych nauczycieli. Projekty 4 szkoleń na zlecenie CODN w Warszawie wspólnie z M. Deptuła, Nakło nad Notecią, maszynopis.

Ekspertyzy:

  • Junik W., Wiewióra E. (1997) Koncepcja badania kompetencji zawodowych nauczycieli objętych działaniem programu „Przedszkolaki Krok Pierwszy”. Ekspertyza na zamówienie Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży z Warszawy – maszynopis, Bydgoszcz.
  • Junik W., Wiewióra E. (1997) Koncepcja badania kompetencji zawodowych nauczycieli na podstawie opinii uczniów prywatnego liceum. Ekspertyza na zamówienie .Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy.
  • Junik W., Wiewióra E. (1997) Projekt ewaluacji programów doskonalenia zawodowego p.n. „Szkoła profilaktyczna” i „Spójrz inaczej”. Ekspertyza na zamówienie Zarządu Miasta Bydgoszczy - maszynopis.

Niepublikowane wystąpienia konferencyjne:

  • Referat: Junik W. (2000) Teorie et pratique de l’intervention aupres des familles touchees d’un probleme d’alcoholisme avant 1989 et apres 1989 en Pologne”- 28 KWIETNIA - 7 MAJA 2000Sion – Szwajcaria, Konferencja Naukowa z okazji 25-lecia działalności szkoły Centre de Formation Pedagogique et Sociale – maszynopis.

Postery:

  • Deptuła M, Junik W. (2001) Wybrane wyniki bezpośrednie psychopedagogicznego kształcenia pedagogów, wspólnie z M. Deptuła - XXXI Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego „Psychologia w perspektywie XXI wieku” 5-8.09.2001 zorganizowany przez Zarząd Główny PTP.
  • Junik W. (2002) Orientacja humanistyczna w pracy świetlic terapeutycznych W: Pedagogika społeczna: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość w perspektywie europejskiej, IV Zjazd Pedagogiczny- „Pedagogika wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 20-22 września sekcja 6, 28-29.

PUBLIKACJE (w okresie od 1.01.2006 do teraz)

Redakcja pracy:

  • Junik W. (2011) (red.) Resilience. Teoria. Badania. Praktyka. Warszawa, Wydawnictwo PARPAMEDIA.

Rozdziały w książkach:

  • Junik W. (2006) Destrukcyjne wzory przystosowania społecznego dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, W: M. Deptuła (red.) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 338-355.
  • Junik W. (2009) Ewaluacja zasobów szkoły i diagnoza występujących w niej zagrożeń. W: M. Deptuła (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Wydawnictwo edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa, 29-56.
  • Junik W. (2010) Pozytywny klimat szkoły szansą dla dzieci z grup ryzyka. W: M. Deptuła (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Działania. Wydawnictwo edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa, 55-73.
  • Junik W. (2010) Hasło: świetlica socjoterapeutyczna. W: T.Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement od A - Ż. Wydawnictwo akademickie "Żak", 507-516.
  • Junik W. (2010) Przeciwdziałanie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży przez wzmacnianie reziliencji w szkole. W: T. Sołtysiak, A. Nowakowska (red.) Młode pokolenie. Ofiary czy sprawcy przemocy? Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 143-159.
  • Junik W. (2010) Profesjonalna profilaktyka w szkole – Jak opracować dobry program profilaktyczny dla dzieci i młodzieży? , w: Złap bakcyla nauki, publikacjasfinansowana przez MNiSW i Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego, 64-66.
  • Junik W.(2010) Realizacja strategii rozwijania reziliencji w szkole w świetle wybranych badań nad klimatem szkoły W: Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce, cześć druga pod red. K. Okulicz – Kozaryn i K. Ostaszewskiego, Warszawa, IPiN, 73- 88.
  • Junik W. (2011) Pozytywny klimat szkoły warunkiem utrzymania i wzmacniania reziliencji uczniów. W: E. Augustyniak (red.) Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się. Wydawnictwo AGH, Kraków, 215-222.
  • Junik W. (2011) Zjawisko rezyliencji - wybrane problemy metodologiczne. W: Junik W. (red.) Resilience. Teoria. Badania. Praktyka. Warszawa, Wydawnictwo PARPAMEDIA,47-65.
  • Junik, W. (2014) Czynniki chroniące polską młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych / problemowych w świetle wybranych badań W: Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży : teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia  (red.) J. Jarczyńska. Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 163-184.
  • Junik, W. (2014) Pomoc dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym w świetle koncepcji rezyliencji (resilience) W: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną: wybrane problemy. ( red.) K. M. Wasilewska-Ostrowska. Warszawa : Difin, 71-82.
  • Junik, W. (2015) Szkoła wzmacniająca rezyliencję W: Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej. (red.) J.A. Malinowski, Toruń, Wydawnictwo edukacyjne AKAPIT.

Rozdziały w książkach obcojęzycznych:

  • Junik W. (2010) Badania nad zjawiskiem resilience - nowy nurt w pedagogice społecznej. W: Sociální pedagogika ve střední Evropě 2010. Inovace a nové trendy wg opracowania Institutu mezioborových studií w Brnie, Czechy,135 -140. – wersja elektroniczna
  • Junik W. (2010) Research on the phenomen of resiliency – a new trend in social pedagogy, W: Contemporary Challenges in Social Pedagogy pod red. E. Jarosz, M. Jůzl, M. Bargel jr., Brno, Czechy,127-131.
  • Szczudlo S., Junik W., Okulicz-Kazaryn K. (2019) Perspektivi j riziki praktičnogo vprovadžennâ bazovanoï na dokazah profilaktiki rizikovanoï povedinki ditej ta molodi, W: Implementaciâ evropejs'kih standartiv v ukraïns'ki osvitni doslidžennâ. Zbirnik materialiv III Mižnarodnoï konferenciï Ukraïns'koï asociaciï doslidnikiv osviti (21 červnâ 2019 r.) / red. S. Ŝudlo, O. Zabolotnoï, L. Zagorujko. Kiiv : TzOV Trek-LTD, 194-197, Język publikacji: UKR;

Artykuły w czasopismach krajowych:

  • Junik W. (2006) Ewaluacja działalności świetlic socjoterapeutycznych–cz.I, „Remedium” 6, (160), 1-3.
  • Junik W. (2006) Ewaluacja działalności świetlic socjoterapeutycznych–cz.II, „Remedium” 7-8, (161-162), 1-4.
  • Junik W. (2006) Ewaluacja działalności świetlic socjoterapeutycznych–cz.III, „Remedium” 9, (163), 1-3.
  • Junik W. (2007) Ewaluacja działalności świetlic socjoterapeutycznych–cz.IV, „Remedium” 10, (176), 30-31.
  • Junik W. (2008) Ewaluacja działalności świetlic socjoterapeutycznych–cz.V, „Remedium” 3, (181), 28-29.
  • Junik W. (2010) „Na przekór przeciwnościom losu” - Jak wzmacniać reziliencję u dzieci z rodzin z problemem alkoholowym?W: E. Jarosz (red.) Dzieciństwo- witraż bolesny. "Chowanna" Tom 1 (34), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. 161-163.
  • Junik W. (2012) Zapobieganie wykluczeniu społecznemu uczniów poprzez wzmacnianie ich reziliencji, W: A. Nowak (red.) Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne. „Chowanna" Tom 1 (38), R. 55 (69), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. 207-222.
  • Junik W. (2012) Koncepcja reziliencji w praktyce andragogicznej. "Edukacja ustawiczna", 1, 76-83.
  • Junik W. (2012) Teoretyczne i empiryczne podstawy wzmacniania rezyliencji (resilience) u dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. "Dziecko krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka", nr 3 (40), 27-45.
  • Junik W. (2012) Portret wychowawcy grupy/klasy – technika do badania stosowania przez wychowawców wobec wychowanków strategii wspierająco-akceptującej. „Wychowanie na co Dzień”, 9 (228),I-VIII. 
  • Junik W. (2012) Dialog w mentoringu. „Kwartalnik Pedagogiczny”, 4 (226), 128-138. 
  • Junik, W. (2013) Jak mogą się odnaleźć? Nauczyciel i uczeń w kulturze popularnej. W: B. Pituła (red.) Nauczyciel we współczesnej kulturze. „Chowanna”, tom 2 (41), 131-144.
  • Junik, W. (2013) Rola szkoły i nauczyciela we wzmacnianiu rezyliencji uczniów z grup ryzyka.„Wychowanie na co Dzień”, 10-11  (241-242), 34.
  • Junik, W. (2016) Szkoła wzmacniająca rezyliencję, w: Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, red. Jan A. Malinowski,  "Wychowania na co dzień" Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń,  75-89.
  • Junik, W. (2016) Wybrane narzędzia do pomiaru rezyliencji (resilience) wśród dzieci i młodzieży, „Studia Edukacyjne” 41, 15-23.
  • Junik, W. (2019) Koncepcja rozwoju systemu profilaktyki i kształcenia specjalistów w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w Ukrainie, Studia Pedagogica Ignatiana, Vol. 22, nr 3, s. 19-37.
  • Junik, W. (2020)  Polsko-ukraińska współpraca na rzecz rozwoju systemu profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w Ukrainie, Przegląd Pedagogiczny, Studia i Rozprawy, Nr 1, S. 170–188.

Ekspertyzy i recenzje:

  • Ekspert w konsultacjach realizowanych na rzecz Partnerstwa dla Standardów w Profilaktyce w Polsce w ramach projektu Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień zainicjowanego i koordynowanego przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA).
  • Recenzja projektu badawczego na zamówienie Krajowego Biura do spraw Przeciwdziałania Narkomanii z Warszawy.
  • 4 recenzje programów profilaktycznych na zamówienie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Krajowego Biura do spraw Przeciwdziałania Narkomanii z Warszawy
  • Recenzja książki Baji Szubert pt.: Autoterapia samotności. Wydawnictwo RADWAN 2010.