Zapraszamy do Filharmonii Pomorskiej

9 listopada 2018 roku o godz. 19.00 zapraszamy do Filharmonii Pomorskiej na koncert z cyklu Mahler i jego czas.

Wystąpią:

  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej,
  • Chór Filharmonii Łódzkiej,
  • Kai Bumann - dyrygent,
  • Karina Skrzeszewska - sopran,
  • Agnieszka Rehlis - alt,
  • Roman Lasocki - prowadzenie.

W programie: II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie Gustava Mahlera (1860-1911)

Informacja o koncercie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

W nowym sezonie powraca cykl koncertów Mahler i jego czas pod dyrekcją Kaia Bumanna, szefa artystycznego FP.

Mahler jako kompozytor pełnił funkcję pomostu między XIX-wieczną tradycją austro-niemiecką a modernizmem początku XX wieku. Jego życie jako wybitnego dyrygenta zyskało niewątpliwe uznanie, lecz jego własna muzyka zdobyła rozgłos dopiero po 1945 - została ponownie odkryta i spopularyzowana przez nową generację słuchaczy. Mahler stał się wtedy jednym z najczęściej wykonywanych i nagrywanych kompozytorów i tę pozycję utrzymał do dziś.

II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie, powstała latach 1888-1894, wykonana zaś (w niepełnej wersji) po raz pierwszy 4 marca 1895 w Berlinie pod batutą kompozytora i od tej chwili stała się najbardziej lubianym i najczęściej wykonywanym jego dziełem. Gilbert Kaplan, amerykański dyrygent i badacz muzyki Mahlera, tak opisał myśl przewodnią II Symfonii. „Jest więc mowa w tym utworze o życiu i śmierci, o metafizyce i religii. Podtytuł kompozycji - Zmartwychwstanie - zawiera czytelne przesłanie teologiczne, natomiast konstrukcja symfonii i treści zawarte w jej poszczególnych częściach uwydatniają teleologiczny sens egzystencji ludzkiej, prowadzący z ziemskiego świata do życia wiecznego”. Niedługo po skomponowaniu II Symfonii - w 1897 roku - jej twórca zdecydował się na przyjęcie chrztu i przejście na katolicyzm.

Głównym walorem tej monumentalnej symfonii jest świetne wykorzystanie aparatu wykonawczego. W kreacji II Symfonii, obok Orkiestry Symfonicznej FP, weźmie udział Chór Filharmonii Łódzkiej, w role solistek wcielą się doświadczone i uznane śpiewaczki.

Sopranistka Karina Skrzeszewska z Wrocławia, która „dysponuje głosem bogatym i gęstym, o miękkim brzmieniu i ciemnej barwie w środkowej części skali oraz srebrzystym i pełnym blasku w wysokim rejestrze. Nie brakuje w nim również dramatycznego zacięcia, które sprawia, że solistka brawurowo wykonuje partie heroin włoskiego stylu bel canto. Karina Skrzeszewska posiada w swoim repertuarze liczne partie operowe i operetkowe. Chętnie sięga do muzyki sakralnej i kameralnej”.

Agnieszka Rehlis uważana za jedną z najwybitniejszych mezzosopranistek swojego pokolenia. Ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie Barbary Ewy Werner. W latach 1996-2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zrealizowała wiele znaczących ról. M.in. płyta z operą Manru Paderewskiego (dla firmy DUX), gdzie zaśpiewała rolę Azy, otrzymała Fryderyka 2004. Od 2007 jest wyłącznie artystką free-lance. Przez wiele lat specjalizowała się głównie w działalności koncertowej (dzieła oratoryjno-kantatowe). Artystka od 2003 do chwili obecnej jest pod opieką wokalną Dariusza Grabowskiego.

Chór Filharmonii Łódzkiej działa od 1969. Liczy ok. 50 osób, ale dla potrzeb niektórych utworów występuje w powiększonym składzie. Chór dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok, przeznaczonych dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych oraz a cappella. Wykonuje kilkadziesiąt kompozycji oratoryjno-kantatowych, muzykę dawną, a także kolędy w opracowaniach tradycyjnych i współczesnych, utwory jazzowe, a nawet pieśni negro spirituals.

Dawid Ber. Chórmistrz Filharmonii Łódzkiej od sezonu 2011/2012. Ukończył teorię muzyki oraz Studium Prowadzenia Zespołów Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2005 uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 2008 zatrudniony jest w Katedrze Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę dyrygowania, obecnie na stanowisku adiunkta.