Kodując Przyszłość: Studencko-Biznesowa Platforma Sukcesu

Studenci Informatyki UKW w Bydgoszczy tworzą innowacyjne projekty IT, współpracując z lokalnymi firmami. „Zespołowy projekt informatyczny” to most między edukacją a biznesem, gdzie pomysły nabierają realnego kształtu. Najlepsze projekty zyskują uznanie podczas corocznych prezentacji.
Od 2015 roku Wydział Informatyki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy we współpracy z Bydgoskim Klastrem Informatycznym realizuje przedmiot „Zespołowy projekt informatyczny”. To unikalna inicjatywa, która łączy studentów i przedstawicieli branży IT, dając możliwość wspólnej pracy nad innowacyjnymi projektami technologicznymi.
W ramach przedmiotu studenci Informatyki UKW, podzieleni na pięcioosobowe zespoły, przez dwa semestry pracują nad zadaniami wypracowanymi z firmy z Bydgoskiego Klastra Informatycznego. Wśród współpracujących przedsiębiorstw znalazły się m.in.: BluSoft, BSB, Eviden, KnowIT, Logon, Natek, NOKIA, RevDeBug, ThunderIT. Każda firma wyznacza opiekuna projektu, który dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, pomagając studentom w realizacji zadań opartych na rzeczywistych potrzebach biznesowych.
Jak podkreśla Jakub Tomczewski, prezes Bydgoskiego Klastra Informatycznego, „jest to wyjątkowa platforma łączenia edukacji z biznesem. Firmy pokazują studentom aktualne trendy w branży IT, a uczelnia pomaga rozwijać umiejętności praktyczne, które są kluczowe na rynku pracy”.
Prezentacja projektów to święto kreatywności. Zwieńczeniem każdej edycji „Zespołowego projektu informatycznego” jest publiczna prezentacja zrealizowanych projektów, podczas której zespoły mają okazję zaprezentować efekty swojej pracy przed przedstawicielami firm, wykładowcami, młodszymi kolegami oraz zaproszonymi gośćmi ze szkół średnich. Dziewiąta edycja wydarzenia odbyła się 9 stycznia 2025 roku w Sali Koncertowej UKW.
W trakcie wydarzenia przeprowadzany jest także konkurs na „Najlepszy zespołowy projekt informatyczny”, w którym komisja złożona z ekspertów z branży IT wyróżnia trzy najlepsze zespoły. Wyróżnione projekty prezentują wysoki poziom innowacyjności oraz praktyczne zastosowanie w różnych obszarach technologicznych.
Podczas prezentacji studenci przedstawiają różnorodne rozwiązania programistyczne i sprzętowo-programowe. Wśród zaprezentowanych projektów znalazły się:
- zespół 1 – „Glider - Nowoczesna krótkoformatowa aplikacja newsowa” - III miejsce w konkursie na „Najlepszy zespołowy projekt informatyczny 2025”,
- zespół 2 – „Dungeon Direct”,
- zespół 3 – „Przypominajka”,
- zespół 4 – „ItemFinder" - Wirtualne Biuro Rzeczy Znalezionych”,
- zespół 5 – „Eventfull”,
- zespół 6 – „Life Sculptor”,
- zespół 7 – „Zawsze Zielone”,
- zespół 8 – „Paragony O.S.A - Oszczędzaj, skanuj, analizuj” - I miejsce w konkursie na „Najlepszy zespołowy projekt informatyczny 2025”,
- zespół 9 – „FloraHumidity”,
- zespół 10 – „Migo – aplikacja do nauki języka migowego” - II miejsce w konkursie na „Najlepszy zespołowy projekt informatyczny 2025”,
- zespół 11 – „System rezerwacji”,
- zespół 12 – „Aplikacja do Anonimowego Zgłaszania Problemów w Szkołach”,
- zespół 13 – „Wardriving device”.
Prezentacja projektów to nie tylko okazja do sprawdzenia się przez studentów, lecz także szansa na nawiązanie kontaktów zawodowych. Firmy często zatrudniają członków zespołów, z którymi wcześniej współpracowały przy projektach. Jak zauważa jeden z mentorów: „Projekty realizowane w ramach zajęć nie kończą się w momencie obrony – niektóre z nich są wdrażane komercyjnie. To pokazuje, że te rozwiązania mają realną wartość biznesową”.
Przedmiot „Zespołowy projekt informatyczny” cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród studentów, jak i pracodawców. Dzięki praktycznemu podejściu do nauki programowania młodzi informatycy mają szansę poznać specyfikę pracy w branży IT, a firmy mogą przyjrzeć się przyszłym pracownikom w rzeczywistych warunkach projektowych.
Realizacja projektów to dla studentów także okazja do zdobycia doświadczenia w zarządzaniu zespołem oraz spojrzenia na swoje pomysły nie tylko oczami programisty, ale również menedżera projektu.
Jak podkreślają organizatorzy, wydarzenie to stanowi ważny krok w łączeniu edukacji z potrzebami biznesu oraz przyczynia się do podnoszenia jakości kształcenia w obszarze IT w regionie.
Fot. Anna Karcz