Człowiek w gospodarce i społeczeństwie 5.0. Nowe wyzwania edukacyjne i zawodowe w czasach rozwoju AI [29-30.05.2025]

Futurystyczny robot siedzi przy komputerze, w tle tło programistyczne
W obliczu szybko rozwijającej się generatywnej sztucznej inteligencji (Gen AI), gospodarka i społeczeństwo 5.0 stają się kluczowymi terminami w dyskursie o przyszłości edukacji i pracy człowieka.

Czy sztuczna inteligencja zmienia nasze myślenie o edukacji i pracy? W dobie społeczeństwa 5.0 stoimy przed nowymi wyzwaniami zawodowymi i edukacyjnymi, które redefiniują sposób, w jaki uczymy się, pracujemy i współdziałamy z technologią. O tych przemianach porozmawiamy podczas międzynarodowej konferencji „Człowiek w gospodarce i społeczeństwie 5.0. Nowe wyzwania edukacyjne i zawodowe w czasach rozwoju AI”. To przestrzeń dla naukowców, edukatorów i praktyków rynku pracy do wymiany myśli i doświadczeń. Dołącz do dyskusji o przyszłości – zapraszamy!

W dniach 29-30 maja 2025 r. w  Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy odbędzie się międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Człowiek w gospodarce i społeczeństwie 5.0. Nowe wyzwania edukacyjne i zawodowe w czasach rozwoju AI”. Organizatorem tego wydarzenia jest Katedra Pedagogiki Pracy i Andragogiki z Wydziału Pedagogiki UKW.

W obliczu szybko rozwijającej się generatywnej sztucznej inteligencji (Gen AI), gospodarka i społeczeństwo 5.0 stają się kluczowymi terminami w dyskursie o przyszłości edukacji i pracy człowieka. W jaki sposób zmienią one swoje oblicze?

Zachęcamy do aktywnego udziału i zgłaszania swojego głosu w następujących obszarach tematycznych: 

  • adaptacja systemów edukacyjnych do wymagań gospodarki i społeczeństwa 5.0, 
  • doradztwo edukacyjno-zawodowe w dobie rynku 4.0,
  • zmiana paradygmatu pracy i redefinicja pojęcia ‘praca’, 
  • czasoprzestrzeń pracy, Work-Life-Balance, Work-Life Integration, Tech-Life Harmony, 
  • nowe formy pracy, automatyzacja i cyfryzacja pracy, praca i pracownik przyszłości,
  • dehumanizacja pracy i sposoby jej zapobiegania,
  • społeczne aspekty funkcjonowania jednostki w organizacji (tzw. „pedagogika organizacji”) i zarządzanie zasobami ludzkimi, 
  • sztuczna inteligencja, samouczące się maszyny, roboty humanoidalne, koncepcja Pedagogiki Sztucznej Inteligencji (AIP – Artificial Intelligence Pedagogy),
  • VR (virtual reality) i AR (augmented reality),
  • Industry 4.0, Internet Rzeczy, Big Data, cyberbezpieczeństwo i in. 

Formuła tematyczna konferencji pozostaje otwarta!

Zapraszamy reprezentantki i reprezentantów nauk społecznych, humanistycznych i ścisłych; pracowniczki i pracowników uczelni wyższych, instytutów naukowo-badawczych oraz szkół, a także przedstawicielki i przedstawicieli pracodawców oraz instytucji szkoleniowych i rynku pracy.

Komunikat konferencyjny oraz deklaracja udziału znajdują się w załączonych plikach.